Boekrecensie: Bouwkunde, installaties en onderhoud van woongebouwen (BIO)

Titel: Bouwkunde, installaties en onderhoud van woongebouwen

Ondertitel: Voor appartementseigenaren en VvE professionals

Auteur: Ing. Hendrik Timmer | VVEplaats

Prijs, inclusief verzending: € 24,95 (€ 23,54 exclusief BTW)

Recensie

Het boek

Het boek (paperback in ringband) heeft een aantrekkelijk ontworpen omslag. Het feit dat het een ringband is stoort zeker niet: door het gebruik van hoogwaardige materialen en kwalitatief hoogstaand drukwerk komt het boek overtuigend over. Het boek Bouwkunde, installaties en onderhoud van woongebouwen (kort: BIO-boek) is geschreven voor appartementseigenaren, VvE-bestuurders en VvE-beheerders.

De inhoud

Het boek geeft technische informatie die niet in de wet of modelreglementen is te vinden. Datzelfde geldt voor begrippen die in de praktijk veelvuldig worden gebruikt, maar waarvan de betekenis voor velen niet helemaal duidelijk is.

Er wordt ook handige informatie gegeven over (de hiërarchie van) bouw wet- en regelgeving zoals de Woningwet, het Bouwbesluit en de Wabo.

Een groot gedeelte van het boek bestaat uit de hiervoor al even genoemde begrippenlijst. Deze geeft een heldere uitleg van technische begrippen. Deze begrippenlijst wordt gevolgd door een aantal pagina’s met tekeningen van een gebouw of bouwdelen daarvan, aan de hand waarvan een uitleg wordt gegeven over wat andere bouwtechnische begrippen. Handig is de verwijzing in de alfabetische begrippenlijst naar woorden die in de tekeningen worden verduidelijkt.

Andere onderwerpen die aan de orde komen zijn (o.a.) onderhoudsintervallen van bepaalde bouwdelen, oplossingen voor problemen en voorbeelden van veel voorkomende gebreken.

Conclusie

Het BIO-boek is duidelijk geschreven door iemand met veel kennis van de behandelde materie. Daarnaast is het in de VvE-branche een uniek werk: een op VvE’s gericht technisch geënt boek werd nog niet eerder uitgegeven. Een compleet naslagwerk is het nog niet: daarvoor zou het enkele honderden pagina’s moeten bevatten, maar het is geschikt om VvE-bestuurders en beheerders inzicht te geven in de basis- en gevorderde beginselen van technisch gebouwenbeheer. Het is voor hen zelfs verplichte kost! Kortom: een aanrader die 4 van 5 sterren scoort en waar we graag een vervolg op zien.

Over de auteur

VVEplaats is een organisatie opgericht door Hendrik Timmer, en richt zich op het schrijven van boeken, organiseren van cursussen en voorlichtingen voor appartementseigenaren en VvE professionals. Tevens adviseert en informeert VVEplaats haar doelgroep op het gebied van regelgeving, onderhoud en techniek. Hendrik is zelf ook appartementseigenaar, hij is bouwkundig gekwalificeerd en heeft net als Nederlandvve.nl de VvE centraal staan.

Dit bericht is geplaatst op  woensdag 30 april 2014.