VvE Boskwartier
Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
KV66 ik ben het volkomen met je eens. Je bent inderdaad verantwoordelijk voor de persoonsgegevens. Als het misgaat omdat je als bestuur niet alle mogelijke maatregelen hebgenomen dan is Leiden in Last.
Rob mijn antwoorden hebben betrekking op wat Forma naar voren bracht en hetgeen door Rozeboom werd gesteld. Nu vergelijk je om zo te zeggen appels met peren.
Wat uit alle “gesprekken” goed naar voren is gekomen is dat de AVG een misbaksel is. Ik heb er toch nog iets aan overgehouden: het daadwerkelijk iets doen (bijvoorbeeld een betaling plegen) is ook een verwerking (KV66). Ik meen dat het vermelden in bijvoorbeeld het jaarverslag van de naam van een lid/eigenaar en het bedrag noemen van de maandelijkse voorschotbijdrage een “verwerking” is – namelijk het bewijs dat een verwerking heeft plaats gevonden. Het rondsturen van het jaarverslag met alle financiele gegevens (inkomsten en uitgaven) is ook te beschouwen als verwerking.BIJNA VERGETEN!!
Over aantal VvE’s in Nederland (bijna 149.000) en aantal appartementsrechten per VvE is een mooi rapport beschikbaar bij het CBS.
Zeg maar bijna 150.000 VvE’s volgens het CBS
En ongeveer 100.000 VvE’s volgens de KvK
Om die reden hoor je niks meer over verplicht inschrijven bij de KvK
En tot groot verdriet van een groot aantal beurzensnijders en flessentrekkers (die zich nu op Internet presenteren om de AVG voor VvE’s te “regelen” tegen vergoeding) zal de AVG ook wel langzaam aan uit het oog (en de portemonnaie) verdwijnen….
Reken maar dat een groot aantal oplichters boos zijn op de goede mensen die AVG-raad- en-daad GRATIS AANBIEDENRob schreef : Vreemd advies ! Hoezo zou een foto van het brievenbustableau gelijk zijn aan het ledenregister? De namen die bij de brievenbussen staan vermeld hoeven niet persé de leden van de VvE te zijn, wellicht staan daar de namen van huurders of hangt er helemaal geen naambordje.
Bij een gewone VvE is er een naambordje van iedere bewoner – gewoon omdat het zo hoort en een teken dat geen vreemde lieden/sujetten in het appartementencomplex huizen.
De vraag naar het LEDENREGISTER (bleek later) was afkomstig van een firma die alarminstallaties verkocht en via de …. beschikte over mijn e-mailadres. Zoals ik al vermelde NOOIT MEER IETS GEHOORD.
Foto van de brievenbussen en een velletje papier met de namen van de leden is in beide gevallen precies hetzelfde. Er is geen wet die voorschrijft hoe het zogenoemde Leden Register er uit moet zien. En tot voor kort was het appartementencomplex bewoond door leden.
Roozeboom schreef “Even terugkomende op het ‘bewaren’ of registreren van bankrekeningnummers van leden. Als je een geautomatiseerd softwarepakket gebruikt voor de financiële administratie, worden bijdragen/boekingen van leden juist herkend aan het bankrekeningnummer waar de boeking vandaan komt. Zodoende kunnen maandelijkse bijdragen gekoppeld worden aan de debiteurenkaarten van de leden.”
De het overgrote deel van de VvE’s in Nederland heeft minder dan 15 leden/eigenaars.
Gemiddeld 6 (ZES) appartementen/woningen per VvE.
Ik vind het onzin om voor een kleine VvE met ‘n dergelijk geautomatiseerd sotware pakket te werken. De VvE waar ik lid van ben heeft minder dan 15 appartementsrechten en er wordt in de financiele administratie geen boekje met bankrekeningnummers gebruikt – is nergens voor nodig.
Natuurlijk – bij een VvE met 100 of 200 leden kan dergelijke software goede diensten bewijzen maar naast het nummer moet het ook mogelijk zijn dit met de naam te bewerkstelligen
m.vr.gr.Carla en Forma
Ik ben inderdaad uit mijn slof geschoten – hierbij mijn verontschuldigingen.
MAAR – ik blijf het onzin vinden om bankrekeningnummers in de boekhoudkundige administratie van de VvE op te slaan/te bewareb.
Wij betalen ook wel eens wat terug – bijvoorbeeld als een lid per vergissing teveel heeft betaald…. Of als een lid in opdracht van bestuur of Techn.Dienst iets heeft gekocht voor de VvE en dat bij aankoop heeft betaald.
