nico
Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
helemaal mee eens Bob
beste kv66,
nogmaals blijft het een advies voor de lifteigenaar. nergens is aangegeven dat de lift onveilig zou zijn, anders zou deze direct worden aangemeld ter verzegeling zodat deze niet meer gebruikt mag worden. Als voorbeeld op APK keuring auto, mijn auto is vorig jaar APK-gekeurd, met als advies om een bepaald onderdeel te laten vervangen. Dit onderdeel kan bij defect raken schade opleveren, maar is geen verplichting om te laten vervangen en is een zgn. AC keuringspunt. M.a.w. : eigenaar doe er iets mee, dus zo ook in jullie situatie. Jullie zijn het niet verplicht. Ik snap ook niet de hele ophef om dit advies, of vervangen of niet, de kosten zijn niet heel schokkend voor het opvolgen van het advies.
Met betrekking tot juridische zaken ga ik hier verder niet op in, daar dit mijn vakgebied niet is.
Uit eerdere topics merk ik dat er een bepaalde aversie is tegen liftbedrijven en liftadviseurs. Vanuit mijn jarenlange ervaring weet ik dat deze bedrijven (op enkele daar gelaten) toch hun uiterste best doen om hun klanten van goede service en advies te voorzien. Ervan uitgaande dat een gedegen liftkennis op dit gebied ontbreekt is al gauw een wantrouwend beeld te vormen wat geheel onterecht is.ik schreef toch ook: misschien interessant om te lezen. Ik gaf alleen aan dat dit los van het topic staat
beste Bob, misschien wel interessant om te lezen, maar denk niet dat dit iets te maken heeft met de remcontrole. Immers dit advies is (onafhankelijk!) tot stand gekomen omdat in de praktijk blijkt dat een combinatie van bepaalde factoren (lees aanbrengen van liftonderdelen bij modernisering) er mogelijk een gevaarlijke situatie kan ontstaan bij ongecontroleerd bewegen van de lift. In de praktijk is dit gevaar ook mogelijk en men wil de lifteigenaar via het keuringsrapport erop wijzen en dat de KI hier ook wettelijk toe verplicht is.
beste kv66, het blijft in eerste instantie toch een advies welke een gecertificeerde keurende instantie op het keuringsverslag vermeld. Wat de eigenaar ermee doet is zijn beslissing. Zie mijn eerdere advies met betrekking tot voorbereiding. Ik kan me ook nog voorstellen dat in de toekomst dit verplicht gaat worden en dan zullen de kosten alleen gaan toenemen. Doe er je voordeel mee.
beste kv66,
je hebt je nogal in de materie verdiept zo te lezen. Voor wat betreft de kosten voor het laten aanbrengen van deze remcontrole zullen jullie het niet gaan halen met kosten onder de 500 euro.
De exacte kosten zijn ook afhankelijk van het type liftaandrijving, maar grofweg schat ik de kosten tussen de 1.500 -2.000 euro ex btwBeste kv66, als u zich wendt tot de inspecteur/rapporteur, vraagt u dan of hij heeft gekeurd naar de huidige maatstaven of naar de maatstaven van het bouwjaar van de lift, dat geeft u alvast een idee hoe u zijn antwoord op kunt vatten m.b.t. de noodzaak van het aanbrengen van de rem
beste K. Rab, de rem is sowieso aanwezig. het gaat om de opmerking van het ontbreken van een remcontact bewaking.
beste kv66, zie het als ook de invoering van de wetgeving ARBO/VOK waar plotseling lifteigenaren mee geconftronteerd werden. Dit was ook niet te verwachten in het verleden. Echter de remcontrole is voor (ombouw) liften voor 2012 geen verplichting slechts een advies. Hoe de eigenaar hiermee omgaat is zijn eigen beslissing. Bovendien lijkt mij een investering van 10K euro wel erg aan de hoge kant ingeschat. Dit zou bijna betekenen dat de hele liftaandrijving vervangen zou moeten worden??? Dit kan niet de bedoeling zijn.
