Huishoudelijk reglement registreren in openbare registers

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #1907
    Anoniem
    Deelnemer

      In artikel 59.6 van het splitsingsreglement staat;

      “Het bestuur is verplicht het huishoudelijk reglement en de wijzigingen daarvan te publiceren in de openbare registers.”

      Nu heb ik een aantal weken terug het huishoudelijk reglement opgevraagd bij onze beheerder. Gewoon, omdat deze nooit eerder (door hen of het bestuur)  aan mij verstrekt was/is.

      En nu lees ik dus dat zo’n huishoudelijk reglement geregistreerd moet zijn in openbare registers.

      Welke registers zijn dat? Is dat het kadaster? Is dat een website o.i.d.?

      Ik zit al weer een poosje te googelen en ik kan er niks zinnigs over gevonden krijgen. Althans niet iets wat me verder helpt in deze.

      Bedankt alvast….
      André

      #1910
      William
      Deelnemer

        Hoi,
        De meest logische manier is het kadaster inderdaad. Zo is het Huishoudelijk Reglement, net als de splitsingsakte en bijbehorende tekeningen, door elke geïnteresseerde op te vragen.
        Dit dient wel te gebeuren door middel van notariële akte, of met een verklaring van een notaris dat hij het reglement heeft gecontroleerd. Dat betekent dus kosten. Bovendien kost het laten publiceren bij het kadaster € 51. Al deze informatie heb ik in 5 minuten gevonden door simpelweg dit te googlen: ‘huishoudelijk reglement vve kadaster’.
        Nu mijn ervaring: Ik vind het een onzinnige verplichting. Het betekent dat men bij elke wijziging opnieuw een notaris in moet schakelen, en opnieuw het HHR moet laten publiceren. Ik heb ook nog geen enkele keer meegemaakt dat een HHR daadwerkelijk werd gepubliceerd. Bovendien zou ik ook niet weten wat de ‘straf’ zou moeten zijn voor het niet publiceren van een HHR.
        Een verstandig koper heeft de informatieplicht om na te vragen of er een huishoudelijk reglement, de kopende makelaar kan dan heel gemakkelijk een versie van het HHR opvragen bij het bestuur/de beheerder van de VvE. \

        #1913
        Carla
        Deelnemer

          Inderdaad, de inschrijving dient te geschieden bij het Kadaster. Volgens de regelgeving van het M.R. 2006 is dit een plicht voor de VvE. In de M.R. van vóór 2006 is dat niet het geval. Wij hebben sinds 2014 een geheel nieuw H.H.R., welke inhoudelijk is getoetst bij een advocaat. Ik vroeg een offerte aan bij de notaris om het H.H.R. via een Notariële verklaring het H.H.R. in te laten schrijven bij het Kadaster. Wij zijn dat, overigens , niet verplicht. ( M.R. 1992 ) De kosten van de notaris, die niet inhoudelijk een oordeel hoeft te vellen, maar enkel te controleren of het allemaal via de Koninklijke weg is gegaan, loog er niet om…. zo’n kleine € 700.-. En je hebt helemaal gelijk, bij elke wijziging in het H.H.R. dient dit wederom via de notaris te gaan. Wij hebben besloten het H.H.R. niet in te schrijven. De hoge kosten zou wel eens als remmend kunnen werken om wijzigingen aan te laten brengen.
          Ik heb zelfs al geluiden vernomen dat overwogen wordt om de verplichting in het volgende M.R. er uit te laten.
          Ben het dus geheel met William eens.

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.