Aanmaningskosten.

  • Dit onderwerp bevat 5 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op mei 16, 20229:04 pm door .
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #35248
    Leendert
    Deelnemer

      Ons beheerderskantoor(VVE Beheer te Rijswijk) berekent Aanmaningskosten, zonder 14-dagenbrief/c.q  Schriftelijke Betaalherinnering. En doet dit onder de noemer Extra Eigenbijdrage Ip1, Ip2 of Ip3 (onder de vermelding dat dit vroeger Aanmaningskosten genoemd werd) Naar mijn weten mag een vereniging geen Aanmaningskosten berekenen…klopt dat? En als een vereniging wel Aanmaningskosten berekenen mag, mag dat dan zonder 14-dagen brief?

      #35180
      Bob
      Deelnemer
        #13428
        Bob
        Deelnemer

          Zie “Andere kosten naast incassokosten”.

          #36797
          Anakins
          Deelnemer

            Hallo, ons beheerderskantoor heeft de incasso dienst uitbesteedt en deze kosten ziet de kcc ook netjes terug in de boeken, maar het kantoor rekent ook 40,- af per wik brief. Na vragen van de kcc komt het kantoor met dit antwoord:
            “Deze WIK brief maken wij voor de VvE die de kosten ook op zich neemt. Het betreft € 40,00 ex btw per WIK brief”.
            Als ik bovenstaande uitleg lees van de rijksoverheid, is ons kantoor dan “creatief” bezig ?

            Mvg,
            kcc lid

            #36798
            RonaldL
            Deelnemer

              De aangehaalde wet gaat over de kosten die de consument (debiteur) moet betalen aan het bureau.
              De nu genoemde 40 euro is een vergoeding voor werkzaamheden die het bureau uitvoert in opdracht van de VvE. En kan dus gewoon gefactureerd worden.
              Is de VvE (of u) het niet eens met die 40 euro, dan kan de VvE een overeenkomst met een ander incassobureau sluiten waar die vergoeding niet in is opgenomen (no cure no costs).

              #36799
              Anakins
              Deelnemer

                Dank voor de reactie,

                wat ik zie gebeuren is dat de vve 40,- extra betaald aan het eigen vve beheerkantoor (en tevens vve bestuurder) voor het opstellen van de wik brief. Daarnaaast betaald de vve het hele incassotraject aan incassubureau x.
                Er gaat dus geld naar ons eigen beheerkantoor (naast de vaste jaarfactuur!) en geld naar het incassobureau.

                Indien ze zichzelf een extra opdracht kunnen geven als technisch bestuurder, voor het opstellen van een wik brief, dan vraag ik me af waar ze zichzelf nog meer een opdracht voor kunnen geven.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.