Anoniem
Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
In Twinq kan een Kascommissie daadwerkelijk een administratie en jaarrekening af- of goedkeuren. Natuurlijk geeft de Kascommissie tijdens de ALV een dwingend advies. In feite mag je een kascommissie kenmerken als een raad van commissarissen. En het is echt niet zo dat een VvE bestuur dit advies van een Kascommissie naast zich neer kan leggen of terzijde schuiven. Doet zij dit toch dan ontstaat er een interessante casus. En ja… elke ALV kan en mag een administratie vaststellen. Ook al klopt ie niet. Dat is dubieus en een gat in de wetgeving. Wij signaleren al twee jaar een niet kloppende administratie ten aanzien van uitgaven. Iemand zal zich toch moeten verantwoorden… zeker ten aanzien van de uitgaven richting leveranciers die niet gedekt zijn door contracten of offertes… dat willen we nu eens tijdens de eerstkomende ALV aan de orde stellen… komen we er niet uit dan zal de kantonrechter zich hierover uit moeten spreken… het riekt naar valsheid in geschrifte… dat is wel een interessant iets… we zijn er zeker nog niet klaar mee. En ja… ook de overheid stelt eisen aan elke administratie… fraude is strafbaar
Wanneer de administratie en jaarrekening niet kloppen dan mag elke kascommissie beide afkeuren. Heel simpel. De kwaliteit van de administraties en opgestelde jaarrekening is beneden alle peil. Zij voldoen niet aan de wettelijke eisen. Zeer opmerkelijk zijn de vele negatieve bedragen op de balans. Dat hoort en mag gewoon niet. Dit is voor elke professionele boekhouder een doodzonde. Dus moet het VvE bestuur en VvE beheerder hun huiswerk opnieuw over maken.
De Kascommissie heeft goed werk verricht door bloot te leggen welke processen niet correct zijn verlopen. Mandaat, offerteaanvraag, opdrachtbevestiging met eventuele aanvullingen, facturering en tenslotte betaling… Alleen op deze wijze zijn dingen te controleren voor alle leden. Immers het VvE bestuur handelt ook met -veel- geld van derden.Vooralsnog hebben zowel het VVE bestuur als professionele VVE beheerder de communicatie over hoe nu verder stilgelegd. Je zou een ouderwetse vergadering medio september kunnen plannen.
Digitaal vergaderen en digitaal stemmen is een irreële optie en gaat niet werken met de vele oudere bewoners. Daarbij speelt er nog veel meer binnen de VVE. De administratie en jaarrekeningen over 2018 en 2019 kloppen niet.
Komende ALV vergadering, oude stijl, zal veel onrust veroorzaken omdat twee Kascommissies de boekhouding hebben afgekeurd EN dat het VVE bestuur de boekhouding niet wil corrigeren. Een externe registeraccountant heeft gezegd dat de boekhouding een puinhoop is en dat het niet voldoet aan de wettelijke richtlijnen.Ja inderdaad Bob, door te wachten hebben ze hun glazen ingegooid om het te verhalen. Ik denk dat ze dachten dat wij er wel in zouden trappen maar helaas we zullen niet betalen.
En om de toekomstige relatie niet op de helling te zetten lossen we het gezamelijk hopelijk op en kost het me alleen war vrije tijd om een dotje verf erop te smeren 🙂
Groeten,
AndreasHallo Bob,
Bedankt voor de duidelijke reactie, we zullen dus niet betalen en verder kijken hoe het op een goede manier kan worden opgelost.
Groeten,
AndreasHallo Carla, ja, ik ben het helemaal met je eens dat het te gek voor woorden is. Maar als de meeste eigenaren blij zijn met de bestuurder kun je in je eentje niet veel meer doen dan de brand maar blussen en zelf even een half uurtje op te offeren van mijn tijd.
Aangezien het een erg kleine vve is, is er niet echt een huisbaas/ beheerder die dit soort nietige dingetjes gewoon even oppakt. Het lijkt wel dat ze weinig voor elkaar over hebben.
Bedankt voor je reactie. Op z’n minst weet ik nu dat ik er net zo over denk als jullie.
Groeten, AndreasRonald, ook jij bedankt voor de reactie.
De deur is idd van de vve. Namens de eigenaar met de schade heeft vve contact gehad met het bedrijf maar die accepteren de claim niet want er is 1 maand gewacht met melden. Nu probeert de eigenaar met schade met de vve bestuurder de schade alsnog te verhalen bij de persoon die de bestelling heeft gedaan.
Ik denk dat het makkelijkste is het schade plekje bij te werken en te verven. Kleine moeite en verder geen escalaties meer.?Bedankt voor de reactie Frans.
Je zou inderdaad zeggen dat dit zo opgelost is maar de bezorgers ontkennen en het bedrijf zegt niets te willen doen omdat er bijna een maand gewacht is met het melden.
Het wordt een welles/nietus verhaal. En nu probeert de vve het te verhalen op diegene bij wie het meubel is bezorgd.
En niet bij de persoon met de beschadigde deur.Over en weer zullen leveranciers, bezorgdiensten en VvE’s aansprakelijkheidsverzekeringen hebben afgesloten. In theorie moet dit probleem gemakkelijk op te lossen. De bezorgdienst heeft waarschijnlijk de schade veroorzaakt. De VvE bestuurder of de betrokken eigenaren kunnen contact opnemen met de bezorgdienst en de schade claimen. Toch?
Bedankt Bob, voor de up-dates. Zinvol. Is het nog een beetje uit te houden in Spanje?
In dergelijke situaties moet de splitsingsakte worden aangepast. Ga dat maar eens tijdens de ALV uitknobbelen. En zodra een splitsingsakte moet worden gewijzigd dan zullen ook daaraan gekoppelde hypotheken worden aangepast. Dat gaat geld, veel geld, kosten
Let op. De VVE Noodwet is nog geen gelopen race. 2e en 1e kamer moeten het nog goedkeuren…
Indien je twijfelt raad ik je aan om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Ik heb een klacht in augustus 2019 daar neergelegd over de wens om camerabeelden van het bewakingssysteem in te zien. Is destijds door het VvE bestuur geweigerd. Gelukkig sta ik in mijn recht… waarschijnlijk moet ik naar de Kantornrechter om mijn gelijk te krijgen
Het ruikt een beetje… Er is een noodwet in de maak. Prachtig. De ALV kan gewoon een aantal maanden worden uitgesteld. Als mede-eigenaar nooit akkoord gaan met Uw beheerder. De ALV moet bepalen, Het bestuur moet uitvoeren. De beheerder moet iov het bestuur werkzaamheden verrichten
De ALV neemt de definitieve, democratische besluiten en het bestuur MOET deze uitvoeren
-
AuteurBerichten