hoofdsplitsing en ondersplitsingen: alles apart?

  • Dit onderwerp bevat 2 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op juli 29, 20243:32 pm door .
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #125293
    Manuel
    Deelnemer

      Hallo,

      Wij hebben het beheer van onze VvE uitbesteed bij een externe beheerder. Ik zeg ‘onze VvE’, maar het gaat om een hoofdsplitsing, ondersplitsing A (appartementen met woningcorporatie als enige eigenaar) en ondersplitsing B (appartementen met individuele eigenaars).

      Onze beheerder gooit dit allemaal op één hoop. Er is 1 jaarlijkse ledenvergadering, 1 inschrijving bij de KvK, 1 jaarrekening, 1 begroting, 1 MJOP etc. In die laatstgenoemde stukken zijn bedragen wel uitgesplitst naar hoofd- of ondersplitsingen, maar ze staan dus telkens in 1 document.

      Het is me al geruime tijd duidelijk dat er afzonderlijke vergaderingen moeten worden gehouden. Eerst de onder-VvE’s. Genomen besluiten over overkoepelende zaken worden vervolgens meegenomen in de vergadering van de hoofd-VvE.

      Mijn vraag:
      Geldt voor ALLES dat dit uitgesplitst moet zijn? Dus 3 afzonderlijke inschrijvingen bij de KvK, 3 afzonderlijke jaarrekeningen, 3 kascontroles etc.
      Of mag alles (behalve de vergaderingen) onder 1 noemer, zoals wij het doen? Volgens mij gaat het dan al fout bij de KvK-inschrijving, want die staat op naam van de beheerder en de bestuursvoorzitter van ondersplitsing B. Dat laatste is natuurlijk onjuist.

      Ik denk dat ik zelf het antwoord al weet, maar wil er zeker van zijn dat het klopt als ik het ter sprake ga brengen.

      #125342
      Gerard
      Deelnemer

        Inderdaad, 3 afzonderlijke inschrijvingen bij de KvK, 3 afzonderlijke jaarrekeningen en dientengevolge 3 kascontroles. Ter aanvulling, 3 bankrekeningen elk op naam van de apart ingeschreven VvE.

        Meestal geeft zo’n beheerder zichzelf ook de volledige bevoegdheid zonder enige beperking. Ook dat is niet zoals het hoort, maar helaas komt dat veel voor.

        #125370
        Manuel
        Deelnemer

          Dankjewel voor je reactie, Gerard, en voor de aanvulling ‘3 aparte bankrekeningen’.

          Wb kascontrole:
          Afgelopen jaar heb ik in de kascommissie gezeten. Toen ik aan die klus begon, liep ik meteen aan tegen het feit dat ik ook de cijfers zat te controleren van ondersplitsing A – dus van de woningcorporatie – terwijl ik daar geen bal mee te maken had. Ik heb toen tijdens de ALV benoemd dat er afzonderlijke kascommissies moeten komen. Maar er moet dus veel meer worden uitgesplitst dan alleen dat.

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.