Beheerder weigert inzicht in administratie

  • Dit onderwerp bevat 4 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op juli 17, 20226:21 pm door .
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #36808
    henk_l
    Deelnemer

      Hallo,

      ik zit met het volgende probleem.
      Vorig jaar, na het ontvangen van de jaarrekening, heb ik enkele vragen gesteld aan de beheerder van onze VVE.
      Ik heb voor de vergadering aangegeven dat ik vragen heb over de stukken en daarom ook geen akkoord geef op de financiële stukken.

      Na meerdere malen een verzoek te hebben gedaan om inzage te krijgen in de financiële administratie weigert de beheerder en het bestuur mij toegang.
      Ik heb zelfs na het ontvangen van dreigbrieven van een Incasso bureau stukken overlegd van een uitspraak van het Hoger Gerechtshof maar zelfs toen heb ik niets mogen ontvangen.

      Ik heb de bijdrage aan de VVE dan ook “opgeschort” totdat ik toegang en/of stukken digitaal krijg overlegt.
      Tot op heden heb ik nog geen enkele stuk mogen ontvangen en volgende maand staat de volgende VVE jaar vergadering alweer gepland.

      Wat kan ik doen om toegang te verkrijgen tot de financiële boekhouding?

      Alvast bedankt voor jullie advies ?

      Met vriendelijke groet,

      Henk

      #36811
      Carla
      Deelnemer

        Beste Henk,

        Wat dreigbrieven en een incassobedrijf te maken hebben met je verzoek tot inzage, ontgaat mij even.

        Maar goed….ten eerste zou ik je willen adviseren je maandelijkse bijdrage conform de afspraken gewoon te blijven voldoen.
        Het is namelijk niet toegestaan dit op te schorten totdat….! Je hebt een betalingsplicht. Die kan opeisbaar worden en dan krijg je, mogelijk, echt te maken met een incassobureau. 😉

        Je hebt wel recht op inzage maar niet het recht op overhandiging.

        Weeg je belangen. Je kan daarna nog overwegen naar de rechter te stappen om je recht op inzage af te dwingen.

        Met vriendelijke groet, Carla

        #36815
        Bula
        Deelnemer

          Henk troost je je bent niet de enige in deze……ik zou tijdens de vergadering eea naar voren brengen waar andere leden bijzijn, immers je controleert niet alleen voor jezelf maar ook voor de andere leden. Tevens zou ik proberen de beheerder en het bestuur eruit te gooien en nieuwe bestuursleden zien te krijgen.
          Immers zij staan niet voor hun zaak.
          Lukt dat niet dat je recht zien te halen.
          Veel sterkte en wijsheid…

          #36868
          Rene
          Deelnemer

            van deze zelfde site : https://www.nederlandvve.nl/vve-nieuws/vve-bijdrage-opschorten-mag-dat/#:~:text=VvE%20bijdrage%20opschorten%20mag%20niet,vordering%20op%20zijn%20schuldeiser%20heeft.

            Opschorten van betaling is geen legitiem dwangmiddel tegen een VVE. Alleen in het uitzonderlijke geval dat er daadwerkelijk geld tegoed zou zijn van de VVE is opschorting een legitiem middel. Daarom heb je nu ook waarschijnlijk een incassobureau aan je broek hangen. Dat het bestuur/beheerder je in jouw ogen niet de juiste stukken overlegd, daar heeft het incassobureau weinig mee van doen. Je hebt een betalingsverplichting tegenover de VVE. Het bestuur is niet de VVE. De E in VVE staat voor eigenaren.

            Je hebt wel een jaarrekening ontvangen voor de vergadering, maar welke financiële stukken mis je dan precies?
            Aangenomen dat er een kascommissie is, wat is het oordeel van de kascommissie?

            Als je echt van mening bent dat je niet alle stukken hebt/krijgt, en de ALV komt daar ook niet voor op, dan kan je naar de rechter. Maar is geen vrijbrief om dat maar niet te betalen.

            #37187
            VvE-stem
            Deelnemer

              Hallo,

              Alvast bedankt voor jullie advies ?

              Met vriendelijke groet,

              Henk

              Direct alle eigenaren informeren en draagvlak creëren om een nieuwe beheerder te kiezen.
              Bestuur adviseren dat men per direct moet eisen dat alle uitgaven door de beheerder goedkeuring nodig heeft van 1 of 2 bestuurders. Minimaal 3 offertes uitvragen bij 3 nieuwe verschillende beheerders en een keuze maken. Organiseer met of zonder hulp van het bestuur een ALV en kies een andere beheerder. Na de ALV zsm de oude beheerder uit de KvK uitschrijven.
              Het moge duidelijk zijn dat de huidige beheerder namelijk eigenlijk per direct moet verdwijnen.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.