Bijdragen voor Groot Onderhoud baseren op MJOP of….

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 27 seconden geleden door .
1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #145628

    Allen,

    Zo maar eens een vraag omdat ik benieuwd ben naar ervaringen van anderen. Het zal iedereen bekend voorkomen: de enorme discussies rondom MJOP, de complexiteit van zo’n document en de kosten die gepaard gaan met het opstellen en actualiseren. Zeker in geval van complexen die bestaan uit verschillende onderdelen. Kom je er al uit dan verwacht je van je leden dat ze JA zeggen tegen een document waar ze eigenlijk vrijwel niets van begrijpen. En als je pech hebt resulteert de doorrekening van het MJOP in enorme bijdragen en wordt er gezocht naar knopjes om aan te draaien om de bijdragen weer draagbaar te krijgen. En 2/3 jaar later begint het hele circus weer opnieuw. Komt bij dat uiteraard alles in het MJOP gebaseerd is op inschattingen die in de praktijk kunnen en zullen afwijken.

    Persoonlijk was ik daar als Vz van onze VvE een beetje klaar mee. Mijn voorkeur gaat nu uit naar het sparen obv de herbouwwaarde van het gebouw. Bijv. de 0,5% waar dan over wordt gesproken in wet- en regelgeving. Is super simpel en goed uit te leggen. Bovendien wordt de herbouwwaarde periodiek door de verzekeraar geïndexeerd dus ook die indexaties heb je gelijk te pakken.

    Uiteraard moet het Groot Onderhoud wel netjes gepland worden maar ook dat kan m.i. betrekkelijk eenvoudig: laat om de 2/3 jaar een schouw doen door een deskundige die je aangeeft wat de komende 2/3 jaar aan onderhoud toe is. Dat is vervolgens de basis voor je planning.

    Natuurlijk zit er een onzekerheid in deze manier van werken: heb je genoeg geld in kas als er iets aan onderhoud toe is? Die onzekerheid heb je echter ook als je uitgaat van het MJOP. Een dak dat 30 jaar mee hoort te gaan zou ook wel eens na 25 jaar aan vervanging toe blijken te zijn en dan moet je ook met de pet rond. Bovendien komt die 0,5% die wordt genoemd in wet- en regelgeving natuurlijk ook niet uit de lucht vallen. Ook daar bouw je als VvE een heel redelijk kapitaal op om het onderhoud uit te kunnen voeren. Voordeel is echter wel een heel simpele systematiek die je als bestuur zelf ook begrijpt (en niet alleen de bouwkundigen) en ook uit te leggen is aan je leden.

    Ben best benieuwd naar de ervaringen van anderen.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.