Oproep: Wie helpt mee aan een toegankelijk draaiboek voor de kascommissie?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #147215
    VrVvE-bestuurder
    Deelnemer

      Beste VvE-leden,

      Ik merk dat het boek De Kascommissiegids van Maarten van Ouden weliswaar inhoudelijk sterk is, maar voor veel kascommissieleden zonder financiële achtergrond simpelweg te ingewikkeld. In onze VvE haken nieuwe leden af zodra ze het boek openslaan en dat is zonde.

      Daarom wil ik graag samen met anderen een praktisch, helder en toegankelijk draaiboek ontwikkelen, speciaal voor leken die zich willen inzetten voor de kascommissie maar niet thuis zijn in boekhoudkundige termen of complexe modellen.

      Wat zoek ik?
      – Ervaringen van andere VvE’s met kascommissies
      – Ideeën voor een eenvoudige werkwijze
      – Mensen die willen meedenken of meeschrijven
      – Feedback op wat wél werkt in de praktijk

      Het doel is een draaiboek dat laagdrempelig is, met duidelijke stappen, voorbeelden en tips—zodat iedereen met gezond verstand en een beetje nieuwsgierigheid een bijdrage kan leveren aan goed financieel toezicht binnen de VvE.

      Heb jij interesse, ervaring of gewoon zin om mee te denken? Laat het me weten!

      Hartelijke groet,
      Johan

      #147225
      EMETGM
      Deelnemer

        Dag Johan,

        Ik heb je oproep gelezen en ben wel geïnteresseerd om mee te werken. Zelf ben ik bestuurder van een (kleine) vve met 10 appartementen, was lid kascommissie, en na teleurstellend resultaat van extarne beheerder hebben we zelf alles in handen genomen wat wel goed werkt. Mijn achtergrond als accountant helpt wel hierbij natuurlijk. Om op je oproep terug te komen : het is mogelijk een stappenplan op te stellen voor de controles uit te voeren door de kascommissie. De grootte van de vve, en de wijze van administratief beheer speelt natuurlijk een grote rol. Toch denk ik aan een stappenplan, hoe ik de controle deed, en samen kunnen we misschien elkaar aanvullen. Laat maar weten hoe we dat aanpakken. Groeten, Edgard ( moens.oas@gmail.com)

        #147358
        VrVvE-bestuurder
        Deelnemer

          Hallo Edgar,

          Allereerst mijn excuses voor de late reactie. De voorbereidingen voor onze ALV hebben de afgelopen tijd veel aandacht gevraagd. Ik ben blij dat je hebt gereageerd op mijn oproep je bereidheid bent mee te denken en je ervaring(en) te delen.

          Je achtergrond als accountant lijkt me een waardevolle basis om samen een praktisch en bruikbaar draaiboek voor de kascommissie op te stellen. Leuk om te horen dat jij ook betrokken bent bij een kleine VvE en vergelijkbare ervaringen hebt met een externe beheerder.

          In mijn volgende bericht zal ik wat materiaal plaatsen, zodat we kunnen bekijken of er bruikbare elementen tussen zitten om een goede start te maken met het draaiboek. Hopelijk hebben we een vergelijkbaar beeld van wat nodig is. Wellicht willen anderen ook nog aansluiten bij dit initiatief.

          Vriendelijke groet,
          Johan

          • Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door .
          #147373
          VrVvE-bestuurder
          Deelnemer

            Tijdens mijn jaren in de kascommissie heb ik diverse handleidingen op internet geraadpleegd. Daarin worden taken omschreven die uitgevoerd kunnen worden, maar vaak zijn het standaardprocedures (“apetrucjes”) die zonder verdere uitleg worden voorgesteld. Dit maakt het lastig om te begrijpen waarom bepaalde controles nodig zijn en hoe je ze goed uitvoert.

            Daarom stel ik voor om eerst helder te krijgen:

            – Welke taken een kascommissie moet uitvoeren
            – Waarom deze taken belangrijk zijn
            – Hoe deze taken stap voor stap uitgevoerd kunnen worden

            Mijn idee is om dit te doen aan de hand van duidelijke afvinklijsten, zodat nieuwe leden eenvoudig kunnen instappen en weten wat er van hen verwacht wordt.

            Daarnaast wil ik een globale planning opstellen, zodat kascommissieleden kunnen inschatten hoeveel tijd ze kwijt zijn en wanneer ze moeten starten. Het is daarbij essentieel dat ze tijdig weten:

            – Welke stukken ze moeten ontvangen?
            – Waar ze toegang toe moeten hebben?

