nico
Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
hallo Jokke, wellicht VB&T uit Eindhoven?
op zich klopt het verhaal van William wel. Maar… In de 10 Europese aanbevelingen staat o.a.:
Telecommunicatie in de liftcabine voor een permanente verbinding met een 24-uurs helpdesk.
m.a.w. een alarmbel (voor zover die normtechisch is toegestaan) is dan niet voldoende om aan de eisen van de 10 Europes Aanbevelingen te voldoen.
Het beste is om een GSM spreek-luisterverbinding (GEEN pre-paid simkaart!) te laten installeren met een 3-daagse test. Daardoor is men in principe altijd verzekerd met een verbinding met een alarmcentrale bij calamiteiten.@KV66:
je schreef: “aan het eind van de cursus ga ik jullie bewijzen dat een schip ontworpen en gebouwd volgens de QA regels bij de tewaterlating alsnog zinkt”. Misschien ook een didactisch foefje om ons bij de les te krijgen, maar hoe kan dat nou”
de procedures beschrijven niet hoe een schip gemaakt moet worden om te blijven drijven, maar hoe de processen verlopen om een schip te bouwen vanaf de “tekenplank” tot aan de te waterlating en alle zaken daarom heen. Op papier kan je nl. niet vasteleggen (als procedure of proces) dat het schip 100% gegarandeerd niet zal zinken, dat weet je pas als ie het water in gaat.Je kunt onmogelijk in je procedures ook een proces opnemen dat de mogelijkheid bestaat dat het schip kan zinken.(overroeled)
volgens mij moet de lokale brandweer dat kunnen vertellen
@Carla: “…en MJOP kan worden gemaakt door het technisch beheer ( neem ik aan ). Deze bespreekt e.e.a. met het bestuur en vervolgens gaat het naar de leden. Het gaat m.i. niet zozeer over de onafhankelijkheid maar van het hebben van de juiste kennis. ( technisch beheer ) Overigens kan hier elk jaar aan worden gesleuteld c.q. wijzigingen in worden vastgesteld”.
Een zorgvuldig MJOP is van groot belang voor een VvE. Onafhankelijk MJOP is m.i. wel degelijk van belang. Zeker omdat ik al aangaf dat een MJOP dient te geschieden door een kwalitatief onafhankelijk adviesbureau. Het zomaar sleutelen aan een MJOP geeft eigenlijk al aan dat er maar wat “gegist” wordt in de toekomstige uitgaven, wat zeer onwenselijk is. Elke MJOP dient vanuit een nulmeting plaats te vinden om een zo duidelijk en helder beeld te krijgen van de te verwachten investeringen in de technische installaties. Bovendien dient men zich als VvE te realiseren wat de MJOP inhoud als reservering. Gaat de VvE renoveren of moderniseren in de technische installaties. Menig beheerder zal het verschil niet weten tussen beide zonder specifieke vakkennis. Zoals ik al aangaf in mijn eerdere post, een adviseur kan aanzienlijke kosten besparen voor een VvE als 100% duidelijk is hoe de MJOP er uit moet zien en moet worden uitgevoerd.interessant artikel wat Colin aanhaald. met name wanneer een bestuurder ook het beheer doet en er dus mogelijk belangenverstrengeling kan optreden bij het o.a. het verstrekken van opdrachten voor het jaarlijkse onderhoud aan o.a. technische installaties. Niet voor niets “hameren” kwalitatieve adviesbureaus op onafhankelijk opgestelde MJOP’s voor een VvE. De kosten voor het opstellen van een MJOP en de uiteindelijke controle van de goede uitvoering ervan, verdienen zich in veelvoud terug op de te investeren kosten. Helaas wordt nog steeds veel geld uit het reserveringsfonds onnodig verknoeit aan MJOP’s die totaal onafhankelijk zijn opgesteld.
liften van 1977 geheel vervangen? een modernisering lijkt me hier beter op zijn plaats en waarschijnlijk ook nog aanzienlijk goedkoper. Buiten de gehele vervanging van de lift(en) komen naar alle waarschijnlijkheid nog aanzienlijke bijkomende kosten zoals slopen van de liften en bouwkundige kosten.
-
AuteurBerichten