Een lift leasen
- Dit onderwerp bevat 37 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op mei 28, 201912:22 pm door .
-
AuteurBerichten
-
20 mei 2019 om 23:26 #10243
Heeft iemand ervaring met het leasen van een lift? Ik heb begrepen dat in dat geval een lift eigendom is en blijft van de fabrikant en dat er dan sprake is van een conflict met artikel 9b van het Modelreglement 1992.
21 mei 2019 om 09:22 #10244Bij leasen blijft formeel eigendom bij de ander. Geen idee hoe dat in modelreglement zit.
Wel oppassen met leasen. Heb een keer als dir ICT probleem gehad met computerlease.
Meestal hebben bedrijven daar een “lease BV” voor. Die kan failliet gaan als dat ze nuttig lijkt. Dan komt de curator en die kijkt naar verplichtingen en rechten/baten van failliet bedrijf. Bedrijf kan niet meer aan verplichtingen voldoen . Onderhoud kan niet meer..jammer dan.
Maaarr.. rechten heeft het bedrijf nog wel: de maandelijkse penningen van jou voor het systeem. Die gaan ze innen. Eindresultaat: jij blijft betalen lift wordt formeel eigendom van een ander en onderhoud stopt. De opkoper van het lease recht (hopen dat die er is) meldt zich bij jou en je moet een deal maken, Dubbele kosten: Bestuur wordt bedankt!
Sinds die tijd ben ik huiverig voor lease. Laat je juridisch voorlichten!21 mei 2019 om 09:28 #10245ik heb hier in het verleden ook van gehoord dat sommige liftbedrijven een lease-constructie aanbieden voor modernisering of gehele vervanging van de lift. Volgens mij is dit concept niet echt van de grond gekomen. Er zit ook nadelen aan deze vorm leasen.
Bovendien weet ik ook niet of je bij deze lease-constructie dan ook de akte moet wijzigen.
gr. Nico21 mei 2019 om 10:21 #10246sprake is van een conflict met artikel 9b van het Modelreglement 1992
Conflict? Hoezo?
21 mei 2019 om 10:56 #10247Dank voor jullie reacties. Het conflict zit hem hierin dat, zoals Nico al aangaf, het nodig zou zijn om de aktes van splitsing allemaal te wijzigen bij het leasen van wat tot dan gezamenlijk bezit is, in dit geval de liften. Het door mij genoemde artikel is wellicht niet het meest voor de hand liggende obstakel, maar goed, het gaat dus om het gezamenlijk bezit en wijziging daarvan naar alleen gebruik. Ik wilde eens weten of er mensen zijn op dit forum die bekend zijn met deze vorm van liftgebruik en hoe dat tot stand is gekomen.
21 mei 2019 om 12:21 #10248Er is geen reden om de AvS te wijzigen. 😉
21 mei 2019 om 13:39 #10249Ik denk persoonlijk (mijn mening) dat de AvS toch gewijzigd zal moeten worden. De Leaser zal een geheel nieuwe lift plaatsen in de bestaande liftschacht en blijft gedurende de lease periode de eigenaar van de gehele lift. De bouwkundige liftschacht en evt machinekamer blijven eigendom van de VvE. Ik zou zo niet weten hoe dat kan zonder wijzigen AvS. En stel dat de AVS niet gewijzigd hoeft te worden moet je je afvragen of deze leaseconstructie eigenlijk wel geschikt is voor liften? Voor hoe lang sluit je een lease periode af. Wordt na de leaseperiode de hele lift verwijderd en dan? Stel dat op dat moment geen lease constructie meer mogelijk wordt, zul je als VvE toch een geheel nieuwe lift moeten plaatsen. Ook heeft de leaser de “macht”over de liftinstallatie. Zij bepalen het type onderhoud en welke componenten worden toegepast bij noodzakelijke reparaties. In principe heeft de leaser alleen de verplichting dat de lift beschikbaar blijft, uiteraard storingen daargelaten. Ik zou het de VvE afraden
21 mei 2019 om 16:28 #10250Ik zou zo niet weten hoe dat kan zonder wijzigen AvS.
