Reageer op: Zorgen over ondergronds laden elektrische auto’s vanwege brandgevaar
Volgens mij is dat voor machines. Of je moet het totale aantal auto’s melden ongeacht de aandrijving. Want zo goed als alle auto’s hebben meer dan 5kW (~6,8pk).
kW is namelijk een eenheid van vermogen. Vaak gebruikt voor aanduiding van elektrisch vermogen, maar ‘t is niet beperkt daartoe.
Kassa is een programma dat graag snel scoort met headlines. Genoeg nieuwssites ‘t bericht vervolgens herhalen met “volgens kassa….”
‘t probleem is dat de chemische reactie in accu’s geen externe toevoer van zuurstof nodig hebben, waardoor de brand, of beter gezegd, de chemische reactie niet gestopt kan worden op conventionele methode. D.w.z. afsluiten van de zuurstoftoevoer.
En in ‘t programma belichten ze maar één kant van de risicoanalyse, dat is namelijk de impact. Die is potentieel groot. Maar wat is nu het risico ofwel de kans dat ‘t gebeurd.
Daar wordt bij kassa geen woord over gerept.
Hypothetisch: benzine auto neemt bij een brand in een garage gemiddeld twee auto’s en drie appartementen mee. Echter ontbrand 1 op de 10.000 auto’s op benzine.
Nu electrisch, neemt 100 auto’s en 50 appartementen mee in de vlammenzee, echter ontbrandt slechts 1 op de 10.000.000 elektrische auto’s.
Welke zou je op basis van de cijfers moeten verbieden? De gene met de grote gevolgen? Of degene die zeer regelmatig voor komt…
En dit typ ik terwijl mijn ’51-er traction avant met 20l benzine en 40L LPG lekker droog in m’n garage staat.