Geld lenen uit reservefonds?
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op februari 4, 20244:07 pm door .
-
AuteurBerichten
-
16 januari 2024 om 11:32 #49062
Beste lezers,
Wij zijn aan het uitzoeken of er in onze gemeenschappelijke garage elektrische laadpalen kunnen komen. Hiertoe hebben wij een zogenaamd laadpalenadvies laten maken.
Hieruit komt naar voren dat we een elektrische ringleiding in de garage kunnen aanleggen, die wordt aangesloten op de gemeenschappelijke stroomvoorziening. Hierop kunnen later afzonderlijke aansluitingen worden gemaakt naar laadpalen voor de privé garageplekken.
De gemeenschappelijke infrastructuur wordt gemeenschappelijk bezit van de garageplek eigenaren, de te zijner tijd te plaatsen laadpalen, gekoppeld aan de infrastructuur worden door de betreffende eigenaar betaald.In de komende ALV willen we dit plan voorleggen, waarvoor een investering wordt gevraagd van 10.000,00 euro. Het VvE bestuur wil hierbij voorstellen om dit bedrag uit het reservefonds van de garage te lenen en terug te betalen door verhoging van de servicekosten voor de garage.
Is die financieringsconstructie geoorloofd?
Naar mijn idee mag het beschikbare geld in het reservefonds alleen gebruikt worden voor onderhoud en reparatie aan de garage, maar niet aan vernieuwing of verandering, wat de aanleg van elektrische infrastructuur voor laadpalen toch echt is.
Wij vallen onder MR1992.
Dank alvast voor het meedenken en de reactie.
LouisK17 januari 2024 om 13:15 #49556Op zich denk ik wel dat de VvE op grond van MR1992 artikel 32 lid 1 in beginsel zou mogen besluiten om geld van het reservefonds te gebruiken voor deze nieuwe installatie.
Echter, in MR1992 art. 38 lid 8 is ook te lezen “… De eigenaar die van
zodanige maatregel geen voordeel trekt is niet verplicht in de kosten hiervan bij te dragen.”
Door gelden uit het reservefonds te halen zou je in die situatie naar mijn mening tóch (indirect) bijdragen aan die kosten.17 januari 2024 om 19:46 #49691Dank Rob voor de reactie.
Het is de bedoeling van het bestuur om het bedrag te lenen uit het reservefonds, het geleende bedrag moet op termijn (in 10 jaar is het idee) wel worden terugbetaald. De VvE leden die niet mee willen doen omdat zij ‘geen voordeel’ zeggen te hebben, hoeven niet aan het geleende bedrag mee terug te betalen.
Een ander probleem is dat het betreffende reservefonds onvoldoende gevuld is om daaruit deze lening te kunnen verstrekken! Het is mogelijk dat het bestuur dan voor gaat stellen om geld uit een ander reservefonds over te hevelen! Hetgeen naar mijn idee niet de bedoeling kan zijn van de verschillende verdeelsleutels en reservefondsen binnen een VvE!Het lijkt mij niet de bedoeling dat een reservefonds, dat gedurende geruime tijd is opgebouwd voor gepland toekomstig onderhoud of voor gebruik bij mogelijke calamiteiten, zomaar wordt aangewend voor nieuwe inzichten of ideeën, hoe goed bedoeld ze ook zijn.
Het lijkt mij eerder voor de hand liggen om voor zo’n nieuwe investering een lening af te sluiten, maar ons bestuur denkt hier helaas anders over. Trouwens het Nationaal Energiebespaarfonds biedt een ‘voordelige’ lening aan voor onze gewenste investering.17 januari 2024 om 23:43 #49756Nog een punt van aandacht. 10.000 euro, dat is voor 5 of 6 laadpalen?
Hoeveel moet de aansluiting daarvoor verzwaard worden? En wie draait dan op voor de stijging van het vastrecht?Ook loopt de groep die niet mee doet wel rendement mis (mits je actief zoekt naar de hoogste rente als VVE). En heeft de groep die wel mee doet een gratis lening.
Waar de VVE voor moet waken is inderdaad voldoende liquiditeit voor het overige onderhoud. Dus als er voldoende in de pot zit en ‘t geld weer terug is op ‘t moment dat ‘t elders nodig is, dan moet er voor bovengenoemde bezwaren nog een oplossing komen.
