Mica

Aangemaakte reacties

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • Mica
    Deelnemer

      Beste Bob,
      Bedankt voor je reactie!
      Wat betreft je vragen:
      1. De notulen zijn van anderhalf jaar geleden en goedgekeurd. Er staat helaas niets over in maar een bestuurslid schrijft in een mail: In een bestuursvergadering heeft het bestuur gestemd en besloten om “het echtpaar” tegen geringe betaling de parkeerplaats te laten onderhouden. Dit hebben ze in het verleden altijd keurig gedaan tot ieders tevredenheid. Toen xxx deze taak overnam is dat niet adequaat gebeurd ondanks al zijn goede bedoelingen. Als bestuur is toen besloten om “het echtpaar” weer te vragen. 
      Het bestuur geeft dus zelf aan dat iemand anders (van het klusteam) het heeft overgenomen. Dit is niet zomaar gebeurt maar na die ALV.
      2. In het verleden heeft het echtpaar dit werk gedaan voor 60 euro per keer (240 euro per jaar) dit is waarschijnlijk ooit afgesproken in een ALV (de notulen hiervan heb ik niet, die zijn waarschijnlijk meer dan 10 jaar oud). Veel mensen die in de flat wonen, weten dit echter niet. Ik kwam er ook per toeval achter toen ik in het bestuur zat.
      3. Het bestuur heeft zelfs nooit gepraat met de persoon die het maai/snoeiwerk een keer gedaan had. Ook toen mijn man en ik het gedaan hadden (wij zitten ook in het klusteam) is er niet met ons gesproken. Het echtpaar heeft op die ALV aangeboden te helpen bij de eerste keer maar dat is nooit gebeurd. Er is een kantjesmaaier en die heeft zeer veel kuren (want oud) en alleen het echtpaar heeft hier kennis van. De drie leden van het bestuur hebben nooit geprobeerd om te kijken of het klusjesteam (evt. onder begeleiding van het echtpaar) beter kon doen. (Zo slecht was het trouwens niet. Gras was korter, struiken waren gesnoeid, hoe ‘slecht’ kan dat zijn)
      4. Niemand is geinformeerd over de verandering. Niemand weet dan ook dat ze nu weer wel moeten betalen. Na mijn brief was de enige reactie van het bestuur dat ik het maar op de volgende ALV moet aankaarten zonder inhoudelijk op mijn vragen en vraag om bestuursnotulen te mogen zien, in te gaan.
      5. De notulen geven helaas geen uitsluitsel. Er staat niets over in. Wel in een eerdere dat er een klusjescommissie gevormd wordt en dat mensen zich daarvoor aanmelden. Nogmaals, het bestuur zegt wel in een email dat iemand het werk heeft overgenomen. Als er niets over was besloten op een ALV zouden ze dit niet hebben gezegd en zou ook het gras niet gemaaid zijn door een lid van het klusteam.
      Tot nu toe heb ik al mijn bezwaren en mails alleen naar het bestuur gestuurd. Ik wil de toch al kwetsbare verhoudingen in de flat niet nog meer testen en ben ook bang dat mensen me dan zo’n zeur vinden. Mijn pogingen om de boel hier te professionaliseren zijn me ook niet in dank afgenomen door een deel van de bewoners die het niet meer ‘gezellig’ vonden in het bestuur. Ook vind ik het raar dat er niet meer transparantie is. Het bestuur had op zijn minst een mail kunnen sturen met de vraag wat bewoners vinden. Dat is helaas een gewoonte die ik nog niet heb kunnen ombuigen.
      Mijn excuses als dit niet een grote misstand is maar ik heb zo hard mijn best gedaan om het belang van secuur en volgens de regels werken door te voeren (en ik doe ook nog steeds veel voor de flat) dat deze ongelijke betaling van personen (uit de algemene middelen), mij en degene die gemaaid heeft, erg dwars zitten. (Hij en zijn vriendin zijn dan ook uit het klusteam gestapt).
      Met vriendelijke groet, Mica
       

