Zoek resultaten voor 'overlast'
-
Zoek resultaten
-
Onderwerp: Overlast grasvliegjes
Wie is verantwoordelijk dat grasvliegjes zich nestelen in de buitenmuur en dakrand van een appartement en overlast bezorgen op de ramen en binnenkomen via roosters. Is dat de eigenaar of de VvE.
Onderwerp: Voor- en nadelen Voorzitter functie
Een woning gesplitst naar 2 appartementen met splitsingsreglement 1992 (zonder annexen). Het bovenste appartement is verkocht aan een partij die er 4 studenten in wil plaatsen, iets waar ik allerminst gelukkig mee ben. Dit zou problemen kunnen opleveren in de toekomst (bijvoorbeeld overlast en daardoor onenigheid tussen de eigenaren).
Voor de VVE betekent dit een nieuwe partij, die meteen aanbod het voorzitterschap te vervullen.
Wat zijn de (negatieve) consequenties als ik dit uit handen geef?
En als bonusvraag: De VVE bestond tot nu toe uit 2 personen. De nieuwe eigenaren zijn een echtpaar en willen beiden in de VVE waardoor het volgens mij altijd “2 tegen 1” is.
Klopt dit, en zo ja.. wat hier tegen te doen?
Het deel van de gesplitste woning waar ik niet in woon is verkocht en gaat worden omgebouwd tot studentenkamers. Los van de overlast die ik verwacht daalt hierdoor ook de waarde van mijn woning aanzienlijk.
Kan ik deze gang van zaken aanvechten en zo ja, hoe kan ik dat het beste doen?
Goedenavond,
Ik had deze week een extra ledenvergadering aangevraagd omtrent het plaatsen van een airco met buitenunit op mijn balkon achter. Dit omdat het afgelopen zomer heet was en het kwik bij mij 32 graden binnen heeft bereikt, tevens woon ik in een appartementencomplex met meerdere lagen en zicht op mijn balkon achter. Ik heb deze ledenvergadering gewonnen met een meerderheid van 1 stem voor, namelijk 15 voor, 14 tegen en 2 onthouding.
Ik heb nog met de tegenstemmers proberen te bemiddelen door aan te bieden het zicht op de buitenunit te beperken maar dit mocht niet baten. De tegenstemmers beweren namelijk dat het geluidsoverlast met zich meebrengt en het aangezicht van het gebouw achteruit gaat. Een collega van mij heeft dit jaar een airco met buitenunit laten plaatsen van dezelfde capaciteit/aantal db namelijk Max. 57. Ik heb hem de buitenunit laten filmen om te bewijzen dat je deze niet hoort, ik heb deze video ook getoond op de extra ledenvergadering(je hoort de vin pas draaien als de telefoon tegen bijna tegen de unit aanzit) maar dit mocht evenmin niet baten. Ook heb ik aangeboden om ons Huishoudelijk Modelreglement van 1983 aan te passen zodat er geen luide airco’s met buitenunit geplaatst kunnen worden. Al deze bemiddelingen werden negatief ontvangen door de tegenstemmers.
In artikel 3 van ons huishoudelijk reglement staan deze dingen die te maken kunnen hebben tot de betrekking van de airco met buitenunit:
De volgende zaken zijn niet toegestaan zonder toestemming van het bestuur:
- Antennes en/of schotels te plaatsen
- Reclamebiljetten of boren in en aan de gemeenschappelijke ruimten aan te brengen.
- Overige uitstekende voorwerpen, zoals vlaggen en bloembakken.
- Het dak te betreden of constructies aan of op het dak aan te brengen.
De voorzitter van ons bestuur heeft aangegeven dat de buitenunit op mijn balkon op trilbalken komt te staan en dus niet aan de gevel van ons complex word bevestigt, waardoor ik de extra ledenvergadering heb aan kunnen vragen, want als het sowieso niet mocht, had ik het de extra ledenvergadering ook nooit aangevraagd.
Na de ledenvergadering waren de tegenstemmers het nog steeds niet met de uitslag en gaan de zaak dus voorleggen aan de kantonrechter.
Nu zijn mijn vragen: hoeveel kans hebben de tegenstemmers dat de rechter hun gelijk gaat geven? En hoe lang zou het kunnen duren voordat ik een brief binnen krijg?
Als jullie eventueel nog vragen hebben of advies zou ik dit graag van jullie ontvangen.
Met vriendelijke groet,
Kalebiljartbal
Onderwerp: Hoe motiveer ik mijn extern VVE beheerder?
Goedemorgen dames/heren,
Ik ga het kort proberen te houden; ik ben nu iets langer dan een jaar de “trotse” eigenaar van een appartementsrecht. Doorgaans woon ik er echt met veel plezier en wil er voorlopig (maar uiteindelijk wel) nog niet weg.
Onlangs ben ik een aantal dingen tegen het lijf gelopen waar ik toch wel wat advies over zou willen vragen bij jullie. Al ben ik uiteraard hier en daar aan lezen/verder kijken weet ik gewoonweg niet waar ik het beste kan beginnen of hoe ik verder moet.
Het modelreglement waaronder wij vallen is dat van januari 1992. De VVE zelf bestaat uit 12 grotere appartementen (ieder 8 stemmen) en 12 kleinere appartementen (ieder 4 stemmen).
Professioneel beheer en administratiekantoor
Al voordat ik het appartementsrecht kocht was er een professioneel beheer-/administratiekantoor dat verantwoordelijk is voor het uitzetten van opdrachten en opvragen van offertes. Ook regelen zij de incasso’s en procedures die daaraan verbonden zijn.
