Dichter
Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Uit pure nieuwsgierigheid: over welke omvang van VvE’s hebben jullie het in deze discussie?
Ik ben een groot pleitbezorger van het (liefst zo sticht mogelijk) naleven van de regels en in ons bestuur met afstand het meest recht in de leer. Maar van de besproken problematiek herken ik vrijwel niets. Onze VvE heeft net iets minder dan 30 leden en wij maken geen gebruik van een externe beheerder.
In de discussie over de notaris herken ik helemaal niets. Er zijn de afgelopen jaren meerdere appartementen verkocht (appartementsrechten eigenlijk) en tot nu toe volstond in alle gevallen het beantwoorden van een e-mail van de notaris met wat gegevens over de VvE: hoe hoog zijn de servicekosten, hoeveel is er in kas, en heeft de verkopende partij schulden bij de VvE. Daarnaast werd gevraagd om de laatste notulen. Niks geen handtekeningen, waarmerken of wat dan ook. Het waren verschillende notarissen, dus van toeval lijkt mij geen sprake.
Nogmaals, ik ben heel erg van het naleven van de regels. Maar bij het lezen van de hier gevoerde discussie bekruipt mij het gevoel dat de zaak wel erg ingewikkeld gemaakt wordt (met name voor en door de bestuurders zelf). Vergeet niet dat we het over een VvE hebben. Niet over een organisatie met de omvang en privacy problematiek van bijvoorbeeld Facebook.Een interessante discussie. Ik verbaas me hoe grondig VvE bestuurders de invoering van deze wetgeving oppakken, waar ze verder (vrijwel) alle geldende wet- en regelgeving voor VvE’s aan hun laars lappen. Waarschijnlijk omdat de AVG lekker scoort ‘voor de bühne’. Je kunt immers een enorm belangrijk ogende privacy verklaring rondsturen. En zeggen dat je hier “weken” mee bezig bent geweest.
Zoals vaak ligt het mijns inziens genuanceerd. Voor grote en zeer grote VvE’s en beheerders zal er meer te doen zijn dan voor het overgrote deel van de kleinere VvE’s.
Zelf ben ik zeer bewust al meer dan 10 jaar lang erg terughoudend (en behoudend) met de gegevens die wij van onze leden registreren. Uitnodigingen en alle stukken worden nog steeds op papier verstuurd. E-mail adressen heb ik (op 1 uitzondering na) niet. En bewoners die het leuk vinden om een lijst met de namen van hun buren te hebben – en ja, die vraag heb ik al meermaals gehad – vraag ik vriendelijk om een rondje door het gebouw te lopen, aan te bellen en gezellig een praatje te maken met de buren. Dan leer je ze pas echt kennen.
De ledenadministratie is een kleine database op mijn computer met NAW gegevens. De computer is goed beveiligd. En de database zal ik nog voorzien van een extra wachtwoord. Om de 30 leden om toestemming te vragen voor een wettelijk verplichte administratie, lijkt me wat ver gaan. En dat wij geen gegevens aan derden verstrekken lijkt me evident.
Maar wat me dus vooral opvalt is de voortvarendheid waarmee sommige VvE bestuurders dit plots oppakken. Niet zelden voorzien van de nodige interessantdoenrij.
-
AuteurBerichten