Patricklimbo
Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Morgenavond is de vergadering van onze VVe die wij hebben uitgeschreven. De groot eigenaar heeft zich (helaas) netjes afgemeld. Ze hebben wel een brief geschreven naar de beheerder waarin ze hun sommeren om dit kwartaal uiterlijk het 2e kwartaal het eea op orde te hebben.
Van het bestuur noch de beheerder hebben wij total geen teken van leven gekregen. Helaas zien we nu dat wij met een minderheid zijn om te kunnen stemmen. Echter volgens het modelovereenkomst (januari ’92) kunnen na 2 weken maar uiterlijk 6 weken na deze vergadering een 2e vergadering uitschrijven. Dan maakt het aantal officiele stemmen die normal nog zijn niet meer uit.
Ik ben morgen avond benieuwd of het bestuur er uberhaupt komt. Ik zal ook deze week een update plaatsen van morgen avond (31-1-18).Je zou als 1e bij jouw in de splitsingakte of anders de info van de VVe moeten nakijken welk modelovereenkomst van toepassing is bij jullie VVe. De betreffende modelovereenkomst kun je dan op internet opzoeken.
Inmiddels hebben we de vergadering uitgeschreven en wordt deze eind deze maand (31-1) georganiseerd.
Uit het uitreksel van de KVK staat enerzijds de voorzitter beschreven en de beheerder (firma) als bestuurder/beheerder beschreven. Onze vice-voorzitter staat hier niet ingeschreven.
Inmiddels ook een reactive gekregen van de groot eigenaar. Deze geeft aan om dit kwartaal (uiterlijk 2e kwartaal) de vergadering te houden. Ook hun kregen toezeggingen mbt de vergadering maar steeds werd dit verschoven.
Op de agenda hebben wij punten staan over het functioneren van de beheerder en het bestuur. Tevens ook over het ontslag van het bestuur om zo een nieuw bestuur te kiezen die wel hun verantwoordelijkheid neemt en orde op zaken stelt.Je zou eens kunnen kijken in je splitsingakte die je gekregen hebt. Als er een VVe is zal er neem ik aan ook vergaderingen gehouden worden. Hiervan worden normaliter notulen bijgehouden.
Als je weet wat in de splitsingakte staat en(indien van toepassing) het modelreglement dan kun je verder kijken wat je zou kunnen doen. Je weet dan ook gelijk wat je rechten en plichten zijn.Even een tip voor mensen die het eea aan het nakijken zijn ten aanzien van hun VVe. Ik heb ons uitreksel opgevraagd bij de KVK, hierin staat wie bestuurder is en wie ook de voorzitter is. Ik heb ook met de KVK contact gehad over hoe ik het formulier moet lezen. Diegene die op dit uitreksel staat als voorzitter is dus de voorzitter van het bestuur. dit icm het modelreglement en splitsingakte heft het bestuur een aantal taken EN verplichtingen.
Het is mogelijk dat er een voorzitter van de vergadering is. Dit is dan weer apartgenoemd in de plitsingakte/huisreglement.
Dit even ter info voor mensen die net zoals ik het eea aan het uitzoeken zijn.De rekening staat op naam van de VVe. Het bestuur geef/gaf steeds alle verantwoordelijkheid af. Nu ben ik samen met een paar eigenaren bezig om de vergadering te organiseren. Dit tot ongenoegen (tenminste die indruk krijg van de beheerder) van de beheerder. Het bestuur heft tot nu toe nog nergens op gereageerd. Met de beheerder heb ik regelmatig e-mail contact omdat deze mij niet via de telefoon te word wilt staan.
Mijn indruk is dat zowel het bestuur als de beheerder weten dat ze fout zitten alleen ze geven dit niet toe.
Komende maand hebben we de vergadering en wie zien dan wat de reactive van het bestuur en beheerder is.Vanavond komen wij (een paar eigenaren) samen om de vergadering te plannen voor janiarie gezien de feestdagen. De groot eigenaar heb ik aangeschreven echter tot op heden nog geen reactive helaas.
Als ik de MR 1992 goed heb begrepen mag op de 1e vergadering geen rechtsgeldige besluiten genomen als er niet genoeg stemgerechtigen aanwezig zijn ECHTER als wij binnen 6 weken na deze vergadering wederom een vergadering organiseren dan maakt het aantal stemgerechtigde niet meer uit. Dan telt het aantal stemgerechtigde die dan op de vergadering aanwezig zijn (ook al zijn dit minder dan in 1e instantie staat beschreven).Inmiddels zijn we een aantal maanden verder. Na een gesprek te hebben gehad met de beheerder in juni heft hij op aandringen van ons (werkgroepje) voor de zomervakantie een brief met de status laten rondgaan. Hierin werd aangegeven dat er inderdaad een paar eigenaren een betalingsachterstand hadden, we wonen in een blok met 100 woningen (groot eigenaar heft ongeveer 52 woningen in eigendom).
