Contract tussen VVe en Beheerder
- Dit onderwerp bevat 39 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op december 7, 20183:13 pm door .
-
AuteurBerichten
-
16 mei 2017 om 14:03 #5267
Ik ben hier aan het rond kijken echter ik vind 1 ding niet. Dus zodoende mijn vraag. Wij als VVe hebben een contract met een beheersbedrijf. Nu mag ik die enkel inzien onder het toezicht van de voorzitster en/of beheerder. Is dit weteelijk of mag ik als eigenaar en lid van de VVe hier een kopie van maken zodat ik deze thuis op mijn gemak mag doornemen ?
16 mei 2017 om 14:41 #5268Hallo Patrick.
Ik ben zelf geen deskundige, maar wat er in ons model reglements taat (MR1992 art 41 sub 6) is het volgende :
Het bestuur is verplicht aan iedere eigenaar alle inlichtingen te verstrekken betreffende de administratie van het gebouw en het beheer van de fondsen welke die eigenaar mocht verlangen en hem op zijn verzoek inzage te verstrekken van alle op die administratie en dat beheer betrekking hebbende boeken,registers en bescheiden; het houdt de eigenaars op de hoogte van het adres en het telefoonnummer van het bestuur.
Verder lees ik op andere VVE sites dat dit ook in ander model reglementen ongeveer zou opgenomen moeten zijn. Lijkt me dus dat je prima een kopie mag hebben voor thuis.
mvg Marlon16 mei 2017 om 15:14 #5269Uit de jurisprudentie blijkt dat je uitsluitend recht hebt op inzage.
Wanneer het bestuur ervoor kiest om geen scans, foto’s e.d. beschikbaar te stellen zal je het moeten doen met de inzage op dat moment.16 mei 2017 om 15:48 #5272Ik sluit me aan bij Rob, echter, welk doel dient de houding van de voorzitster (van het bestuur?) en de beheerder.
Ik begrijp dat een bestuur en/of beheerder niet te pas en te onpas maar contracten of andere stukken blijft kopiëren en uitdelen, maar een simpel verzoek om de beheerovereenkomst door te mogen nemen lijkt mij geen enkel probleem.16 mei 2017 om 17:28 #5273Beste Patrick,
Het zou handig zijn wanneer je laat weten welk Modelreglement bij jullie van kracht is.
Voor zover mijn kennis/informatie strekt is het de VvE ( dus niet het bestuur ) die het contract aangaat met een beheerder.
De beheerovereenkomst, waarin is vastgelegd wát er is afgesproken, dient in een ledenvergadering te worden voorgelegd aan de leden van de VvE.
Het lijkt mij, derhalve, de normaalste zaak van de wereld dat alle leden op de hoogte zijn van de inhoud van het contract alvorens daarover gestemd kan/mag worden.
De inhoudelijke kennis van het contract gaat dus een ieder aan en hoort bij de vergaderstukken te zijn toegevoegd.
Mocht jij op een later tijdstip eigenaar geworden zijn van een appartementsrecht, dan heb ook jij het volste recht een exemplaar van het contract te ontvangen.
Met vriendelijke groet,
Carla16 mei 2017 om 19:20 #5274Ik merk nu pas dat ik de openingstopic niet helemaal goed gelezen heb en gaat het hier alleen over de beheerovereenkomst.
Als het bestuur en de beheerder dáár al moeilijk over doet !!
Een dergelijk document zou naar mijn mening eigenlijk bij ieder lid in bezit moeten zijn.
Wat dat betreft ben ik het volledig met William en Carla eens.
Er mag wat mij betreft ook wel veeeeeeel meer transparantie komen in veel VvE’s
16 mei 2017 om 22:06 #5276Zoals ik het lees, gaat het om een bestaande en lopende overeenkomst, dus geen concept dat ter voorstel aan de vergadering ligt. Patrick, heb je ook gevraagd of ze niet gewoon een versie kunnen mailen?
17 mei 2017 om 06:55 #5277Heb ik gevraagd maar zoals men mij aangeeft mag ik het alleen inzien onder toeziend oog van hun. Ik vroeg mij dus af of het wettelijk mogelijk was om een kopie te krijgen. Het contract hebben we sinds begin 2014. Hiervoor hadden we nooit “problemen”. alleen de vorige administrateur/beheerder is helaas overleden en door de groot eigenaar heft met zijn veto recht deze nieuwe beheerder gepakt. Omdat men bezig is om alle stukken te krijgen en het overzicht van begin 2014 heft men steeds verzuimd om een ALV te organiseren.
