Reageer op: Bevoegdheden financiële commissie ?

#8296
Helene
Deelnemer

    Hoi Bob en Rob,
    Zoals beloofd. Ik zal proberen het zo kort mogelijk te houden, maar een stukje voorgeschiedenis is handig.
    Afgelopen december werden wij geconfronteerd met een ernstige lekkage in ons appartement. Het water kwam door de gevel naar binnen. Vele onderzoeken zijn er uitgevoerd door een lekdetectie bedrijf en de uitkomsten hiervan waren op tegenschot liggende balkons waardoor het water bij ons naar binnen kwam. De klachten van op tegenschot liggende balkons, waardoor de gevels ernstig vervuilden en er water liep tussen de gevel en de balkons, zijn door mij en een aantal andere leden d.m.v. agendapunten en ingekomen stukken op vele vergaderingen onder de aandacht gebracht en geweigerd. Stelselmatig werd dit door het bestuur van tafel geveegd. En dat begrijp ik wel, want het bestuur heeft tijdens een arbitragezaak in 2014 over de vele gebreken tijdens de oplevering afspraken gemaakt met de aannemer zonder toestemming van de vergadering. Een van die afspraken was, dat de spuwers van de balkons zijn dichtgemaakt om zo de wateroverlast weg te nemen met die voorwaarden dat er geen klachten meer in behandeling werden genomen over wateroverlast.
    Het lekdetectie bedrijf heeft een bouwkundig onderzoek geadviseerd en de constructeur van het gebouw is ingeschakeld en heeft onderzoeken uitgevoerd. Uitkomst van deze onderzoeken:
    De balkons zijn niet volgens tekening uitgevoerd, balkons hangen op tegenschot en de waterkering ontbreekt. Aangenomen kan worden dat dit niet beperkt is tot de balkons waarvan ik lekkage heb. Advies van de constructeur: De balkons rondom af kitten en de balkonplaat op afschot brengen. De enige oplossing hiervoor is een nieuwe afwerklaag aan te brengen op afschot.
    Ja, de afspraken die het bestuur gemaakt heeft gaat de VvE veel geld kosten. De termijn waarop er nog beroep gedaan kan worden op gebreken is allang verstreken.
    De onderzoeken zijn begin juli afgerond. Ik heb het bestuur, gezien de ernst van de situatie, verzocht een vergadering uit te schrijven, met als enig agendapunt de problemen van de balkons. Geen reactie.
    Begin augustus informeert het bestuur de leden met een nieuwsbrief dat er problemen zijn met een aantal balkons en dat er offertes zijn aangevraagd bij gespecialiseerde bedrijven om afschot te realiseren.
    September informeert het bestuur de leden dat er inmiddels opdrachten zijn verstrekt om de problemen op te lossen. Op basis van opgedane ervaringen met een ander balkon is aan dit bedrijf de opdracht verstrekt. (De opgedane ervaring is dat de tegelzetter van een lid van de  TC, die eerder bij hem tegels heeft gelegd, de opdracht heeft gekregen!)
    En nu komt de financiële commissie in beeld. In de nieuwsbrief staat: Ter info, alle opdrachten zijn verstrekt op basis van urgentie om de problemen op te lossen en met goedkeuring van de financiële commissie .
    De urgentie om afschot te realiseren d.m.v. het aanbrengen van tegels ontgaat mij. Dit is ook niet het advies van de constructeur. De ALV is gepland op 31 oktober a.s. Het bestuur is bevoegd om de oorzaak van de lekkage weg te nemen zonder toestemming van de vergadering. Voor de aanpassing is toestemming nodig van de vergadering.
    Bovendien hebben zij met het verstrekken van de diverse onderzoeksopdrachten het mandaat overschreden. Het bestuur had de leden tijdens de vergadering in mei al moeten informeren over de problemen en kosten en een mandaat te vragen de onderzoeken uit te laten voeren tegen bekendmaking van de kosten.
    Ondanks dat de balkons (in september, dus ruim 2 maanden na uitkomst van de onderzoeken) zijn afgekit heb ik nog steeds last van lekkage. Onlangs is er weer een vochtmeting geweest, de bedoeling is dat er binnen 2 weken weer een vochtmeting wordt uitgevoerd, mits het heeft geregend. De urgentie voor het leggen van tegels ontgaat mij. Inmiddels heb ik ook al gehoord dat deze werkzaamheden pas in november plaatsvinden.
    Bij het leggen van tegels heb ik een aantal vraagtekens: Van wie is deze tegelvloer dan, wie is verantwoordelijk bij schade en betaalt hiervoor het herstel? Als het appartement verkocht wordt en de nieuwe eigenaar besluit de tegels te verwijderen hebben wij weer een probleem. Worden hier afspraken over vastgelegd?
    Bovendien dekt de opstalverzekering van de VvE de schade in ons appartement niet, omdat dit een fout in de constructie betreft en achterstallig onderhoud. Op vragen hierover krijg ik geen enkele reactie van het bestuur.
    Wellicht kan de financiële commissie hierin iets betekenen?:)
    Tot zover,
    Vriendelijke groeten, Helene