Wat moet er dan in de AvS worden gewijzigd?
Wat wil je dan in de AvS opnemen (tekst)?
En om welke reden?
Dit kan gewoon zonder de AvS te wijzigen.21 mei 2019 om 16:38 #10251Stel dat op dat moment geen lease constructie meer mogelijk wordt, zul je als VvE toch een geheel nieuwe lift moeten plaatsen.
Als het nu kan, en pas na de leaseperiode niet meer, heb je het nu plaatsen van een nieuwe lift vele jaren uitgesteld. Eén van de oplossingen als je nu niet kunt kopen.
Kopen, lenen en leasen hebben alledrie hun eigen specifieke voor-en nadelen.
Iedereen moet voor zichzelf alle voor- en nadelen goed afwegen en een keuze maken.
Belangrijkste is dat er 3 mogelijke opties zijn, en zonder wijziging van de AvS. Wees blij dat er iets te kiezen is. 😉21 mei 2019 om 17:48 #10252Inderdaad is het fijn als er iets te kiezen valt.
Het wordt nog fijner als je die keuze kan baseren op (praktische) adviezen van mensen uit de business zelf of ervaringen uit de praktijk. 😉
Ben dus ook wel benieuwd naar de “voordelen” die een leasconstructie zouden kunnen hebben behalve het niet nodig zijn van (directe) financiële middelen.
Persoonlijk ga ik er eerlijk gezegd vanuit dat bij dergelijke constructies er vaak 1 partij is die er beter van wordt en dat is helaas niet de VvE.
21 mei 2019 om 18:01 #10253Het wordt nog fijner als je die keuze kan baseren op (praktische) adviezen van mensen uit de business zelf
Met alle respect voor de eenmanszaak van Nico geef ik aan dat één van de grootste echt onafhankelijke liftadviesbureau’s een heel andere mening heeft dan Nico. 😉
Niet alleen grotere specialistenbureau’s zijn een andere mening toegedaan, ook Cobouw ziet de zaken anders dan Nico.Wat moet er dan in de AvS worden gewijzigd?
Wat wil je dan in de AvS opnemen (tekst)?
En om welke reden?
Dit kan gewoon zonder de AvS te wijzigen.Probeer daar eens antwoord op te geven, daar heeft de topicstarter (TS) wat meer aan. TS zit kennelijk met vragen over het mogelijk zijn van leasen met of zonder wijzigingen op de AvS.
Leasen is mogelijk zonder wijziging van de AvS.
Of denk ji ook dat een wijziging nodig is, en zo ja,waarom dan?
En wat moet de wijziging dan inhouden?21 mei 2019 om 18:29 #10255Het wordt nog fijner als je die keuze kan baseren op (praktische) adviezen van mensen uit de business zelf
Met alle respect voor de eenmanszaak van Nico geef ik aan dat één van de grootste echt onafhankelijke liftadviesbureau’s een heel andere mening heeft dan Nico. 😉
Niet alleen grotere specialistenbureau’s zijn een andere mening toegedaan, ook Cobouw ziet de zaken anders dan Nico.Wat moet er dan in de AvS worden gewijzigd?
Wat wil je dan in de AvS opnemen (tekst)?
En om welke reden?
Dit kan gewoon zonder de AvS te wijzigen.Probeer daar eens antwoord op te geven, daar heeft de topicstarter (TS) wat meer aan. TS zit kennelijk met vragen over het mogelijk zijn van leasen met of zonder wijzigingen op de AvS.
Leasen is mogelijk zonder wijziging van de AvS.
Of denk ji ook dat een wijziging nodig is, en zo ja,waarom dan?
