Peron van Stralen
Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Remcontrolecontacten op liften met een vertragingskast als aandrijving met een frequentieregelaar op de motor zijn essentieel. Dit is gebleken bij een incident waar ik verder geen hele uitgebreide toelichting op kan geven. Zie verder voor wat toelichting.
Enige tijd geleden was er aanleiding om te controleren of een lift onbedoeld zou weg kunnen rijden van de verdieping. Daar was een omstreden methode voor bedacht door de NL-conformiteitsbeoordelingsinstanties en onderhoudsbedrijven. Dit is puur voor de veiligheid van de gebruikers. Het is denkbaar dat wanneer een rem van de aandrijving die niet meer als functie wordt gecontroleerd bij iedere stop zoals het functioneerde toen er nog geen frequentieregeling op de aandrijving zat, de lift aan de haal kan gaan.
De consequenties van verschillende opvolgende onjuiste handelingen van de controlemethodiek die gelukkig is afgeschaft heb ik gezien. Gelukkig is het bij het eerder genoemde incident goed afgelopen echter had het daar tot de consequentie kunnen leiden dat er een ernstig ongeval met dodelijke afloop had kunnen plaatsvinden. Het hing aan een zijden draadje. De lift heb ik direct stilgezet toen ik de ontstane situatie ontdekte. Het probleem had heel simpel kunnen worden voorkomen door de remcontacten die wel op de aandrijving zaten, waren aangesloten aan de besturing die daar de voorzieningen voor heeft. Er zat alleen geen draadje tussen de motor en de besturing. De keurende partij, de NL-conformiteitsbeoordelingsinstantie kon dat niet eisen omdat er geen wetgeving dan wel norm is waar dat in is geƫist. Ofwel de lift kan niet worden afgekeurd op dat punt. Bijzonder zou je denken? Er zijn vele uitzonderingen die niet logisch zijn.
Dan het verhelpen van dit probleem is in de meeste gevallen veel eenvoudiger dan het vaak wordt voorgespiegeld. Soms gaat het over een paar honderd euro soms is er helemaal geen maatregel nodig. Het komt voor dat er een opmerking op het keuringsrapport er onterecht op staat omdat dan zowel de monteur als de keurende inspecteur niet op de hoogte zijn hoe controles in bepaalde systemen zijn gewaarborgd. Dit is een fenomeen dat we in de loop van de komende jaren nog vaak gaan meemaken.
Het ontwerp van software en dan modificeren van liften zal een grotere uitdaging worden om correct om te bouwen. Oorspronkelijke fabrikanten zullen in de meeste gevallen lang niet alles prijsgeven hoe zaken zijn ontworpen om te voorkomen dat ‘anderen’ aan ‘hun’ lift kunnen sleutelen. “Wie zijn lift is het eigenlijk?”, hoor ik bijna door het scherm roepen. Ja dat begreep ik ook nooit, die gedachten. Het voordeel dat monteurs bijvoorbeeld wel eens zeggen: “dat zijn mijn liften” is er een waarbij er betrokkenheid is om het werk en de lift goed te laten functioneren voor de klant. Daar heb ik minder moeite mee. De andere is die vanuit het management van de fabrikant die nastreeft om de klanten afhankelijk te maken voor de levensduur van de lift. Dan kan je de prijs dicteren van onderdelen en voorkomen dat klanten naar een ander gaan. Gedwongen winkelnering heet dat. In de Europese en Nederlandse wetgeving is daar iets over bepaald. Dit mag niet. Toch gebeurt het nog steeds. Al decennia lang. MVO.
Remcontrole contacten aanbrengen? Ja, altijd doen. Soms is het misschien veel verstandiger veel verder te kijken en de lift verder te modificeren. Doorvragen bij een offerte van meer de 500 euro altijd doen. Uit laten leggen wat er precies moet gebeuren en vragen om het te laten zien, met foto’s of op locatie door de degene die dat aanbiedt. Zit er wel een opwaartse vang op die lift waar een frequentieregelaar op een bestaande tractielift is toegepast? Zo niet dan overwegen om dit ook gepland toe te gaan passen. Is geen verplichting maar als ik goed wil blijven slapen en ik weet dat de investering enigszins beperkt is dan verantwoording nemen in plaats van wachten op een incident.De regels zijn ook ok als ik een bedrijfsnaam in de handtekening zet heb ik begrepen. Maar vind het prima zo. Opzoeken wat iemand doet en dergelijke kan iedereen. Jammer dat hier zo een aanstoot aan wordt gegeven. Als ik reclame wil maken doe ik dat wel op een andere manier. Sterker nog dat doe ik ook. Het is zelfs volgens de regels acceptabel als ik een link in dit bericht zou zetten.
Belangrijker is waar het om gaat dat ik graag een visie wil delen om eens van een andere kant te kijken naar vraagstukken. Dat is iets waar ik me mee bezig houdt.
Het sluiten van een 2e lift vanwege kostenbesparing op de onderhoudskosten is een desillusie voor geburikers. gelukkig heeft men al ingezien dat het niet handig is om de tweede lift buiten bedrijf te stellen. Op het moment dat de eerste lift defect raakt of gewoon onderhoud nodig heeft dan heb je een andere lift stil staan. De pijn is dan groot en de herstelkosten op dat moment ook. Liften gaan vrijwel nooit 50 jar me zonder een flinke tussentijdse ingreep. Nieuwe liften worden vaak als aantrekkelijker benoemd doch worden de bouwkundige noodzakelijk aanpassingen en soms hoge kosten er niet bij genoemd. Ook deskundige begeleiding van zo’n project van plan, inkoop tot en met opleveringen, wordt ook nog wel een vergeten.
Wellicht te overwegen onafhankelijk deskundigheid tijdig in te schakelen. All-in contracten zijn over algemeen veel te duur en slechts een verzekering voor als iets defect raakt dit dan wordt vervangen zonder factuur. Althans dat is de hoop. Er zijn nog vele uitzonderingen. Met oudere liften is het in veel gevallen al helemaal niet aantrekkelijker. Zo niet mogelijk.
Betrek kennis van de juiste partij en laat je niet zomaar iets op de mouw spelden. -
AuteurBerichten