beste kv66, ik begrijp de frustratie, maar zie het maar even zo. Voor 2012 was deze remcontrole niet van toepassing indien de lift voorzien zou worden van een freq. regeling. Vooruitschrijdend inzicht (2012) leerde op dat moment dat bij het ombouwen van een lift (toepassen van een regeling ) er mogelijk een gevaar kon gaan optreden m.b.t. ongecontroleerde beweging van de lift. Op zich is dat natuurlijk niet verkeerd, maar dat kan niet op het bord geschoven worden van de liftbedrijven. Immers de installaties die voor 2012 zijn gemoderniseerd/geleverd met regeling voldeden op dat moment aan de dan geldende liftnormen.
Ergo, veel lifteigenaren wisselen regelmatig van de onderhoudsfirma en waar gaat men dan een eventuele claim indienen? De oorspronkelijke leverancier of een andere firma die naderhand de regeling heeft aangebracht? Dat gaat wel heel erg moeilijk worden.
m.b.t. de (juridische) aansprakelijkheid bij een eventueel ongeval a.g.v. het onbreken van de remcontrole (overigens nog steeds een advies van de KI) kan ik geen concreet antwoord geven, ik ben nl. geen jurist. Wel zal mogelijk een rechter kijken naar de oorzaak van het ongeval, en bepalen of dit voorkomen had kunnen worden door een relatief kleine ingreep (en kosten) op de liftinstallatie voor het aanbrengen van een remcontrole. Ik zou in ieder geval al eens offerte opvragen wat deze kosten zullen zijn, dan toont de Vve in ieder geval aan dat ze serieus bezig zijn met dit issue.
gr. Nico
hallo kv66,
een remcontrole is er om ervoor te zorgen dat de lift (bij een geregelde aandrijving) niet ongecontroleerd gaat bewegen. Bij een geregelde installatie heeft de rem namelijk geen remfunctie meer maar een vasthoudfunctie, immers de regeling remt de installatie af en daarna houd de rem de installatie vast. bij slecht werkende remmen (lees vasthouden) zou het zomaar kunnen dat bij bijv. belading van de lift deze plotseling gaat bewegen omdat de rem de belading niet kan vasthouden.
Quote Rene: “Dus bijvoorbeeld niet sleutelen aan de lift, omdat je denkt dat je dat wel kan. (dus ook niet een liftdeur openen bij een stroomstoring”
Nee je mag als “leek” niet zomaar sleutelen aan liften. Wel zijn er instructie-cursussen te volgen bij bijvoorbeeld een KI zoals TUV Nederland of Liftinstuut, hoe veilig te handelen bij het bevrijden van opgesloten passagiers, maar ook niet meer dat dat.24 oktober 2019 om 19:09 In reactie op: Hof Amsterdam: Gebruik als B&B in strijd met woonbestemming #10830hallo Granda19,
mss heb je iets aan deze link?
https://www.247vvebeheer.nl/blog/de-vve-is-verplicht-de-noodverlichting-te-controleren-en-onderhouden/
wel weet ik dat bij liftinstallaties de noodverlichting in liftcabine, machinekamer en liftschacht door de keurende instantie getest worden.22 oktober 2019 om 13:39 In reactie op: VVe – Rechter die onze voorzitter en penningmeester is #10808@Carla,
wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen dat een andere verzeraar geen polis gaat afsluiten als er al een conflict op voorhand bekend is. Dat is niet hun verdienmodel namelijk.22 oktober 2019 om 12:21 In reactie op: VVe – Rechter die onze voorzitter en penningmeester is #10805@shilu, ben bang dat een andere rechtsbijstandverzekeraar zal weigeren.
weet niet of plaatsing van camera’s zomaar is toegestaan. Bovendien zal er eerst goedkeuring vanuit de VvE moeten zijn om deze te plaatsen. En hoe gaat men (VvE) om met opgeslagen beelden? deze kunnen niet eindeloos bewaard worden.
-
AuteurBerichten