Hoe uit de kascommissie treden
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op februari 17, 201711:58 am door .
-
AuteurBerichten
-
7 februari 2017 om 15:24 #4511
Allen,
Onze VvE bestaat uit 6 appartementsrechten. Sinds een jaar of 4 hebben we een externe beheerder die dus ook alles keurig volgens de regels geregeld wil zien. Gezien het beperkt aantal leden van de vereniging is een en ander best lastig.
Een bewoner (1) is bestuur, een bewoner (2) is kascommissie (ik, zei de gek). Een bewoner (3) is op leeftijd en heeft een zakenbehartiger die de vergaderingen sinds kort bijwoont. Een bewoner (4) is heeft nog nooit deelgenomen aan een vergadering. Een bewoner (5) zegt dat hij zich helemaal niet wil inspannen voor de VvE. Een bewoner (6) wil zaken misschien wel doen maar niet alleen.
Ik ben nu een aantal jaren kascommissie (ik weet dat die uit twee leden moet bestaan) maar kan die verantwoordelijkheid niet meer aan (heb erg veel op mijn bordje liggen en kan er niet veel bij hebben). De afgelopen twee jaar heb ik aangegeven dat ik uit de kascommissie wil. Niemand stapt naar voren om het over te nemen dus ik doe het nog steeds. Binnenkort weer een ALV en ik wil dit weer ter sprake brengen. Een bewoner wil wel “meekijken” maar onze schema’s liggen zo ver uit elkaar dat we nauwelijks tegelijkertijd thuis zijn.
Hoe moet ik dit nu het beste aanpakken?
Ik bedacht dat het misschien een optie zou zijn alle bewoners toegang te geven tot het portaal waar alle financiële gegevens zijn in te zien en vervolgens allemaal tijdens de ALV goedkeuring (of niet) te geven. Nu vertrouwt iedereen er op dat ik alles napluis en goedkeuring geef (wat ook niet correct is, weet ik ook). Dit is echter een grote last voor mij waar ik vanaf moet.
Bij ons loopt een en ander sowieso niet helemaal volgens de regels dus ik weet niet of mijn voorstel dan weer te ver afwijkt van de norm?
Vriendelijke groet,
TJ7 februari 2017 om 16:16 #4512Hoi TJ,
een kascommissie is een verplicht orgaan, en dient inderdaad uit leden te bestaan. De taak van een kascommissie is om jaarlijks de ‘kasstukken’ te controleren en advies uit te brengen aan de vergadering. In een VvE met 6 appartementen is dit misschien een uurtje werk per jaar.
Wellicht is het een optie om je benoeming als kascommissie in stand te houden en dan samen met eigenaar nummer 6 de controle te blijven doen?7 februari 2017 om 16:47 #4513De feitelijke vraag hier is eigenlijk hoe je uit de kascommissie treedt.
Conform BW2:48 dient een kascommissie jaarlijks benoemt te worden.
Na dat jaar zit jouw benoeming als lid van de kascommissie er op en moeten er weer nieuwe leden benoemd, bestaande leden herbenoemd worden of een combinatie daarvan.
Als er in de ledenvergadering niemand wordt benoemt is er dus feitelijk geen kascommissie meer.
Uiteraard kan iemand wel meerdere jaren lid zijn van de kascommissie, echter uitsluitend als hij of zij daadwerkelijk ook ieder jaar opnieuw wordt benoemd.7 februari 2017 om 17:03 #4515Hi TJ,
Allereerst merk ik op dat een kascommissie niet per definitie verplicht is.
Rob haalt het juiste artikel uit het BW aan.
In dat artikel kun je lezen dat een kascommissie pas verplicht is wanneer er 1. geen Raad van Commissarissen is, en 2. er geen accountantsverklaring is/wordt overlegd (zie ook BW2 artikel 393).
