louisk100
Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
De netbeheerder hoeft voorlopig niets te doen, de huidige aansluiting volstaat voor de toekomstige elektrische oplaadbehoefte tussen nu en 5 jaar. Over een jaar of 6 kijken we verder hoe het er dan voor staat. Er zullen dynamische oplaadpunten komen, dus stroom fluctueert naargelang de oplaadvraag en het stroomaanbod.
We willen liever niet wachten op goedkeuring en inwerkingtreding van de wet notificatieregeling:
“Om realisatie van laadpunten in VvE’s te stimuleren is het wetsvoorstel notificatieregeling ingediend. De notificatieregeling bepaalt dat als een appartementseigenaar een oplaadpunt in een gemeenschappelijke ruimte wil plaatsen, hij het VvE-bestuur hiervan in kennis moet stellen (de notificatie). Het voorstel moet helpen om eenvoudiger meer laadpunten binnen een VvE te realiseren.”
zie link: https://vveladen.nl/veelgestelde-vragen/Dan hebben wij toch liever hier van te voren al goed over nagedacht, advies ingewonnen en een veilige oplaad infrastructuur gerealiseerd.
Elektrische auto’s met accu’s of hybride auto’s kunnen we nu ook niet in de VvE garage verbieden. Hybride auto’s schijnen de grootste kans te hebben op ontbranding, heeft onderzoek aangetoond, ook zonder dat ze aan het opladen zijn.In februari is de ALV, we zullen zien wat er daar gaat gebeuren.
Een toelichting op mijn eerste bericht.
De €10.000,- zou gebruikt worden voor de aanleg van een gemeenschappelijke infrastructuur, een elektrische ringleiding door de parkeergarage. Deze ringleiding gaat deel uitmaken van een gemeenschappelijk onderdeel van het gebouw. Net zoals de gemeenschappelijke elektriciteit installatie voor de lift en de verlichting in het appartementencomplex.
Daarna kunnen de afzonderlijke vaste parkeerplek bezitters in de garage op deze ringleiding een eigen laadpaal aanschaffen en koppelen (kosten ongeveer 2300,- en maandelijkse kosten van ongeveer €5,-) en deze gebruiken voor het opladen van hun eigen elektrische voertuig. De oplaadpaal en het opladen doen de bewoners dus op eigen kosten. Heeft iemand geen of nog geen elektrische auto dat koopt en onderhoudt hij of zij geen eigen laadpaal.De aansluiting hoeft voorlopig niet te worden verzwaard, omdat er in het begin niet veel elektrische oplaadgebruikers zullen zijn. We hebben een enquete gehouden onder de parkeerplek bezitters en over 5 jaar denkt 25% daarvan in de garage te willen gaan opladen. Verzwaring van de elektrische installatie komt pas over een jaar of 8 aan de orde.
Dag Roel,
ik kom pas kijken op de website en kan zodoende hierover nog geen inbreng geven.
Wel alvast een compliment dat je/jullie dit forum mogelijk maken. Er leven op het vlak van VvE aangelegenheden soms veel vragen bij mij. En met het doorspitten van het forum heb ik al nuttige antwoorden weten te vinden, waarvoor bij deze mijn hartelijke dank.
Groet LouisKDank Rob voor de reactie.
Het is de bedoeling van het bestuur om het bedrag te lenen uit het reservefonds, het geleende bedrag moet op termijn (in 10 jaar is het idee) wel worden terugbetaald. De VvE leden die niet mee willen doen omdat zij ‘geen voordeel’ zeggen te hebben, hoeven niet aan het geleende bedrag mee terug te betalen.
Een ander probleem is dat het betreffende reservefonds onvoldoende gevuld is om daaruit deze lening te kunnen verstrekken! Het is mogelijk dat het bestuur dan voor gaat stellen om geld uit een ander reservefonds over te hevelen! Hetgeen naar mijn idee niet de bedoeling kan zijn van de verschillende verdeelsleutels en reservefondsen binnen een VvE!Het lijkt mij niet de bedoeling dat een reservefonds, dat gedurende geruime tijd is opgebouwd voor gepland toekomstig onderhoud of voor gebruik bij mogelijke calamiteiten, zomaar wordt aangewend voor nieuwe inzichten of ideeën, hoe goed bedoeld ze ook zijn.
Het lijkt mij eerder voor de hand liggen om voor zo’n nieuwe investering een lening af te sluiten, maar ons bestuur denkt hier helaas anders over. Trouwens het Nationaal Energiebespaarfonds biedt een ‘voordelige’ lening aan voor onze gewenste investering. -
AuteurBerichten