OPLOSSING op ‘n pampiertje staan naam en bedrag. Ga naar je bank. Klik op nieuwe betaalopdracht – klik op adresboek – naam en rekeningnummer verschijnen – vul bedrag in en voer de betalingsprocedure uit. Alles vind plaats binnen de “safety wall”van de bank en er is geen reden om hier een aparte bankrekningsnummeradministratie voor te voeren.
Beste Roozeboom – het is inderdaad onzin om zo geheimzinnig te doen over het bewaken en beschermen van de namen van de leden van een VvE. Alles staat op de brievenbussen. Ik heb ooit (ruim 13 jaar geleden) een vraag gekregen om een kopie van het LEDENREGISTER op te sturen. Ik wist nog niet eens dat een register met de namen vereist/verplicht was. Ik heb de man gezegd maar een foto te komen maken van het brievenbustableau – dan had-ie het hele register op zijn camera/moieltje. Nooit meer wat gehoord.Forma schreef Minimaal is nodig Naam, adres, woonplaats, bankrekening en bij parkeerplaatsen het kenteken.
ONZIN welke VvE in Nederland maakt geld over aan de leden?? Dan heb je inderdaad een bankrekenngnummer nodig…. Maar bij alle VvE’s in Nederland BETALEN DE LEDEN DE MAANDELIJKSE VOORSCHOTBIJDRAGE AAN DE VvE
KLINKKLARE NONSENS wat Forma hier naar voren brengt.Beste Rob,
je schrijft: Iedere eigenaar heeft er net zoveel belang bij om ook individuele debiteurengegevens in te kunnen/mogen zien als dat hij of zij de diverse facturen, offertes e.d. in zou kunnen/mogen zien. Ik zou ook niet weten welke bepaling van de AVG daarmee overschreden zou worden. ik ben het hiermee volledig eens.
Je schrjft: Naar mijn mening is alleen het bankrekeningnummer een persoonsgegeven waar geen enkel ander lid iets mee te maken heeft. Ik ben het hier niet mee eens.
REDEN : de bank stuurt iedere maand een overzicht van de centjes op de bankrekening. En daar staan alle namen van de mensen die betalen en van de de bedrijven die door de VvE werden betaald. En die gegevens staan allemaal gewon in de ordner met het etiket BANKAFSCHRIFTEN. Deze ordner dan maar weggooien???
Beste Willem,
Sorry – maar ik vind dat niet vreemd. Ik vind juist dat ieder lid van onze VvE het recht (EN DE PLICHT!!!) heeft om de papierwinkel van de VvE in te zien.
Natuurlijk moet er geen spelletje van worden gemaakt, maar 1 of 2 keer per jaar in de boeken neuzen is wat mij betreft geen enkel probleem – integendeel.
Het “dwingt” secretaris en penningmeester min of meer om er voor te zorgen dat alles keurig netjes in orde is en het gevoerde beleid de toets der kritiek kan weerstaan.
m.vr.gr.Beste Mensen
Ik kan me natuurlijk vergissen, maar meen dat al jaar en dag door de talloze websites die tegen de VvE aanschuren het volgende wordt gesteld:
Ieder lid / eigenaar van ongeacht welke Vereniging van Eigenaren (VvE) heeft het recht om de administratie van de VvE in te zien.
En onder administratie te verstaan ALLES wat betrekking heeft op het reilen en zeilen van de VvE zoals onder meer Bankbescheiden/Contracten/Correspondentie/Notulen van vergaderingen (bestuur en ALV)/begrotingen/jaarverslagen enz. enz. enz.bestemd voor Rland
PUNT 1 Indien 24/7 controle een wens is – zorg dat er een KIJKPAS wordt aangevraagd. Hiermee geen geld uit de muur worden gehaald, geen rekening betaald bij AH of JUMBO. Er kan alleen maar worden gekeken hoeveel geld op de bank staat. Heel simpel wat er is ontvangen van de leden en wat er is uitgegeven (NUON of ENECO KPN Glazenwasser enz. enz.).
VERTROUWEN IS GOED MAAR CONTROLE IS BETER
PUNT 2 hoe ons op de hoogte van je AVG-ervaringen met VEH – op voorhand dankBeheerder = ook bestuurder?
Je hoeft mij de naam van je VvE niet te vertellen – die lees ik binnenkort wel in de krant (de zoveelste VvE is z’n cntjes kwijt)
In een “normale” VvE is er een lijst met namen/huisnummers en achter iedere naam komt iedere maand het bedrag te staan dat het lid (eigenaar) aan de VvE verschuldigd is.
En die lijst rust onder de hoede van de penningmeester – controle of de leden wel betalen.