Wanneer géén der leden zich beschikbaar stelt voor de kascontrole geldt simpelweg “waar niet is verliest de keizer zijn recht”. De leden moeten zich daarmee realiseren dat de accountant duurder zal blijken dan een vrijwillig lid dat de controle doet. Het is dan niet anders. Geen vrijwilligers dan een betaalde accountant.
Indien je je niet langer beschikbaar stelt stopt jouw werk als kascommissie vanzelf.
Vriendelijke groet, Bob.7 februari 2017 om 17:12 #4516Hi TJ,
Zie net dat Rob elders ( ZIE HIER ) mijn opmerking over het niet verplicht zijn van een kascommissie al heeft toegelicht.
Vriendelijke groet, Bob.7 februari 2017 om 17:47 #4518Beste TJ,
Je zou nog eens goed kunnen na kijken of hier iets over in de splitsingsakte staat.
Er is n.l. jurisprudentie bekend waaruit is gebleken dat er ook een mogelijkheid is een kascontrole commissie te benoemen van twee mensen, die geen deel uit maken van de leden van de VvE.
( tenzij dit uitdrukkelijk is genoemd in de Splitsingsakte als zijnde ‘niet toegestaan’. )
Met vriendelijke groet,
Carla.Ik weet niet alles, maar daar weet ik dan wel alles van...
7 februari 2017 om 18:18 #4519Hi TJ,
Voor een complete en genuanceerde beschouwing over de samenstelling van de kascommissie zie HIER.
Vriendelijke groet, Bob.8 februari 2017 om 17:41 #4540TJ schreef:
“Ik bedacht dat het misschien een optie zou zijn alle bewoners toegang te geven tot het portaal waar alle financiële gegevens zijn in te zien …….”
Bij dat deel van de optie sluit ik mij volledig aan 😉
Niet om daarmee de rol van kascommissie over te nemen, maar omdat ik van mening ben dat algehele transparantie de boventoon moet voeren in de VvE en alle eigenaren simpelweg recht hebben om kennis te kunnen nemen van alle gegevens !17 februari 2017 om 11:58 #4556Inmiddels is de ALV geweest en ik heb wederom aangegeven dat ik de verantwoordelijkheid er niet meer bij kan hebben (ben alleenstaand en enige mantelzorger voor mijn demente moeder en ik werk full-time, heb al voldoende zorgen en verantwoordelijkheden).
Ik ben er ook meer dan een uurtje mee bezig, als ik iets doe dan wil ik het ook goed doen ik ik kijk naar alle stukken, bankafschriften, facturen etc. Maar het is niet het werk an sich maar de verantwoordelijkheid (zit tegen een burn-out aan) die me te veel is. Bovendien stoort het mij ook wel dat eigenlijk niemand zich voor de VvE wil inspannen, dit is niet het enige issue waar men de handen vanaf trekt.
Een accountant inhuren is geen optie, daarmee snij ik mezelf tenslotte ook in de vingers, ik probeer juist overal de kosten te drukken en niet meer kosten te genereren.
In deze ALV waren drie leden overigens afwezig maar de partner van een lid heeft nu aangeboden het over te nemen, alleen voor dit jaar aangezien zij volgend jaar zullen verhuizen. Maar voor dit jaar ben ik er even van verlost.
De mogelijkheid iedereen toegang te geven tot de stukken heb ik niet voldoende uitgediept, de beheerder gaf aan dat toegang tot het portaal per licentie wordt betaald, dat zouden dan minimaal 4 licenties zijn, vind ik weggegooid geld. Wat volgens mij wel kan, is dat de stukken worden geëxporteerd naar PDF en zo verspreid. Maar daar ben ik verder niet meer op ingegaan. Iets voor de volgende vergadering.
Wat mij overigens enorm tegenviel van de beheerder is dat hij in deze vergadering ook weer niets zei over het HR-/VR-debacle. Dat moest ik ook ter sprake brengen en dit is een groot punt voor onze begroting. Enfin, dat is iets voor een ander topic ;-). -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.