En wat moet de wijziging dan inhouden?21 mei 2019 om 18:38 #10256hallo Bob, ik snap niet wat het er mee te maken heeft dat ik een eenmanszaak heb en wat dit toevoegd aan de reactie? Ik heb tenslotte 30 jaar ervaring in de liftenwereld op het gebied van nieuwbouw, modernisering en service. Ik kan mijn adviezen professioneel en onafhankelijk onderbouwen. Het enigste waar ik mijn vraagtekenens bij zet is (en nogmaals dat weet ik ook niet 100% zeker) of er bij een lease geen wijziging AVS nodig is. Er is een concept op de markt, waarbij bij vervangen van de hele lift deze installatietechnisch voor een x-aantal jaren in eigendom blijft van de leverancier en als zodanig “op papier” wordt gescheiden van de rest van het complex. De VvE betaald dan een bedrag voor het gebruik van de lift. m.a.w. liftschacht blijft eigendom van de VvE, gehele lift niet meer.
En ja dit zal voor elk geval specifiek bekeken moeten worden21 mei 2019 om 19:42 #10257Er is een concept op de markt, waarbij bij vervangen van de hele lift deze installatietechnisch voor een x-aantal jaren in eigendom blijft van de leverancier en als zodanig “op papier” wordt gescheiden van de rest van het complex.
Dat klopt, en dat kan toch echt zonder het wijzigen van de AvS. 😉
En dat concept heet ……..(heeft TS wat aan, ik laat de eer aan jou). 😉21 mei 2019 om 20:29 #10259……..(heeft TS wat aan, ik laat de eer aan jou).
Aan dit soort opmerkingen heeft m.i. niemand iets, zelfs de TS niet 😉
En waarom spreken over “echt” onafhankelijke liftadviesbureaus en daarmee dus de suggestie wekken alsof Nico geen echt onafhankelijk bureau is ?
En waarom wel schrijven dat die echte bureaus een andere mening hebben maar niet weergeven wat die mening dan is. Dáár heeft TS wat aan 😉
Maar goed,
Op de site van cobouw vind ik een artikel over lift lease.
Een uitgebreid artikel van de “onafhankelijke? ” marketingmanager van Mitsubishi
Citaat : ” Voor het juridische probleem van aard- en nagelvastheid hadden ze ook een oplossing bedacht. Anders dan een lease-auto kun je een lift immers niet zomaar terughalen als de klant zijn maandbedrag niet betaalt.”
Wat de juridische oplossing dan is geweest en of deze oplossing ook getoetst is aan de wet- en regelgeving in de VvE is nergens terug te lezen.
Citaat : “Via M-Use kregen de bewoners niet alleen een lift die niet meer dan 17,5 uur uur per jaar stil staat; ze zijn over de hele looptijd van het contract van 40 jaar, per jaar ook nog eens 1500 euro voordeliger uit.”
Ik vraag me af of je een dergelijke bewering over zo’n lange periode kan waarmaken.
Maar wel lekker, over 40 jaar, wie dan leeft, wie dan zorgt 😉 pffffffff
Citaat: “Eén van de juridische hobbels die in Rijssen overwonnen moest worden was het verlenen van het recht van opstal door de verschillende bewoners van het appartementencomplex. Van der Sanden: “Je wil uiteindelijk niet dat elk lid van de VVE afzonderlijk langs de notaris moet om zijn stukje eigendom om te zetten in een recht van opstal. Nadat die hobbel genomen was volgden diverse andere VVE’s.”
Ook hier ben ik weer zeer benieuwd of deze juridische hobbels ook conform de wet- en regelgeving van de VvE zijn opgelost en ben ik dus ook benieuwd naar de visie van de juristen op het gebied van het appartementsrecht over dergelijke kwesties.
Dan nog een ander concept van liftlease
“Lift Lease is een financieringsvorm waarbij alle te financieren producten van de VvE zijn en blijven. Lift Lease is volledig onafhankelijk, U bepaalt zelf bij welke partij de werkzaamheden ondergebracht worden.”
Komt m.i. toch aardig overeen met een “gewone” lening en geldt hier ook naar mijn idee let op : geld lenen kost geld !
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.