Jaarverslag: opnieuw de lijst met de namen van de eigenaren/leden met de bedragen (12 maal de maandelijkse bijdrage) – gewoon onderdeel van de controle door de Kas Controle Commissie.
Bij het secretariaat is er ook een lijst met de namen enz. enz. voor het uitnodigen voor de jaarvergadering.
Waarom een lid op 24/7 basis wil inzien waar zijn naam in de boeken voorkomt begrijp ik niet. Hij mag dit best en ‘n paar keer per jaar is zelfs welkom. Penningmeester en secretaris moeten hun zaakjes wel op orde hebben. Vertrouwen is goed maar controle is beter,
m.vr.gr.
Beste Carla & Beste Rob
Graag kort omschrijven WAAR IS DE AVG VOOR BEDOELD? Het is naar mijn mening klinklare nonsens verzonnen door ‘n halve zool in Brussel.
Carla – graag een echt antwoordje – niet de hele mikmak van de verordening (‘n kleine 100 bladzijden) maar met eigen woorden in een paar zinnen je standpunt naar voren brengen. Nu lijkt het op meehuilen met de halve zolen in het bureaucratenbos.
Rob – verstandige besturen doen niets – het is onzin om VvE’s te verplichten om software aan te schaffen om hackers etc etc etc buiten de deur (PC of laptop) te houden. De AVG is gewoon door een of andere lobby (corruptie?? nepotisme??) in Brussel en/of Den Haag ontstaan met het doel een groot aantal beurzensnijders en flessentrekkers aan geld te helpen. Is het niet opmerkelijk dat Internet ineens vol stond met bedrijfjes die aanbieden om te ” hellepe met AVG ”
Gr. 🙁24 februari 2018 om 18:56 In reactie op: Appartement in gebruik geven aan familie of vrienden is geen Short Stay #6709Het is jammer dat mensen niet (KUNNEN/WILLEN) begrijpen dat de AvS OF ‘n MRSA enz enz niets maar dan ook helemaal niets voorstellen ALS DE LEDEN ANDERS BESLISSEN.
Zolang de wet of de goede trouw maar niet wordt overscheden/overtreden, kunnen de leden binnen de VvE alles doen of laten. het is niet een artikeltje in een MRSA maar de wilvan de leden om samen te werken en alles te doen of te laten wat in het belang is van één lid en ook in het belang van alle leden. Ik bespeur alleen maar een vreemde houding (Stockholm syndroom???) tegenover door overheid en anderen opgelegde regels/wetten/sancties.
24 februari 2018 om 15:48 In reactie op: Appartement in gebruik geven aan familie of vrienden is geen Short Stay #6701Naast de bepalingen in MRSA 1992 en onverminderd de bepalingen MRSA 1992 zijn de Statuten en het Huishoudelijk Reglement tevens bindend voor de Leden van onze vereniging tenzij in strijd met de Wet, dan wel de Splitsingsakte dan wel de goede trouw.
Wetswijziging van 1 mei 2005: de wetsartikelen die betrekking hebben op Verenigingen van Eigenaren worden van toepassing geacht voor VvE Boskwartier.
MRSA januari 2006: tevens van toepassing zijn die artikelen, die het MRSA 1992 ontstijgen als gevolg van de in MRSA 2006 verwerkte wijzigingen en verbeteringen welke het gevolg zijn van de besluiten van de Wet van 1 mei 2005. En straks idem voor MRSA 2018.
aantal appartementen : 15 woningen
Grootte Reserve Fonds : tweemaal de jaarlijkse bijdrage en groeiende naar 3 maal
bijdrage bestaat uit : 38 % dotatie reserve fonds 62% voor de maandelijkse boodschappen
voorschotbijdrage : per M2 per maand € 1,40 tot € 1,45
maandelijkse boodschappen : Eneco; verzekeringen; glazenwasser etc etc
Reserve Fonds : verven; bestrating parkeerterrein; lift etc etc.
VvE bestaat : 20 jaar
15 leden : leeftijd tussen 75/95 jaar 40 % alleenstaand (weduwe) 60% gehuwd
Opkomst ALV : 100% (bij ziekenhuis e.d. natuurlijk verhinderd)
Het belangrijkste is natuurlijk dat er 100% vertrouwen is tussen de leden en Bestuur en Techn. Dienst.
Bij onze VvE is het precies zoals bij andere verenigingen: 90% volgt het Bestuur en 5 % staat (gelukkig!!!) op gespannen voet met bestuur en 5 % zijn vrijwilligers die letterlijk en figuurlijk alle werkzaamheden (administratie/secretariaat/financien/bestuur) uitvoeren.
