Hoe verwerken jullie de kosten van het laten opstellen van een MJOP?

  • Dit onderwerp bevat 6 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op juli 17, 20227:01 pm door .
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #35245
    Alfatrion
    Deelnemer

      Artikel 5:126 BW verplicht een VvE om een reservefonds in stand te houden ter bestrijding van andere dan de gewone jaarlijkse kosten. De jaarlijkse inleg moet: (i) ten minste 0,5% van de herbouwwaarde zijn; of (ii) tenminste gelijk zijn aan het bedrag dat nodig is voor de uitvoering van het onderhoudsplan. Ik zie het laten opstellen van een MJOP niet als onderhoud én niet als gewone jaarlijkse kosten. Dat roept de vraag op waar deze kosten ondergebracht moeten worden. Voor de verengingen die een MJOP laten maken, hoe verweken jullie de kosten op in het jaarverslag, exploratierekening, begroting, ect?

      #13387
      Rene
      Deelnemer

        ik zie ‘t probleem niet helemaal. Je voorziet een bedrag, dus dat begroot je. Je geeft ‘t uit en dat boek je dan. En als ‘t nodig is dan ligt je ‘t toe in ‘t jaarverslag. Maar aangezien je ‘t al besproken hebt ‘t jaar ervoor bij het toelichten van de begroting, zal  ‘t weinig of geen toelichting nodig hebben in ‘t jaarverslag.
        Hoe je ‘t in je begroting en jaarrekening verwerkt, daar ben je vrij in. Je kan ‘t prima zien als onderdeel van ‘t onderhoud. Want het is niet uitsluitend ten bate van de vaststelling van de servicekosten, maar vooral om het onderhoud beter te organiseren.
        Maar een post “overige” met een subpost “MJOP” bereik je hetzelfde mee. Beetje broekzak vestzak waar je ‘t onder breng. Als je ‘t maar inzichtelijk hebt.
        hoe verweken

        #35170
        Alfatrion
        Deelnemer

          Als dit van het reservefonds betaald moet worden, dan gaat het af van de inleg in het reservefonds, maar staat het ook in het MJOP. Als dit niet daar van betaald, dan staat dit elders. Als je geen MJOP hebt, dan bepaald dit of het reeds bij de inleg van 0,5% van de herbouwwaarde zit. Als dat het geval is dan zijn de lasten lager, dan als dat niet het geval is. Wij hebben geen MJOP.

          #35171
          Jim
          Deelnemer

            Voor het laten opstellen van een MJOP heb je een vergaderbesluit nodig, dan neem je gelijk de kosten mee. Niet begroot, dan als onvoorzien meenemen. Of als min op resultaat. Inderdaad, broekzak – vestzak. Wel een periodieke actualisatie in MJOP opnemen, dan zijn de kosten financieel gedekt.

            #13391
            Bob
            Deelnemer

              Ik zie het laten opstellen van een MJOP niet als onderhoud én niet als gewone jaarlijkse kosten

              Dat is ook helemaal geen eis.
              Tot de kosten van de VvE horen o.a. de kosten die worden gemaakt in verband met onderhoud, …… enzovoorts. Dat verband kent de MJOP/MJOB wel degelijk.
              Het maken van een eerste MJOP/MJOB begroten en opnemen in de begroting van betreffend boekjaar, en meenemen in de exploitatie over dat boekjaar.
              Jaarlijkse update indien gekozen binnen jaarlijkse begroting/exploitatie.
              Meerjaarlijkse update opnemen in MJOP/MJOB zelf.
              That’s all!! 😉

              #35172
              DikOz
              Deelnemer

                Alfatrion schreef:”Artikel 5:126 BW verplicht een VvE om een reservefonds in stand te houden ter bestrijding van andere dan de gewone jaarlijkse kosten. [……]  Dat roept de vraag op waar deze kosten ondergebracht moeten worden. Voor de verengingen die een MJOP laten maken, hoe verweken jullie de kosten op in het jaarverslag, exploratierekening, begroting, ect?

                Wij verwerken dat gebruikmakend van wat je in de eerste zin aangeeft. Het reservefonds is er volgens de wet voor “andere dan de gewone jaarlijkse kosten“. Het resevefonds is er dus niet alleen voor MJOP-onderhoud.
                Wat de boeking en exploitatie betreft van zo’n type post als opstellen MJOP (als je dat niet als onderhoud wilt zien):
                Wij hebben een aparte meerjaren begroting, dus los van de jaarbegroting. De opmaak is vrijwel gelijk aan wat vaak onder het MJOP postendeel staat met beginstand, toevoeging, uitgaven, eindstand.
                De kosten van posten als het opstellen van het MJOP worden daarin opgenomen evenals andere vaak eenmalige uitgaven.
                Die meerjaren begroting kent net zoals de jaarbegroting ook een realisatie deel (exploitatie). Daar vind je zo’n uitgave in terug evenals de uitgaven voor het MJOP en sommige onvoorzien uitgaven.
                Het afsplitsen heeft ook het voordeel dat bouwkundigen hun sterke kant kunnen uitleven in het MJOP deel (opstellen wat, wanneer en hoeveel) en financiële deskundige zich kunnen uitleven door de meerjaren begroting te maken.

                #37195
                VvE-stem
                Deelnemer

                  Ik zie het laten opstellen van een MJOP niet als onderhoud én niet als gewone jaarlijkse kosten. Dat roept de vraag op waar deze kosten ondergebracht moeten worden. Voor de verengingen die een MJOP laten maken, hoe verweken jullie de kosten op in het jaarverslag, exploratierekening, begroting, ect?

                  Maar het hoort dus wel bij de ‘gewone jaarlijkse kosten’, dus de exploitatierekening (en geen exploratierekening), ongeacht of jij dat niet zo ziet.

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.