Hoelang sparen voor kosten begroting onderhoud?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #37562
    Raoul
    Deelnemer

      Goedendag,

      Er is twee jaar geleden een begroting opgesteld en goedgekeurd in de ALV (Algemene Leden Vergadering) tbv onderhoudswerkzaamheden aan het pand.
      De begroting bedraagt ong EUR 4000.

      Aangezien er te weinig in de kas zat waren er twee opties:

      – Wij (slechts 2 eigenaren) konden éémalig een inleg doen om het beoogde bedrag bij elkaar te krijgen OF
      – Maandelijks sparen tot het bedrag was bereikt.
      Uiteraard kozen we voor sparen. Dwz extra VVE betalen bovenop de normale maandelijkse VVE bijdrage. Voor mij betekende dat 152 EUR per maand ipv EUR 92 per maand (dus iedere maand EUR 60 extra sparen.

      Uiteindelijk is nu, na wat vertraging en achterstanden, het beoogd bedrag voor de begroting bij elkaar (de EUR 4000).
      Het onderhoud kan dus starten.

      Nu komt mijn VRAAG:

      Aangezien het bedrag van de begroting inmiddels bij elkaar is gespaard, wil ik graag terug naar mijn reguliere maandbijdrage van EUR 92.
      De VVE beheerder zegt daarop dat dat niet mogelijk is en het verhoogde maandbedrag blijft gehandhaafd.

      Mijnsinziens kan dat niet en zouden de maandbedragen alleen kunnen worden aangepast als er een nieuwe goedgekeurde begroting is.

      Voorbeeld: stel voor het gemak dat de begroting niet 4000 maar 10.000 zou zijn, dan zou ik laten we zeggen 250 EUR (ipv 92) per maand moeten betalen en als het geld dan uiteindelijk bij elkaar gespaard is, dan zou ik volgens de VVE deze verhoging gewoon moeten doorbetalen zonder dat er sprake is van een nieuwe goedgekeurde begroting (de oude begroting wordt dus nu gebruikt om de verhoging door te kunnen betalen).
      Denk dat dit een absoluut niet kan en niet rechtmatig is en zou mijn portemonnee binnen de kortste keren leeg lopen.

      Graag advies, mening. Wanneer houdt het sparen (extra VVE betalen dus) dan op als er reeds is gespaard?

      #37566
      monaster
      Deelnemer

        Als in de ALV is besloten om het maandbedrag te verhogen zonder daar een duidelijk einde aan te verbinden blijft het verhoogde bedrag van toepassing totdat op de eerstvolgende ALV een ander besluit wordt genomen.

        #37568
        Raoul
        Deelnemer

          Hoi,

          Bedankt voor je reactie.

          De keuze was of eenmalig inleg van 2100 EUR of periode sparen t/m 31-01-2022 en de rest aanvullen tot het gewenste bedrag is bereikt (staat letterlijk in de bijlage in de email van de bijbehorende ALV).

          Dus als ik eenmmalig EUR 2100 had bijgelegd, dan zouden in principe de maandbedragen niet veranderen, want dan was het geld reeds aanwezig.
          Nu wij hebben gekozen voor sparen t/m 31-01-2022 en de rest aanvullen, blijft het maandbedrag nog steeds verhoogd, terwijl het beoogd bedrag al bij elkaar is gespaard.

          Hier klopt mijnsinziens niets van. Dus, zoals ook eerder vermeld, indien, bij wijze van spreken, het begrote bedrag EUR 20.0000 zou zijn (ipv 4000), dan betaaal ik me maandelijks blauw en scheel aan bijdrage en wordt mijn armzalige portemonnee helemaal leeggetrokken.
          Dat is een heel makkelijke manier van geld verdienen aan eigenaren.

          Zelfs in het geval er geen einddatum was vastgesteld, was het doel om het begrotingsbedrag van EUR 4000 bij elkaar te sparen voor het onderhoud of door eenmalig bij te leggen.

          #37578
          monaster
          Deelnemer

            Als ik het goed begrijp bestaat de VvE uit twee leden. Ik zou dus snel een ALV bij elkaar roepen en daar een besluit nemen over de hoogte van het maandelijkse voorschotbedrag. De VvE beheerder moet uitvoeren wat de ALV besluit.
            Overigens wordt er geen geld verdiend maar het eventueel betaalde blijft in de pot van de VvE.

            #37609
            Rene
            Deelnemer

              Een eenmalige begroting is nog geen MJOP. Met een MJOP kijk je niet alleen naar een begroting voor wat er nu of binnenkort gedaan moet worden, maar plan je alle grote werkzaamheden over meerdere jaren. Op basis van dat plan weet je :
              A hoeveel geld je totaal de komende 20 jaar bijvoorbeeld nodig gaat hebben
              B waneer je een bepaalde hoeveelheid geld nodig hebt.

              Met deze twee gegevens kan je uitrekenen bij benadering wat je servicekosten zouden moeten zijn om :
              A alle geplande werkzaamheden te doen
              B voldoende liquide middelen te hebben om op ‘t juiste moment voldoende in kas te hebben.

              4000 euro klinkt namelijk niet alsof daarmee ‘t volledige pand onderhouden wordt. Er worden nu een aantal specifieke klussen aangepakt. Maar verder dan dat? Wat komt daarna? Is het bijvoorbeeld schilderwerk? Dat komt elke vijf tot zes jaar wel terug. Dus over vijf/zes jaar heb je weer 4k nodig. Misschien wel 5k tegen die tijd. Dus je moet nu door blijven sparen voor de komende onderhoudsklussen. Servicekosten op peil voorkomt bijbetalen in de toekomst.

              En ja, als je te laat begint met sparen, heb je feitelijk een lange tijd te weinig servicekosten betaald. En daar moet je nu op voor op de blaren zitten om die achterstand in te gaan halen.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.