            Taken van de kascommissie (eerste opzet)

            – Vaststellen dat de informatie in de jaarrekening juist is, door controle van:
            > De balans
            > De exploitatierekening
            > De toelichting op beide onderdelen

            – Controleren of afspraken uit:
            > De wet
            > De splitsingsakte
            > Het modelreglement
            > Het huishoudelijk reglement
            zijn nageleefd

            – Controleren van verzekeringen (dekking, looptijd, premie, risico’s)

            – Signaleren en rapporteren van risico’s of onregelmatigheden in:
            > De financiële administratie
            > Het algemene beleid van de VvE

            – Kennisnemen van het jaarverslag

            – Rapporteren van bevindingen aan de vergadering van eigenaars, inclusief:
            > Risico’s in de administratie
            > Andere relevante aandachtspunten

            – Ongevraagd advies geven over:
            > Contracten met leveranciers
            > Incassomaatregelen bij achterstallige betalingen
            > Kostenverdeling onder leden
            > Aanvulling van het reservefonds bij tekorten

            – Vaststellen dat de administratie:
            > Verzorgd en overzichtelijk is
            > Op juiste wijze wordt gevoerd (controle van bonnetjes, declaraties, facturen, etc.)

            Vervolgstappen:
            Na het vaststellen van deze taken kunnen we ze omzetten in concrete actiepunten en afvinklijsten. Zo ontstaat hopelijk een praktisch draaiboek dat niet alleen taken benoemt, maar ook uitlegt hoe en wanneer ze uitgevoerd moeten worden.

            Wat vind je van mijn eerste opzet? Ben benieuwd naar jouw reactie.
            Uiteraard nodig ik ook andere geïnteresseerden uit mee te denken.

            #147374
            VmVvE-stem
            Deelnemer

              Leuk opzetje.

              Belangrijkst zijn de kerntaken, namelijk:
              – de ALV het advies te geven om de jaarrekening wel of niet goed te keuren
              – de ALV het advies te geven om wel of niet goedkeuring te geven voor het financiële beleid van de VvE uitgevoerd door het dagelijks bestuur (dus door de beheerder en door het bestuur).
              – eventuele discussie-punten of opmerkingen tussen bestuur en beheerder enerzijds en de kascommissie anderzijds op de ALV mondeling toe te lichten en te vermelden of het bestuur en de beheerder openheid van zaken hebben gegeven en wel of niet meewerkend waren.
              In de AvS is meestal iets te lezen over de kascommissie dat dit orgaan de jaarrekening moet onderzoeken en aan de vergadering een verslag bevindingen moet delen en daarnaast dat het bestuur verplicht is de commissie ten behoeve van haar onderzoek alle door de kascommissie gevraagde inlichtingen te verschaffen. Als het hier al fout gaat, dan heeft de VvE een groter probleem.

              Als ik inhoudelijk kijk naar jouw bulletpoints:
              – Controleren of afspraken uit de wet zijn nageleefd, is echt geen taak van de kascommissie. Uiteraard heeft de kascommissie wel een meldingsplicht indien zoiets wordt ontdekt.
              – De splitsingsakte zou alleen gecontroleerd moeten worden inzake de juiste verdeelsleutel voor de servicekosten. Maar wanneer en beheerder dat niet correct hanteert, dan mag je de ALV het advies geven per direct een andere beheerder te zoeken.
              – Controleren of afspraken uit het huishoudelijk reglement zijn nageleefd, heeft echt niks met de kascommissie te maken.
              – Controleren van verzekeringen? Misschien alleen de premie en het vrijwillig eigen risico. De dekking is aan de verzekeraar en dat kan samen met de looptijd echt geen reden om de ALV het advies te geven om een jaarrekening niet goed te keuren.
              – Contracten met leveranciers kunnen juist wel gecontroleerd worden. Het kan voorkomen dat een contract allang is vernieuwd, maar dat nog steeds de oude prijs wordt betaald
              – Incassomaatregelen bij achterstallige betalingen is een verantwoordelijkheid van de beheerder. Het bestuur dient de beheerder hierop aan te spreken.

              Waarom een kascommissie controleert is dat de VvE een dagelijks bestuur moet hebben en de ALV na een boekjaar het doen en laten van het dagelijks bestuur moet kunnen evalueren. De ALV kan dit niet zelf, dus moeten daarvoor (kas)commissieleden aangesteld worden zodat de beheerder en het bestuur jaarlijks 1 aanspreekbeurt
              inzake de onafhankelijke (kas)controle.

              #147391
              VmVvE-stem
              Deelnemer

                Nog vergeten te vermelden voor in jullie draaiboek:
                Een duidelijk digitaal boekhoudkundig software-pakket waarin KC-leden voldoende inzage in hebben is verplicht. In een VvE van max 5 of 10 woningen kom je misschien nog weg met overzichtjes in Excel en bankafschriften van de zakelijke rekening. Maar in een VvE van 20 of meer woningen kan dat echt niet meer.

                En tip voor ieder beginnend KC-lid met geen of beperkte boekhoudkundige kennis is om te beginnen met de exploitatierekening. Gewoon inkomende facturen controleren. Dat is immers makkelijker voor een leek dat dan de balansrekening.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.