Hierin werd aangegeven dat men met de laatste hand bezig was om de stukken op orde te krijgen en dat deze medio oktober (2017) klaar zouden zijn en in November de vergadering(2017) zou plaats vinden. Echter zoals te verwachten, geen jaarrekening en geen vergadering.
Hierop heb ik het voortouw genomen met inachtneming van het MR januari 1992 een vergadering aan te vragen, met uiteraard voldoende stemmen. Hier wordt tot op zekere hoogte gehoor aan gegeven echter men gaat pas in januari 2018 kijken wat mogelijk is qua planning.
Hier heb ik veel mail verkeer over gehad met de beheerder omdat deze telefonisch geen contact met mij wilt. Het bestuur heft tot op vandaag op geen enkele manier een reactive laten weten helaas.
topic Beheer en Bestuur heb ik nog een onderwerp hierover staan met de reactive van onze beheerder.
Uiteraard is iedere eigenaar zelf verantwoordelijk voor de betalingen echter de beheerder heeft de verantwoordelijkheid om het eea te controleren en daar waar nodig de betreffende eigenaar aanspreken.
Doordat men in 2014 van bank wisselde had men in 1e instatntie geen inzicht in de “oude” rekening 9volgens de beheerder). Hierop volgde dat miedere eigenaar een overzicht kreeg met een zogenaamde achterdstand. In sommige gevallen zou deze “achterstand” richting de 10.000 a 11.000 euro zijn opgelopen MAAR de beheerder gaf aan dat er mogelijk nog wat op de “oude” rekening zou staan. aan ons de vraag om onze Eigen administratie na te kijken. voor vele hebben dit makkelijk kunnen weerleggen.
Nu gaan wij (werkgroepje) de vergadering plannen gezien het bestuur en beheerder niks plannen.Dag Rob,
Ik begrijp dat met de feestdagen voor de deur lasting zal zijn voor een vergadering te houden. Echter de beheerder heft reeds in de zomer toegezegd om in November de vergadering te houden. Volgens het modelovereenkomst, punt 33, kon men al een vergadering organiseren voor de feestdagen. Het uitschrijven van een vergadering staat voor mij los van de feestdagen. dit kan men zeker al doen met als vergaderdatum in januari. Ook dit heeft men niet gedaan. Eea staat ook in de modelovereenkomst. De beheerder stelt nu voor om pas in januari te gaan kijken naar wat mogelijk is qua planning.
We hebben een bestuur met een voorzitter, een vice voorzitter en de beheerder. Als ik wederom de modelovereenkomst lees is zowel het bestuur als de voorzitter van de vergadering als de leden in de gelegenheid om een vergadering te organiseren. uiteraard met de betreffende voorwaarden en termijnen. verder schuift onze voorzetter alle verantwoordelijkheid af richting de beheerder en groot eigenaar helaas. dus ons bestuur doet niks.
Ik begrijp uiteraard dat op een vergadering genoeg stemmen moeten zijn om rechtsgeldige besluiten te kunnen nemen. dit is ook duidelijk. Ik heb reeds de groot eigenaar netjes aangeschreven om in gesprek te gaan met ons als klein eigenaren. Jaarrekeningen is ook in hun belang. Tevens heb ik begrepen dat de huurders wel een stookkosten afrekening hebben gekregen maar wij nog niet.Dank voor der eactie’s. Komende week zitten wij (3 eigenaren als “actie”groepje) weer bij elkaar. We willen begin januari de vergadering houden gezien de feestdagen maar ook de termijn van uitschrijven van en het houden van de vergadering.
1 van de punten is het contract van de beheerder maar ook het bespreken van het functioneren van het bestuur. Het contract wat wij als VVe met de beheerder hebben verwijst de behherder ook regelmatig naar het overleg met het bestuur.
Tevens wil ik ook overleggen met met rechtsbijstand om te kijken hoe we het juridisch verder goed kunnen aanpakken.Goedendag,
Ik heb bericht gekregen van onze beheerder op onze aanvraag voor een ALV. Zijn antwoord luidt als volg:
“In reactie op uw aanvraag voor een algemene ledenvergadering kan ik u het navolgende berichten.
