Gebruik stopcontacten in gezamelijke ruimten.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #8962
    Anoniem
    Deelnemer

      Ik ben huurder van een sociale huurwoning, in een (groot) gemengd blok samen met kopers, evrije sector en sociale huurwoningen.

      Ik/wij gebruikten sporadisch de in de openbare ruimten geplaatste stopcontacten voor, het stofzuigen van de auto, opladen van de autoaccu, looplamp, enz. geen zware belastingen zoals lassen, of constant vriezers.

      Nu heeft een van de bestuursleden (samen met zijn vrouw, enig lid van dat bestuur?) de steker uit het stopcontact getrokken en de huismeester een briefje laten maken waarin hij mij verbood op straffe van een boete dit nogmaals te doen. Volgens de huismeester staat in het reglement dat dit gebruik niet is toegestaan.

      Op mijn vraag waar dit staat, krijg ik een ontwijkend antwoord. Het staat nl nergens vermeld.

      Er zou in een vergadering over gesproken worden, en tot die tijd is het verboden. Echter wordt er in de vergadering alleen besloten over het opladen van E-auto’s,  fietsen, en scootmobielen. Niet over het voorgaande gebruik.

      Kunnen we nu toch gebruik van de stopcontacten blijven maken?

      Er wordt overigens maar weinig energie gebruikt met stofzuigen, enz.

       

      Met dank. J. Sloos

       

       

       

      #9000
      Rene
      Deelnemer

        Stopcontacten in gemeenschappelijke ruimten zijn over het algemeen voor gemeenschappelijke doelen, niet voor individueel gebruik.
        Denk dan aan onderhoud en schoonmaak van de flat.
        Stofzuigen kan eventueel met een verlengsnoer van je eigen stopcontact of bij de wasstraat en opladen van accu’s kan je prima in je eigen huis doen.
        Ik weet niet hoe groot de VVE is, maar bij mij zou dat 120 appartementen, twee entrees, een oorlog worden om het enkel stopcontact en ook ‘t parkeren voor de entree wat vanuit de gemeente (wat weer i.v.m. hulpdiensten) verboden is.
        Feitelijk heeft u toestemming nodig van de ALV om gebruik te maken van de algemene voorziening.
         

        #9030
        Anoniem
        Deelnemer

          Dank voor uw ( onbevredigend) antwoord. Ik had gehoopt op iets positiefs.
          hoewel sociaal huurder, wil ik toch meer van de werking van een VvE weten. En leer dat hier. Een van die leermomenten, is dat de woningen en garage een gescheiden VvE dienen te hebben, met als reden, dat de parkeerplaatsen/ garage en woningen kadastraal gescheiden zijn.
          kan ik de ( externe) VvE beheerder vragen om de benodigde papieren aan mij te sturen? Splitsingsacte bv. Of moet dit via een ledenvergadering?
          met dank voor het antwoord.

          #9031
          Carla
          Deelnemer

            Beste J. Sloos,
            Nog heel even over het gebruik van stroom vanuit de algemene ruimten van een VvE…..in onze VvE, en ik vermoed dat het elders ook zo geregeld is, mag geen enkele eigenaar gebruik maken van een stopcontact welke zich in de algemene ruimten bevindt. @ Rene geeft dan wel een , voor jou, onbevredigend antwoord, maar het klopt wel.
            Naar aanleiding van je vervolg vraag……het is geen vast staand feit dat woningen/appartementen en garages/parkeerplaatsen elk een eigen VvE dienen te hebben.
            Alle informatie met betrekking tot de splitsingsakte zijn bij de eigenaar van jouw woning bekend. ( als het goed is 😉 ) Als huurder, sorry, heb je geen toegang tot de ledenvergadering , tenzij je eigenaar jou een machtiging daartoe verstrekt.
            Met vriendelijke groet, Carla

            #9032
            Bob
            Deelnemer

              Een afschrift van de Akte van Splitsing (AvS) kan je opvragen bij jouw eigen verhuurder.
              Mocht die de AvS niet hebben dan kan je het aan de beheerder en/of het bestuur van de VvE vragen. Die zou(den) de AvS sowieso moeten hebben (anders is goed beheer/bestuur niet mogelijk).
              Wanneer de beheerder (maar ook het bestuur van de VvE) niet kan/wil leveren rest nog het opvragen van de AvS bij het Kadaster (kosten €15,40). De AvS is een openbaar stuk.
              Als bestuur en/of beheerder niet willen leveren weet je meteen hoe zij denken over huurdersparticipatie in gemengde complexen.
              Veel succes met jouw leerproces, complimenten dat je het uitzoekt. 😉

              #9050
              Anoniem
              Deelnemer

                Allen een goed 2019, zonder VvE zorgen.
                In mijn zelfstudie Over het functioneren  van een VvE,  kom ik het volgende tegen:
                Bij de KvK, zijn zowel de parkeerkelder/garage en het woonblok Trisor 1 en 4 gescheiden ingeschreven. Betekent dit dat hier ook verschillende HH reglementen van toepassing zijn? Dat bv voor de garage niet naar het reglement van de woningen verwezen kan worden? (en andersom)
                Dan een vraag over de huismeester;
                Deze loopt te pas en te onpas te verkondigen, (en ook daadwerkelijk al heeft gedaan) dat hij boetes uit kan delen! Voor een naambordje op de deur, een fiets, die naar mijn mening op eigen gedeelte staat, enz.
                Kan hij zomaar vanuit zijn huismeesters kantoor een briefje in de PC maken met daarop een boetevermelding? En dan de vraag aan wie te betalen?
                Ik neem na alle berichten hier op de site, van niet. Dat dit voorgelegd aan de Ledenvergadering dient te worden, die hierop het bestuur opdracht geeft dit te doen.
                Verder, en misschien het belangrijkst om mee te beginnen; wie is mijn aanspreekpunt?Wij zijn huurders van een sociale huurwoning in een groot gemengd blok. Is dat de verhuurder? de woningbouw vereniging? (ook weer vereniging, waar de leden, -o, ik dus weer- ) moeten beslissen.

                Met dank voor de antwoorden. J. Sloos

                #9052
                Rob
                Deelnemer

                  Jij, en alle anderen eveneens een goed 2019 met inderdaad minder VvE zorgen 🙂
                  Bij ondersplitsingen zou je inderdaad met meerdere huishoudelijke reglementen te maken  kunnen krijgen waarbij naar mijn weten de bepalingen van het huishoudelijk reglement van de hoofdsplitsing ook deel uit moeten maken van een eventueel huishoudelijk reglement van de ondersplitsing.
                  Ik zou niet weten op welke gronden een huismeester boetes kan uitdelen.
                  Veel modelreglementen bieden een VvE wel de mogelijkheid om boetes op te leggen bij overtredingen van de wet, het reglement, of het huishoudelijk reglement.
                  Overigens moet de overtreder dan eerst nog, middels een aangetekende brief, door het bestuur op de overtreding gewezen worden.

                  wie is mijn aanspreekpunt?Wij zijn huurders van een sociale huurwoning in een groot gemengd blok.

                  Jouw eerste aanspreekpunt is naar mijn mening de verhuurder van de woning.
                  Bob schreef eerder: “… Als bestuur en/of beheerder niet willen leveren weet je meteen hoe zij denken over huurdersparticipatie in gemengde complexen.”
                  Afhankelijk van de “invulling” van die huurdersparticipatie in gemengde complexen kan ik me goed voorstellen dat niet iedere VvE daar achter zal staan.
                  Ook ik zie daarin wel zaken die naar ik hoop, nooit uitgevoerd zullen worden 😉
                   
                   

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.