Beperkingen voor gevolmachtigde beheerder?
Tags: beheerder volmacht
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op oktober 2, 20241:19 pm door .
-
AuteurBerichten
-
30 september 2024 om 13:17 #137596
Onze beheerder(s) stonden/staan bij de KvK geregistreerd als gevolmachtigde zonder beperkingen. Wij willen de beheerder veel zelfstandig laten doen, maar toch ook beperkingen registreren/opleggen. Hieronder staan onze aanzet. Heeft iemand zo’n beperking al eens aangebracht bij de KvK?
Handelingen die voorafgaande schriftelijke goedkeuring van het VvE-bestuur vereisen:
1. Het aangaan van verplichtingen voor uitgaven en doen van betalingen boven €2.500.
2. Het aangaan of wijzigen van onderhoudscontracten.
3. Het kiezen van leverancier(s) of aannemer(s) die specifiek groot onderhoud zal/zullen uitvoeren.
4. Het gunnen of laten uitvoeren van groot onderhoud aan de eigendommen die de VvE beheert.
5. Het aangaan van leningen of het doen van investeringen op/uit naam van de VvE.
6. Het wijzigen van het huishoudelijk reglement van de VvE.
7. Het nemen van beslissingen met significante gevolgen voor de leden van de VvE en/of de eigendommen die de VvE beheert.
8. Het nemen van juridische stappen of het aangaan van juridische verplichtingen uit naam van de VvE of haar leden.- Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand, 3 weken geleden door . Reden: Titel van onderwerp gecorrigeerd
30 september 2024 om 17:31 #137620Ik zou het VvE bestuur vervangen door de ALV. Dat is het hoogste en belangrijkste orgaan in de VvE
30 september 2024 om 20:16 #137659… Wij willen de beheerder veel zelfstandig laten doen
Die indruk krijg ik niet echt, gezien de waslijst aan beperkingen die daarop volgt.
Een flink aantal van die punten zou ik eerder regelen in de beheerovereenkomst met de beheerder.1 oktober 2024 om 21:48 #1379091. Het aangaan van verplichtingen voor uitgaven en doen van betalingen boven €2.500.
Dat regelt bestuur en de beheerder onderling. Kan de beheerder in Twinq instellen.2. Het aangaan of wijzigen van onderhoudscontracten.
Dat kan alleen de ALV. Bestuur kan dat in uitzonderingen.
Beheerders zullen dit nooit doen, of doen het na goedkeuring van het bestuur.3. Het kiezen van leverancier(s) of aannemer(s) die specifiek groot onderhoud zal/zullen uitvoeren.
Dat kan de ALV alleen. In sommige gevallen mag het bestuur dat ook.
Beheerders zullen dit nooit doen.4. Het gunnen of laten uitvoeren van groot onderhoud aan de eigendommen die de VvE beheert.
Gunnen kan ALV alleen, laten uitvoeren doet het bestuur.
Beheerders zullen dit nooit doen, of doen het na goedkeuring van het bestuur.5. Het aangaan van leningen of het doen van investeringen op/uit naam van de VvE.
Dat kan de ALV alleen.
Beheerders zullen dit nooit doen.6. Het wijzigen van het huishoudelijk reglement van de VvE.
Dat kan de ALV alleen.
Beheerders zullen dit nooit doen.7. Het nemen van beslissingen met significante gevolgen voor de leden van de VvE en/of de eigendommen die de VvE beheert.
Dat kan de ALV alleen.
Beheerders zullen dit nooit doen.8. Het nemen van juridische stappen of het aangaan van juridische verplichtingen uit naam van de VvE of haar leden.
Dat kan de ALV alleen. Staat nota bene in de AvS.
Beheerders zullen dit nooit doen.Kortom, geen reden om bovenstaande te registreren bij de KvK. Want een bedrijf kan ook denken met zoveel restricties om niet met een VvE verder te willen gaan.
Bij de KvK kan je registeren “zelfstandig bevoegd tot een bepaald bedrag” bijvoorbeeld 25.000 euro. Boven dat bedrag is gezamenlijke bevoegdheid nodig. Maar daar kijken aannemers niet naar. Dus zal je moeten inregelen bij de bank.1 oktober 2024 om 21:52 #137910… Wij willen de beheerder veel zelfstandig laten doen
Die indruk krijg ik niet echt, gezien de waslijst aan beperkingen die daarop volgt.
Een flink aantal van die punten zou ik eerder regelen in de beheerovereenkomst met de beheerder.Die waslijst aan beperkingen is gewoon zoals het gebruikelijk werkt in de VvE. Dus je indruk die je krijgt is incorrect. Alleen dat drempelbedrag van 2500 euro is overdreven laag.
2 oktober 2024 om 12:25 #138020Dank voor jullie opmerkingen. Ik heb overwogen te beschrijven wat wel mag. Voorlopig een 2de poging. Dat zoiets dergelijks in de overeenkomst staat of gewoon gebruikelijk is, is voor mij een reden dat ook in een algemeen toegankelijk register te zetten. Ik betwijfel of bedrijven daar inderdaad niet naar kijken. Doen ze dat misschien niet omdat beheerders gebruikelijk een volledige volmacht laten registreren (mijn ervaring).
2de poging
Alle beslissingen en handelingen die aanzienlijke financiële verplichtingen aangaan, tot uitvoering van groot onderhoud leiden, significantie gevolgen hebben voor de eigendommen die VvE beheert, of juridische en contractuele consequenties hebben voor de VvE, dienen vooraf te worden goedgekeurd door het bestuur.
@monaster Dank je voor de suggestie. Ik heb “of ALV of Vz. van de Vergadering” bewust weggelaten. Ik vind dat het het bestuur moet zorgen dat zij gemachtigd zijn via de ALV of de VvdV. En moeten de contacten over dit soort niet via het bestuur lopen?2 oktober 2024 om 13:19 #138032Contacten via bestuur prima, maar beslissen doet de ALV.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.