Er is geen beheerder/administrateur – reden onder meer een gezond wantrouwen tegen malafide beheerders en natuurlijk ook het prijskaartje.
MRSA 1922 MRSA 2006 en straks MRSA 2017 of 2018 en ook de Statuten en het Huish. Reglement en de AvS stellen niets maar dan ook niets voor. Waar het omgaat is dat de Vergadering/ALV (leden/Eigenaren) alle mogelijke besluiten kan nemen die desnoods rechtsreeks indruisen tegen de bovengenoemde zaken, zolang alle leden het er over eens zijn en instemmen/goedkeuren met wat dan ook.
Begroting voor volgend jaar in september/oktober indienen? En indien geen tegenwerpingen ontvangen voor de Bestuursvergadering medio december moeten de nieuwe maandelijkse voorschot bijdragen per 1-1-nieuwe jaar gewoon worden overgemaakt aan de VvE.
Jaarrekening? Wordt in de eerste week van januari aan alle leden toegezonden. De Jaarvergadering wordt een paar maanden later gehouden en men krijgt weer alle tijd om de cijfers te bestuderen/controleren.
Dit is allemaal op een jaren en jaren geleden gehouden ALV door de leden bij acclamatie goedgekeurd. En iedereen houdt zich daar ook aan.
Indien in de MJOP een onderhoudsbeurt voor het jaar 2020 staat genoemd en de Tech. Dienst besluit om deugdelijke redenen het onderhoud in 2018 te laten plaats vinden (al of niet in overleg met Dagelijks Bestuur) dan gebeurt dit – punt uit.
De enige drempel is dat voor uitgaven boven € 1.000 de meerderheid (helft + 1) van de leden groen licht dient te geven, maar voor € 100 of voor € 950 wordt zonder meer het werk (aankoop ter vervanging of onderhoudsbeurt) uitgevoerd.
Nogmaals, waar het omgaat is VERTROUWEN en ik bespeur in de “replieken” meer: zoals de waard is …….
Het hier boven gebruikte woordje gelukkig heeft betrekking op het feit dat er leden zijn die gelukkig op gespannen voet staan met Bestuur en Techn. Dienst. En met gelukkig wordt bedoeld dat er leden moeten zijn die de werkzaamheden van de vrijwilligers kritisch (en zeer scrutineus) volgen om misstappen te voorkomen.
En tenslotte: op de Jaarvergadering kan ieder lid vragen over alle mogelijke zaken stellen – of het nu de Begroting betreft of de Jaarrekening. En in de afgelopen 20 jaar is dat gelukkig ’n paar keer gebeurd.
En we eindigen waarmee we zijn begonnen:
….bindend voor de Leden van onze vereniging tenzij in strijd met de Wet, dan wel de goede trouw…..23 februari 2018 om 16:49 In reactie op: Appartement in gebruik geven aan familie of vrienden is geen Short Stay #6688MJOP voor 10 jaar of voor 20 jaar
Ieder jaar wordt in de maand september de begroting voor het volgende jaar gemaakt. Boekjaar is 1 jan/31 dec. Op 1 januari van het nieuwe jaar
In die begroting worden de kosten opgenomen die in de komende 20 jaar voor Groot Onderhoud en Onvoorziene en Onverwachte uitgaven zijn te verwachten. Duidelijk dat we in wezen spreken over zeg maar een “LIQUIDITEITSPLAN” – hoeveel geld is nodig in 2024 of 2032 voor verven, of de lift, of het dak enz enz enz enz.
Zijn bijvoorbeeld de deurdrangers van gemeenschappelijke deuren aan vervanging toe en is een en ander vermeld voor het jaar 2019 dan is het absoluut niet nodig om hiervoor weer een vergadering uit te schrijven en over een onderdeel te stemmen.
Ieder begroting wordt aan alle leden van de vereniging toegestuurd. Men wordt verzocht om op- of aanmerkingen kenbaar te maken in de periode eind sept/begin december. Geen op- of aanmerkingen? De MAANDELIJKSE VOORSCHOT BIJDRAGE voor het nieuwe jaar is door iedereen goedgekeurd en de nieuwe bijdrage (hoger of lager) kan op 1-1-nieuwe jaar betaald worden.
Men dient niet uit het oog te verliezen dat de MJOP in feite alleen maar wordt opgesteld of gebruikt of aan de leden voorgesteld om de Voorschot Bijdrage die voor elk appartementsrecht moet worden betaald vast te stellen.
Maandans 23-02-2018
-
AuteurBerichten