18 januari 2024 om 09:42 #49793Een toelichting op mijn eerste bericht.
De €10.000,- zou gebruikt worden voor de aanleg van een gemeenschappelijke infrastructuur, een elektrische ringleiding door de parkeergarage. Deze ringleiding gaat deel uitmaken van een gemeenschappelijk onderdeel van het gebouw. Net zoals de gemeenschappelijke elektriciteit installatie voor de lift en de verlichting in het appartementencomplex.
Daarna kunnen de afzonderlijke vaste parkeerplek bezitters in de garage op deze ringleiding een eigen laadpaal aanschaffen en koppelen (kosten ongeveer 2300,- en maandelijkse kosten van ongeveer €5,-) en deze gebruiken voor het opladen van hun eigen elektrische voertuig. De oplaadpaal en het opladen doen de bewoners dus op eigen kosten. Heeft iemand geen of nog geen elektrische auto dat koopt en onderhoudt hij of zij geen eigen laadpaal.De aansluiting hoeft voorlopig niet te worden verzwaard, omdat er in het begin niet veel elektrische oplaadgebruikers zullen zijn. We hebben een enquete gehouden onder de parkeerplek bezitters en over 5 jaar denkt 25% daarvan in de garage te willen gaan opladen. Verzwaring van de elektrische installatie komt pas over een jaar of 8 aan de orde.
18 januari 2024 om 17:15 #49836Een VvE die voor bankier gaat spelen vind ik persoonlijk nooit zo’n goed idee, als het al past binnen de doelstelling van een VvE.
De constructie om geld te lenen uit het eigen reservefonds is volgens mij ook een bron van mogelijke ellende.Hoe gaat men dat bijvoorbeeld regelen met deelnemende eigenaren die binnen de afbetalingstermijn van 10 jaar gaan verhuizen en geen belang meer hebben bij het oplaadpunt.
Het lijkt mij niet de bedoeling dat een reservefonds, dat gedurende geruime tijd is opgebouwd voor gepland toekomstig onderhoud of voor gebruik bij mogelijke calamiteiten, zomaar wordt aangewend voor nieuwe inzichten of ideeën, hoe goed bedoeld ze ook zijn.
Helemaal met je eens.
Het lijkt mij eerder voor de hand liggen om voor zo’n nieuwe investering een lening af te sluiten
Bij mijn weten is het niet mogelijk om als VvE een dergelijke lening af te sluiten zonder dat alle eigenaren daaraan zouden hoeven mee te doen.
18 januari 2024 om 17:24 #49839In februari is de ALV, we zullen zien wat er daar gaat gebeuren.
4 februari 2024 om 01:29 #69950Ik twijfel of de netbeheerder met jullie plannen akkoord zal gaan.
Zulke risico’s zou je als VvE mijns inziens niet moeten nemen. Check maar eerst jullie eigen capaciteitscontract en ‘hoe makkelijk’ het is om dat te verhogen.4 februari 2024 om 16:07 #72816De netbeheerder hoeft voorlopig niets te doen, de huidige aansluiting volstaat voor de toekomstige elektrische oplaadbehoefte tussen nu en 5 jaar. Over een jaar of 6 kijken we verder hoe het er dan voor staat. Er zullen dynamische oplaadpunten komen, dus stroom fluctueert naargelang de oplaadvraag en het stroomaanbod.
We willen liever niet wachten op goedkeuring en inwerkingtreding van de wet notificatieregeling:
“Om realisatie van laadpunten in VvE’s te stimuleren is het wetsvoorstel notificatieregeling ingediend. De notificatieregeling bepaalt dat als een appartementseigenaar een oplaadpunt in een gemeenschappelijke ruimte wil plaatsen, hij het VvE-bestuur hiervan in kennis moet stellen (de notificatie). Het voorstel moet helpen om eenvoudiger meer laadpunten binnen een VvE te realiseren.”
zie link: https://vveladen.nl/veelgestelde-vragen/Dan hebben wij toch liever hier van te voren al goed over nagedacht, advies ingewonnen en een veilige oplaad infrastructuur gerealiseerd.
Elektrische auto’s met accu’s of hybride auto’s kunnen we nu ook niet in de VvE garage verbieden. Hybride auto’s schijnen de grootste kans te hebben op ontbranding, heeft onderzoek aangetoond, ook zonder dat ze aan het opladen zijn. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.