Hoe kan ik de VvE bijdrage betalen?
Er zijn verschillende manieren om de maandelijkse VvE bijdrage te betalen. Meestal bepaalt het reglement van de Vereniging van Eigenaren (VvE) dat de servicekosten elke maand vooruit moet worden betaald. Een eigenaar mag er echter ook voor kiezen om voor een langere periode vooruit te betalen. Maar, hoe moet de VvE bijdrage eigenlijk betaald worden? En waar moet je op letten? Nederlandvve.nl legt uit.
Handmatig overboeken VvE bijdrage
De meest voor de hand liggende manier is om de VvE bijdrage elke maand handmatig over te maken op de bankrekening van de VvE. Dat kan via internetbankieren, een mobiele applicatie of ouderwets met een overschrijvingsformulier. Deze manier van betalen leidt tot veel controle van het VvE-lid, maar wel voor maandelijks terugkerende rompslomp en – in geval van te late betaling – het risico om aan de VvE incassokosten te moeten betalen.
Automatische betaalopdracht VvE bijdrage
Een alternatief is om via internetbankieren een automatische betaalopdracht aan de VvE in te stellen. Het voordeel is dat je als VvE-lid er geen omkijken meer naar hebt. Nadeel is dat als de hoogte van de servicekosten wordt gewijzigd in een VvE-vergadering (ALV) als de nieuwe begroting is vastgesteld, dat je er dan aan moet denken om ook de automatische betaalopdracht te wijzigen. Anders kan er een betalingsachterstand aan de VvE ontstaan.
Automatische incasso VvE bijdrage
Een andere mogelijkheid is om de VvE de servicekosten automatisch te laten incasseren. Als lid geef je dan één keer een incassomachtiging af. Vervolgens heb je er geen omkijken meer naar. Alleen is het niet bij alle VvE’s mogelijk om via automatische incasso te betalen. VvE’s die een professioneel VvE-beheerder hebben bieden die mogelijkheid vaak wel, maar individueel beheerde VvE’s niet altijd. Soms komt het voor dat een beheerder wil dat de leden verplicht betalen via automatische incasso, maar dat mag niet.
Meer weten over de servicekosten van de VvE en het betalen daarvan? Klik dan op de links hieronder.