      Mica
      Deelnemer

        Beste Carla,
        Dank voor je steun. Je legt precies de vinger op de zere plek.
        Zelf weet ik ook niet zo goed wat de betaling nou precies inhoud.
        Is het een ‘opdracht’ van het bestuur, dan gaat het m.i. om een werkgever-werknemer verhouding met alle bezwaren van dien. (wie betaalt er als er tijdens de werkzaamheden iets mis gaat en het echtpaar naar het ziekenhuis moet). Mag een bestuur dit in het kader van onderhoud (idd art. 38 lid 1 en 2) wel zelf besluiten ook al kan het gratis en besluiten zij tot uitgeven van geld?
        Is het een vrijwilligersvergoeding, dan moet dus de ALV hierover beslissen?
        Zoals gezegd, het is zeer ondoorzichtig dus ik weet het niet precies. Het gebeurde al jaren maar is dus een tijdje terug veranderd in gratis uitvoeren door vrijwilligers van het klusteam.
        Dank voor je reactie en ik ga zeker de stappen volgen die je voorstelt.
        Met vriendelijke groet, Mica

        Mica
        Deelnemer

          Beste William,
          Bedankt voor het antwoord. Het mag geen groot probleem lijken, het is een nawee van een aantal onprofessionele zaken die vorige besturen namen en die men blijkbaar heel gewoon vond. Vroeger werden er geen offertes aangevraagd, klusjes gingen naar vrienden van bestuursleden en de flat is jarenlang schoongemaakt door een (trouwens ontzettend aardige) illegale man die een bestuurslid persoonlijk kende. Dit gaf het risico van duizenden euro’s boete en zo zijn er nog een aantal zaken. Als bestuurslid heb ik zelf hard gewerkt om deze dingen recht te zetten en ervoor te zorgen dat alles volgens de wet, de splitsingsakte en het HR gebeurt.
          Om nu te zien dat men toch weer terug grijpt op vriendjes politiek daarom onprettig. Want als je je bestuur niet kan vertrouwen, is dat een vervelende zaak.
          Bovendien zijn er nog meer mensen die veel werk verrichten voor de VvE en zij krijgen hier niets voor betaald. Gelijke monnikken, gelijke kappen lijkt me toch?
          Bovendien als je gaat kijken, gaat het wel om 240 euro per jaar, na 10 jaar toch bijna 2500 euro. Iets wat dus niet hoeft omdat er mensen zijn die het vrijwillig willen doen. En wat als iemand anders dat zakcentje wil hebben? Waarom heeft alleen het echtpaar het ‘recht’ om dit werk te doen en er geld voor te ontvangen?
          Mag een bestuur dat ook op eigen houtje beslissen of moet ze hiervoor toch ook de ALV op de hoogte stellen. Ik moet nu verplicht betalen aan iets wat gratis gedaan kan worden. Lijkt me toch niet rechtvaardig?
          Mvg, Mica
           
           

          Mica
          Deelnemer

            Beste MvanW,
            Wij hebben een MR van 1992.  Het vervelende van het ALV besluit dat wel door het bestuur erkend wordt omdat ze er zelf naar refereren in een mail, is dat het inderdaad niet goed genotuleerd is. Dat betekent niet dat het niet gebeurt is. Het was geen vrijblijvend aanbod, er is een team/commissie ingesteld en het is ook door iemand uit dat team gedaan ipv door het echtpaar dat het eerst deed.
            Gaat het MR 38 boven het negeren van een ALV besluit?
            Uit eerdere reacties op dit forum werd gesteld:
            “Onze stelling zou zijn dat een ALV, alvorens over te gaan tot het toekennen van een vrijwilligersvergoeding, zich er van zal moeten vergewissen of er geen eigenaar bereid is zonder zo’n vergoeding de taak op zich te nemen. Vanwege het verplichte karakter van de bijdrage moet je alle uitgaven die een ALV wil doen en die niet direct in het belang zijn van het onderhoud, behoud of beheer restrictief uitleggen.”
            Aangezien dit een soort ‘vrijwilligersvergoeding’ is, geldt dat hier dan ook niet voor?
            Ik betaal nu verplicht voor iets dat anderen zonder vergoeding zouden willen doen.
            Mvg Mica
             

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)