Alv buiten de verplichte (1e en 2e) ALV om

  • Dit onderwerp bevat 7 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op mei 26, 20168:26 pm door .
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #2856
    mvanw
    Deelnemer

      Geachte leden.

      Het volgende is vast al eens besproken, maar kan het niet zo snel vinden.

      Wanneer en door wie word een algemene leden vergadering, anders dan de minimaal verplichte ALV georganiseerd of uit geschreven.

      Wij als VVE doen elk jaar binnen 6 maanden een ALV, en daar blijft het meestal wel bij. Slechts 1x is een tussen vergadering aangevraagd vanwege een beheerders wisseling en ik vermoed door het bestuur zelf.

      Maar nu wil het dat ik onze beheerder zie mailen met (toekomstige) bewoners over eventuele wijzigingen welke enkel door de ALV akkoord bevonden kunnen worden. Hij mailt:

      Hier zijn 2 mogelijkheden:
      1.Direct een vergadering uitschrijven; de hiermee gemoeide kosten komen voor je eigen rekening;
      2.Zodra er meer agendapunten zijn ter vergadering, wordt er een vergadering door het bestuur en ons uitgeschreven. De kosten hiervan komen voor rekening van de VVE.

      De 2e optie lijkt me denk wel duidelijk mits het bestuur dit wil en alleen dan agenda punten die echt niet kunnen wachten tot de ‘jaarlijkse’ AlV. (bijvoorbeeld overstappen naar andere beheerder i.v.m. opzeg termijn)
      Maar voor optie 1 is wel iets meer nodig toch. Meen dat er bij ons in de splitsing akte staat, dat er minimaal 20 van de 104 dit wenselijk vinden.

      Of kan 1 bewoner dit ook doen en is vanaf 20 de kosten dan weer voor de VVE???

      ik zie jullie antwoorden wel verschijnen

      Marlon

      #2857
      William
      Deelnemer

        Ik snap de vraagstelling niet helemaal geloof ik, maar toch. Als jij als lid een extra vergadering wilt uitroepen, kun je dat bij het bestuur vragen. Zij zijn verplicht een (extra) ALV uit te roepen als ten minste 10% van de uit te brengen stemmen (leden) dit wil. Dit moet geloof ik binnen een maand gebeuren.
        Geeft het bestuur hieraan geen gehoor, staat het je vrij zelf een vergadering te organiseren. Hiervoor gelden voor jou dan dezelfde regels als normaal (oproeptermijn, uitnodiging, agenda etc.)
        Het lijkt me dat de kosten voor bovenstaand altijd voor de VvE zijn, tenzij anders overeen is gekomen.

        #2859
        mvanw
        Deelnemer

          Hallo William…
          Je antwoord is op zich al wel iets verhelderend.
          Het gaat dus om “nieuwe” bewoners,(huis is nog niet notarieel overgegaan), die de wens hebben een dak terras te maken, wat door de ALV afgeschoten is, daar deze te veel afweek van de bestaande.
          Nu hadden ze een wijziging voor ogen en de beheerder de vraag gesteld, of dat dan wel kon. Deze antwoord dat enkel de ALV dit kan bepalen.
          Echter, hij stelt dus dat ze dit meteen zouden kunnen doen, en alle kosten (en organisatie neem ik aan) zelf dragen, of wachten tot het bestuur er een uitschrijft, uit zich zelf of na een verzoek van een lid met met 10% (bij ons 20 van 104 appartementen) van de stemmen achter zich.
          Ik rijm het stuk “Direct een vergadering uitschrijven; de hiermee gemoeide kosten komen voor je eigen rekening” in zijn antwoord nog niet helemaal…
          mvg

          #2860
          William
          Deelnemer

            ah ik snap het. Op zich heeft de beheerder gelijk, tot aan de laatste alinea. Een beheerder kan volgens mij niet zomaar een vergadering beleggen voor een vve, dat moet vanuit het bestuur komen of de leden.
            Ze kunnen wel met toestemming van het bestuur een alv beleggen, specifiek voor dit onderwerp.
            Zoals ik zei, de kosten zijn voor de Vve tenzij anders afgesproken. Als de nieuwe eigenaars bereid zijn de kosten op zich te nemen, zie ik geen probleem. Ik gok alleen dat als zij voor elk nieuw idee, omdat het vorige idee het niet gehaald heeft, een nieuwe vergadering willen beleggen, je problemen krijgt met de opkomst.
             