Wij zullen aan uw verzoek gehoor geven echter, mede vanwege de aankomende feestdagen, vanaf de tweede week van januari kunnen gaan bekijken wat in de planning mogelijk is om een extra algemene ledenvergadering uit te schrijven.
Wij zullen u vanaf dat moment dan ook hierover verder informeren.”
Hierop wees ik hun op een wettelijke en contractuele verplichtingen. Wij hebben contractueel 2 vergadering per jaar vastliggen. Ook over het feit dat hij spreekt over een “extra” ALV. Zijn reactie luidt als volgt:
“De woordkeuze “ extra” is inderdaad niet juist in mijn reactie op uw verzoek.
Blijft dat we gehoor geven aan uw verzoek zoals omschreven. Een eventuele vergadering die u zelf uit gaat schrijven heeft derhalve geen rechtsgeldigheid voor de Vve
Over wettelijke verplichtingen wil ik u graag eens bijpraten, u plaatst niet alles in de juiste context helaas.
Zoals gezegd nemen wij contact met u op in de twee week van januari. De grooteigenaar is hiervan op de hoogte gebracht.”
Als ik kijk naar het modelovereenkomst (januari 1992 in ons geval) lees ik bij punt 33 dat men reeds nu een vergadering moet beleggen. Met andere woorden (zo lees ik dit punt) men moet nu met een datum komen waar de ALV wordt gehouden.
Ik lees in hun laatste reactie dat men wel de groot eigenaar inlicht maar alle klein eigenaren niet. voor de duidelijkheid. Ik woon in een complex met 100 woningen waarvan 51 (of 52) appartementen in bezit zijn van 1 eigenaar. De overige woningen zijn in bezit door kleine eigenaren. Een enkeling heeft 2 a 3 woningen in bezit. De ALV-aanvraag hebben we met 18 verschillende eigenaren ondertekend en aangevraagd.
ik heb zowel bij het bestuur als beheerder 3 vragen neergelegd maar nog geen antwoord op gekregen. Vragen zoals de stookkosten van 2016, inzage in het financiele stukken van de VVe en waarom zij alleen de groot eigenaar informeren en de rest niet.
Mijn vraag is nu, het modelovereenkomst, in hoeverre is deze overeenkomst rechtsgeldig ?Dankjulliewel voor de reactie’s. De aanvraag heb ik op papier uitgewerkt samen met de lijst met de handtekening van de eigenaars die dit ondersteunen. Dit heb ik in gescanned en per mail gestuurd. Hierop heb ik een ontvangstbevestiging gekregen.
Volgens het modelovereenkomst hebben hun nu 1 maand de tijd om te reageren en dat is uiterlijk komende week.
Het jammer is dat ons bestuur alle verantwoordelijkheid afschuiven en tegelijk tegenwerkt (naar mijn gevoel) om iets geregeld te krijgen.Goedendag,
Het is een tijd geleden. We hebben een gesprek gehad met de beheerder in juni. Op verzoek van ons hebben zij in juli een brief laten rondgaan. Hierin gaf men aan om in oktober de financiele stukken rond te hebben en in November de ledenvergadering te houden. Echter er is niks gebeurd en geen ledenvergadering. Inmiddels heb ik een officiele aanvraag gedaan voor deze ledenvergadering met zo’n 17-tal handtekeningen van eigenaren wat op meer als 10% van de benodigde stemmen voldoet. Ons bestuur schuift steeds alle verantwoordelijkheid af op de bheerder en min of meer ook op de groot eigenaar. Zij willen ook niet mee werken om een ledenveragdering te organiseren vanwege voorgaand punt.
Ik wacht nu nog 1 week af, dan verloopt de maand termijn. Komende week hoop ik op een serieus antwoord maar ik verwacht er niet veel van.6 december 2017 om 08:55 In reactie op: vervangen voordeur na forcering door politie. Wie betaalt dat? #6253Onlangs hebben wij dit bij ons ook gehad. De deur werd geforceert vanwege een inval. Hierbij werd gemeld dat de politie de kosten opzich neemt mbt de schade die hierdoor ontstaan is.
Ik vraag mij alleen af. Als er een plicht is om binnen 6 maanden na afloop van het boekjaar een ALV te houden en dit gebeurd niet wat dan de wettelijke vervolg stappen zouden kunnen zijn.
Ik weet dat als ik met genoeg stemmen een ALV aanvraag dat men dit binnen 1 maand de uitnodiging binnen moet zijn bij de leden. Anders kan de aanvrager zelf een officiele ALV organiseren. -
AuteurBerichten