Ze leken het allemaal prima te hebben geregeld; er is een MJOB, een reservefonds, worden vergaderingen (1 per jaar) gehouden en worden daar notulen/agenda’s voor opgesteld en rondgestuurd.
Waar ik tegenaan loop is voornamelijk de communicatie (ofwel het gebrek daaraan); mijn e-mails worden niet beantwoordt en verzoeken om mij terug te bellen lijken in het ronde archief te belanden. Vaak bel ik dan maar weer en krijg ik alsnog geen antwoord op mijn vragen omdat “het eerst uitgezocht moet worden” met vervolgens wederom de belofte mij terug te bellen.
Ook de onwetendheid zit mij dwars. Ik zit met een ketel die ermee is opgehouden. De monteur moet o.a. het dak op om mijn (privé) rookgasdakdoorvoer te vervangen, maar niemand lijkt te weten hoe je daadwerkelijk op het dak komt. Er zou ‘ergens’ een luik moeten zitten en hier zouden ‘ergens’ sleutels van moeten zijn, maar ook hier weet niemand wie die heeft.
Vervolgens worden er ook dingen gerepareerd (zoals het loopslot van de voordeur). Hierbij ‘vergeet’ men alleen de aansluiting op de intercom waardoor ik nu iedere keer als er iemand bij mij voor de deur staat genoodzaakt ben om 4 verdiepingen naar beneden te lopen om de deur te openen (is een ouder pand zonder lift). Het administratiekantoor was niet op de hoogte van deze reparatie dus ik vraag mij af wie hier überhaupt goedkeuring/opdracht voor gegeven heeft.
Het leek allemaal goed geregeld, maar nu krijg ik het idee dat dit administratiekantoor ons als VVE helemaal niet zo interessant vindt. Ook overige bewoners hebben dit geuit. Het vertrouwen in de organisatie is dus sterk afgenomen en dit lijkt helemaal niemand iets te interesseren.
Overige bewoners
Ik krijg ook niet het idee dat de overige bewoners heel veel willen doen voor de VVE en het wel best vinden. Zo vorm ik bijvoorbeeld als enige het bestuur op dit moment en wenste niemand anders hier deel aan te nemen (wel is er nog 1 iemand die de kascommissie vormt maar ook die heeft aangegeven hiermee te willen stoppen; tijdens de laatste vergadering is zij lichtelijk geforceerd door het administratiekantoor om deze taak uit te blijven voeren). Tevens kwamen er maar zes mensen (inclusief mijzelf) opdagen bij de VVE vergadering en zijn er eigenlijk altijd te weinig stemmen om gelijk een besluit te kunnen nemen.
Verhuur van appartementen
Ooit is er kennelijk ook toestemming gegeven tot de (onder)verhuur van bepaalde appartementen. Er is een uitzendbureau dat hier gebruik van gemaakt heeft; zij hebben een aantal appartementen gekocht en trekken hier iedere 3 maanden een nieuw blik Polen in open. De ene keer heb je geluk en nergens last van; de andere keer lijkt de term “tokkies” een understatement.
De overlast welke veroorzaakt wordt door deze en overige huurders (ook Nederlanders) bestaat uit het plaatsen (en soms dagen/weken laten staan) van vuilniszakken in het trapportaal en met name geluidsoverlast (bijv. met deuren gooien, op (doordeweekse) dagen feestjes geven met harde muziek en schreeuwende mensen).
Ik heb al een aantal keer de politie gebeld maar die weigeren langs te komen en geven aan dat ik zelf een dossier moet gaan opbouwen waarbij ik precieze tijden/datums en zelfs aantal decibels vastleg; dit zou ik zeker een aantal weken moeten doen en ik zou het beste eerst met mijn buren kunnen gaan praten. Wanneer dit Polen betreft doen ze net alsof ze geen Engels/Duits begrijpen, laat staan dat Nederlands helpt. Daar komt nog eens bij dat er 3 maanden later weer een nieuw busje Polen voor de deur staat en het hele circus opnieuw begint.
Even concreet
Omdat het toch een heel verhaal is geworden hierbij concreet mijn vragen:
- Hoe krijg ik het voor elkaar de communicatie met het professionele administratiekantoor te verbeteren?
- Hoe kan ik dit professionele administratiekantoor motiveren om de gaten/onwetendheid als het aankomt op (mijn inziens) hele simpele dingen te verminderen?
- Hoe kom ik er achter hoe die vriendelijke monteur (op 17-06-2019) op het dak kan komen?
- Moeten we (als VVE) misschien toch op zoek naar een ander administratiekantoor?
- Hoe kan ik de overige bewoners aansporen om toch de handen uit de mouwen te steken? Ergens ben ik bang dat de VVE lichtelijk in slaap gevallen is.
- Mag een uitzendbureau/verhuurder zomaar iedere 3 maanden nieuwe bewoners in een appartement zetten?
- Waar kan ik terugvinden of een uitzendbureau/verhuurder daadwerkelijk toestemming gehad heeft van het bestuur om de appartementen te verhuren? (notulen van 2016 zijn aan mij beschikbaar gesteld maar ouder niet; in deze en de notulen van 2017/18 kan ik niets vinden over toestemming van verhuur).
- Kan ik bij een vergadering het besluit tot (onder)verhuur naar boven brengen en eventueel terug laten draaien? (al verwacht ik hier wel veel weerstand van uitzendbureau en overige huurders)
- Heeft iemand misschien ervaring met (geluids)overlast en acties die hiertegen genomen kunnen worden (naast het vastleggen van een dossier)?
Alvast dank voor alle eventuele adviezen/hulp en een fijne dag!