            #2862
            Bob
            Deelnemer

              “Wanneer en door wie word een algemene leden vergadering, anders dan de minimaal verplichte ALV georganiseerd of uit geschreven.”
              Het bestuur kan een vergadering uitschrijven, en dat kan de (benoemde) voorzitter van de vergadering ook. Tot slot is het bestuur verplicht een vergadering bijeen te roepen wanneer een in akte of MR bepaald percentage leden dat schriftelijk aan het bestuur verzoekt. Wanneer het bestuur geen gevolg geeft aan dat verzoek mogen de vragende leden het zelf doen. De beheerder schrijft geen vergaderingen uit, anders dan op last van hiervoor genoemden.
              Vriendelijke groet, Bob

              #2867
              Rob
              Deelnemer

                MR1992 art. 33 lid 3
                Vergaderingen worden voorts gehouden zo dikwijls het bestuur of de voorzitter van de vergadering zulks nodig acht, alsmede indien een aantal eigenaars dat tenminste tien  procent van het aantal stemmen kan uitbrengen zulks schriftelijk verzoekt aan het bestuur.
                Alleen door die 3 partijen kan dus een vergadering uitgeschreven worden waarbij die laatste ook nog eens alleen wanneer het bestuur niet zelf binnen een maand na binnenkomst van het verzoek door genoemd aantal eigenaren een vergadering heeft uitgeschreven.
                Wel bijzonder is de positie van de ‘nieuwe’ eigenaar in deze kwestie
                Waar deze hoogstwaarschijnlijk in de koopovereenkomst gemachtigd was de vergadering bij te wonen en het stemrecht uit te oefenen, houden zijn bevoegdheden daarbuiten op.
                Wanneer het aan zou komen op een vergadering ‘op verzoek van de eigenaren zelf’, kan hij volgens mij dus nog geen onderdeel uitmaken van het benodigde aantal, de huidige eigenaar uiteraard wel.
                Heel theoretisch gesproken heeft de VvE en/of beheerder in feite nog helemaal niets met de ‘nieuwe’ eigenaar te maken, maar verboden is het natuurlijk niet;)
                Als ik de conclusie van de andere discussie heel goed begrepen heb is er geen andere uitbreiding mogelijk dan degene die in het HHR is vastgelegd.
                Vraag me dus enigszins af of er in de vorige vergadering  nog gesproken is over andere mogelijkheden en of het dan wel zinvol is weer een nieuwe vergadering te organiseren?
                Wat betreft de kostenverdeling ben ik het ook geheel met William eens.

                #2869
                mvanw
                Deelnemer

                  Mmm…
                  Dus kort gezegd, zal een vergadering altijd op kosten van de VVE zijn.
                  Of deze nu door de voorzitter, het gehele bestuur of 10% van de leden geïnitieerd word en al dan niet buiten het bestuur om georganiseerd.
                  Zoals in de mail naar de “Toekomstige” bewoners, voor eigen kosten is dan niet juist.
                  En inderdaad, in de vergadering is wel aangegeven dat een dakterras, gelijk aan wat er bij de bouw als meerwerk is aangeboden, geen bezwaar heeft.
                  Alleen, tekeningen van deze meerwerk optie kunnen ze schijnbaar niet vinden. (volgens de “aannemer” die namens hun op de ALV was)
                  Dus ze ‘proberen’ nu dan enkel een dakluik met een terras van 25m2 (wat nog steeds 20% ruimer is dan de huidige…)
                  En Het is niet dat ik het wel of niet wil, ik woon er naast, en heb dus geen zin in op voorhand al scheve verhoudingen.
                  mvg

                  #2874
                  Bob
                  Deelnemer

                    Hi Marlon,
                    Even een paar korte opmerkingen.
                    De kosten voor een extra vergadering (alleen maar in het belang van één enkele mogelijk toekomstige eigenaar) komen voor rekening van de VvE, tenzij het organiserende bestuur (in dit geval bijvoorbeeld) alleen maar bereid is om de/een extra vergadering op verzoek te houden, op voorwaarde dat (enige) belanghebbende vooraf een donatie aan de VvE doet die alle kosten die extra worden gegenereerd afdekt. Het zo inkleden is niet verboden. Géén van de leden van de VvE (behalve de verkoper) heeft een belang bij deze nog te plannen vergadering waarin, naar mijn idee tegen beter weten in, de oude (en verkeerde) vraag nogmaals wordt herhaald. De vergadering heeft toch al aangegeven dat een standaard terras wel mag, maar een afwijkend terras niet.
                    Het lijkt me sterk dat er bij de gemeente geen tekeningen in het archief zitten die de gewijzigde constructie van/onder de dakterrassen uit de optie laten zien. Er is immers ingegrepen in de constructie van het dak op de woningen om de (vergunningplichtige) constructie aan te passen.
                    Zoals je in de andere thread al aangaf gaat het feitelijk om de afmetingen van het dakterras, en die kan de aannemer zo nameten (inmeten), en de positie centraal boven de woning is ook eenvoudig vast te stellen, net als de minimale onderlinge afstand tussen de bestaande en/of mogelijk nog aan te leggen terrassen. Het is slechts toegestaan een standaard dakterras te plaatsen conform de erfdienstbaarheid in de akte en als overgenomen in het HHR (zie andere thread).
                    Vriendelijke groet, Bob

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.