Ik ben beheerder van een zeer kleine VVE met slechts 2 stemmen waar ik zelf één van ben. De VVE was lang slapend maar is vorig jaar ingeschreven bij KvK, modelreglement 1972 is van toepassing. Probleem is dat de andere stem financiële problemen heeft ( zit o.a. in opeetregeling eigen huis).
Er zijn maar 2 stemmen en vooral bij financiëel gerelateerde besluiten is er snel onenigheid en dus geen meerderheid van stemmen. Bijvoorbeeld:
1) Het besluiten in vergadering tot een maandbedrag om een financiële reserve op te bouwen. Als goedkoopste vorm denk ik aan een maandbedrag afgeleid van een (0.b.v. 0,5% herbouwwaarde) in 2 jaar op te bouwen reserve vermeerdert met de jaarlijkse verzekerings- en bankkosten. In ons geval komen we dan op een maandbedrag van ca. 65 Euro per persoon. Hoe krijg ik dit bedrag geformaliseerd ? Er zal geen meerderheid van stemmen zijn.
2) Hetzelfde probleem speelt bij het nemen in vergadering van een incassobesluit. De vergadering kan in meerderheid geen besluit nemen om bijv. een incassobureau in te schakelen bij wanbetaling ( wat te verwachten is en ook al speelt bij alléén de betaling van het betreffende mansdeel van de opstalverzekering)
Hoe krijg ik dergelijke zaken geformaliseerd zodat indien nodig met vervolgtrajecten opgetreden kan worden?
Alvast dank voor het meedenken, vr. gr. Ron