Hier is wel steeds naar gevraagd ook vanuit het bestuur. Maar het is zeer lasting om hier doorheen te komen aangezien de groot eigenaar de ALV maar blijft uitstellen om te organiseren.17 mei 2017 om 08:11 #5278Beste Patrick,
Naar aanleiding van de, in mijn voorgaande bijdrage, beschreven procedure, mag je de conclusie trekken dat elk lid van de VvE op de hoogte is ( moet zijn ) van de inhoud van de overeenkomst welke zij is aangegaan met een beheerder.
Dat betekent tevens, wanneer ook jij bij deze procedure als eigenaar, betrokken bent geweest, jij dus ook het contract reeds in je bezit zou moeten hebben.
Echter….naar nu blijkt, zijn jullie overgestapt naar een nieuwe beheerder, vanwege het overlijden van de vorige beheerder.
Mijn vraag nu is of de huidige beheerder het contract, zoals het met de voorgaande beheerder is overeengekomen, in zijn geheel heeft overgenomen? Of dat er misschien een nieuw contract, met een andere inhoud, is overeengekomen? Zo ja, met wie dan? ( het is nl. niet aan de groot eigenaar om hier zelfstandig stappen in te ondernemen)
Het maakt het voor de lezers en voor hen die willen reageren, wel ‘ietsje makkelijker’ wanneer je even laat weten welk Modelreglement bij jullie van kracht is.
Met vriendelijke groet,
Carla.17 mei 2017 om 15:29 #5279“…. Hier is wel steeds naar gevraagd ook vanuit het bestuur. Maar het is zeer lastig om hier doorheen te komen aangezien de groot eigenaar de ALV maar blijft uitstellen om te organiseren.”
Hier gaat toch al iets goed fout naar mijn idee.
Het is aan het bestuur om te bepalen wanneer er een vergadering wordt gehouden en niet aan de groot-eigenaar !
Het bestuur is ook nog eens verplicht om jaarlijks een vergadering te houden.
In die vergadering is het bestuur ook nog eens verplicht om een exploitatierekening over het afgelopen boekjaar voor te leggen aan de leden.
In die vergadering is het bestuur ook nog eens verplicht om een nieuwe begroting voor te leggen.
17 mei 2017 om 16:12 #5282Sorry ik bedoelde niet de groot eigenaar maar de beheerder. Het modelovereenkomst is van 2 januari 1992.
17 mei 2017 om 17:05 #5283@ Rob, ik ben het compleet met je eens. In de VvE van Patrick gaat het goed mis.
@ Patrick, hetgeen @ Rob je aanreikt klopt helemaal. Ik neem aan dat je in het bezit bent van het Modelreglement 1992! Daarin staat exact beschreven waar @ Rob naar verwijst.17 mei 2017 om 20:13 #5284Sorry ik bedoelde niet de groot eigenaar maar de beheerder.
Ook de beheerder bepaalt niet wanneer er een vergadering wordt gehouden.
Uiteraard zal één en ander in overleg gebeuren maar het bestuur heeft de verplichting om binnen de gestelde termijn uit het modelreglement een vergadering te houden.
De beheerder hoort dan te zorgen dat hij zijn zaken op orde heeft.
Daar wordt hij o.a. tenslotte door jullie voor betaald !
Het wordt allemaal wel weer iets lastiger als de beheerder ook bestuurder is.
Maar ook dan dient één en ander conform de splitsingsakte te gebeuren.
15 juni 2017 om 08:44 #5362Inmiddels hebben ik en 2 mede eigenaren een gesprek komende week om een aantal concrete vragen te stellen.
6 december 2017 om 09:10 #6254Goedendag,
Het is een tijd geleden. We hebben een gesprek gehad met de beheerder in juni. Op verzoek van ons hebben zij in juli een brief laten rondgaan. Hierin gaf men aan om in oktober de financiele stukken rond te hebben en in November de ledenvergadering te houden. Echter er is niks gebeurd en geen ledenvergadering. Inmiddels heb ik een officiele aanvraag gedaan voor deze ledenvergadering met zo’n 17-tal handtekeningen van eigenaren wat op meer als 10% van de benodigde stemmen voldoet. Ons bestuur schuift steeds alle verantwoordelijkheid af op de bheerder en min of meer ook op de groot eigenaar. Zij willen ook niet mee werken om een ledenveragdering te organiseren vanwege voorgaand punt.
Ik wacht nu nog 1 week af, dan verloopt de maand termijn. Komende week hoop ik op een serieus antwoord maar ik verwacht er niet veel van. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.