Consequenties van geen bestuur vve

  • Dit onderwerp bevat 6 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op juni 8, 20246:07 pm door .
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #44856
    Rob_Willem
    Deelnemer

      De bestuurder van onze VVE heeft aangekondigd te stoppen omdat hij verhuist. Tot op heden heeft niemand zich gemeld dat hij de taken over wil nemen.
      We hebben een professionele VVE administrateur, maar die heeft aangegeven geen bestuurspet op te willen, om rolvermenging te voorkomen. Een alternatief is een professionele bestuurder, maar dat heeft niet de voorkeur.

      Ik zal het zelf niet gaan doen, omdat ik het jarenlang al gedaan heb. Ik wil graag mijn collega eigenaren wijzen op de risico’s van het niet hebben van een bestuurder, maar ik kan die slecht vinden.

      Op zich is de VVE op dit moment in goede staat. Er is een bankrekening (met reserves), een MJOP, een kvk inschrijving en een administrateur

      Ik kan een aantal zaken bedenken die een probleem gaan worden zonder bestuur, maar weet niet zeker of dat zo is en of de lijst compleet is:

      Verzekering kan niet worden verlengd
      Bankrekening wordt opgeheven
      Er kan niet meer worden vergaderd
      Er wordt geen uitvoering meer gegeven aan het MJOP
      Er kunnen geen reparaties meer worden uitgevoerd
      appartementen kunnen niet meer worden verkocht (want slapende vve)

      Klopt dit? Is er nog meer?

      #46364
      Rob_Willem
      Deelnemer

        iemand hier nog een idee over?
        Dank

        #46435
        Rob
        Deelnemer

          Tja, wat kan je hier over zeggen?
          Een VvE is verplicht een bestuur te hebben.
          Indien geen van de leden bereid is om die taak op zich te nemen zal er weinig anders op zitten dan een professionele bestuurder in de arm te nemen.
          Ik ben het met je eens dat dat niet de voorkeur heeft, maar je moet wat.

          Als ik het goed begrijp blijft de VvE beheerder wel zijn taken gewoon uitvoeren.
          De incassering van de maandelijkse bijdragen gaat dus ook gewoon door en de verzekeringspremie zal dus ook gewoon betaald blijven worden.
          Ik zie dus niet zo in waarom de verzekering niet verlengd zou worden.
          Dat geldt ook voor bankrekening, dus waarom zou die opgeheven gaan worden?

          De vergadering kan ook bijeengeroepen worden door een, in de AVS bepaald, aantal eigenaren.
          In principe zou er dus ook gewoon vergaderd kunnen worden.
          Maar het is inderdaad allemaal een stuk lastiger als er geen bestuurder is.
          En nogmaals, het is verplicht !

          Het is jammer dat de eigenaren blijkbaar het belang van een goed bestuur niet willen inzien.

          #46592
          Rob_Willem
          Deelnemer

            Dank. Professional inhuren lijkt dus de enige oplossing. Duur, maar dan worden de lasten wel gemeenschappelijk gedeeld.

            Nog enig idee wat een notaris zegt bij verkoop indien er geen bestuurder is?

            #46594
            Rob
            Deelnemer

              Vooropgesteld, het lijkt mij persoonlijk geen pré als je een appartement wilt gaan verkopen in een complex zonder actieve VvE. Als koper zou ik me in die situatie nog wel even bedenken.

              Echter,
              Aangezien de beheerder zijn taken nog gewoon blijft uitvoeren en mijn ervaring is dat de contacten met de notaris veelal ook via die beheerder lopen zal er wat dat betreft ook niet zo veel aan de hand zijn naar mijn mening.
              De beheerder zal aan de notaris de benodigde informatie doorgeven zoals bv. eventuele betalingsachterstanden en het aandeel in het reservefonds.
              De notaris zelf zal er bij de verkoop dus verder niet zoveel over zeggen denk ik.

              #46640
              Rob_Willem
              Deelnemer

                Beste Rob,

                Dank voor je antwoorden. Groet, Rob

                #115410
                R-Wolters
                Deelnemer

                  Dank. Professional inhuren lijkt dus de enige oplossing. Duur, maar dan worden de lasten wel gemeenschappelijk gedeeld.

                  Late reactie en misschien is het al opgelost: maak het gewoon heel goed zichtbaar wat de financiele consequenties zijn voor alle eigenaren als er een externe wordt ingehuurd.

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.