Installatie laadpalen op of aan gemeenschappelijke delen
Tags: laadpalen
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op juni 12, 202410:14 pm door .
-
AuteurBerichten
-
31 mei 2024 om 09:54 #112917
We zijn als VvE van een parkeergarage aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om laadpalen te installeren. Technisch gezien kan de laadpaal gemonteerd worden aan de stalen constructie binnen de parkeergarage, op de plek waar de stalen constructie grenst aan de parkeerplek van de eigenaar.
Aangezien de laadpalen individueel (door eigenaar parkeerplek) aangeschaft zal worden, ontstaat er juridisch gezien een vermenging van gemeenschappelijk bezit (stalen constructie) en persoonlijk bezit (laadpaal).
Mijn vraag is in hoeverre dit juridisch gezien een probleem is of kan opleveren. Het gebruik van gemeenschappelijke delen voor persoonlijk gebruik is namelijk in de regel niet toegestaan.
Is dit een kwestie van het nemen van een eenmalig besluit in de ALV? Hebben andere VvE’s hier al eens mee te maken gehad?
8 juni 2024 om 18:01 #115409Is het niet handiger om laadpalen centraal te regelen via de VVE? En dan uiteraard kosten door belasten aan individuele eigenaren, maar dan heb je niet het probleem dat persoonlijke- en gemeenschappelijke zaken door elkaar gaan lopen. En hoe gaan jullie het doen qua bekabeling? Gaat iedere eigenaar zelf een kabel leggen naar de verdeelkast? En hoe ga je de stroomlevering verdelen? (zodat niet de lift stilstaat omdat er auto’s worden geladen)
10 juni 2024 om 18:38 #115704Erg interessante discussie. De notificatie regeling snap ik maar dit kan volgens mij niet betekenen dat individuele eigenaar zonder toestemming gebruik kan maken van de hoofdaansluiting van de VvE. Het gebruik van gemeenschappelijke zaken kan niet exclusief toegekend worden aan een individuele eigenaar. Hier is voldoende jurisprudentie over te vinden.
In onze VvE bevinden zich ca 150 parkeerplaatsen, uit eerder onafhankelijk onderzoek kwam naar voren dat op de huidige capaciteit van onze hoofdaansluiting slechts ca 10 laadpalen kunnen voor de maximale capaciteit van de hoofdaansluiting bereikt is. Komen er meer laadpalen dan zal de laadtijd dusdanig toenemen dat dit in mijn ogen niet functioneel meer is.
Ideale situatie voor de VvE is dat eigenaar voor laadpaal idd geen toestemming nodig heeft, de installatie aan bepaalde normen voldoet en dat eigenaar een stroomvoorziening realiseert die voor de VvE hoofdaansluiting zit. In mijn ogen krijg je anders de situatie dat eigenaren die het eerst zijn het voordeel hebben van aansluiting achter de vve hoofdaansluiting, vervolgens zal het maximum van de hoofdaansluiting bereikt worden en hebben andere eigenaren een enorm nadeel.
Het verhogen van de hoofdaansluiting is een prijzige aangelegenheid en het is ivm enorme wachtlijsten nog maar de vraag hoe snel dit gerealiseerd kan worden.
Moraal van het verhaal is dat het met name in VvE’s met grotere aantallen parkeerplaatsen het nog knap lastig gaat worden een sluitend laadpalen plan te maken.
10 juni 2024 om 23:43 #115738Bedankt voor jullie reacties. Voor de volledigheid wil ik aangeven dat we als VvE de aanleg van een laadinfrastructuur zullen financieren maar dat de aanschaf van de laadpaal zelf op rekening van eigenaar zijn.
Mijn vraag gaat echter alleen over de plaatsing van laadpalen op of aan gemeenschappelijke delen van de parkeergarage. En de juridische impact daarvan.
12 juni 2024 om 15:51 #115997volgens mij kan je prima als ALV hierover een besluit nemen en de afspraak vast leggen in een gebruikersovereenkomst.
Daarmee voorkom je dat het individueel eigendom en onderhoudsverplichting over gaat naar de VVE.Maar heb ik ook mijn bedenkingen bij het aanleggen van de laadinfastructuur door de VVE. Dit betreft namelijk een nieuwe installatie en voor zover ik weet staat geen enkel modelreglement toe dat vanuit de VVE pot te doen als niet alle eigenaren er profijt van hebben. En ‘t gaat nog decennia duren voordat iedereen een elektrische auto heeft.
Daarnaast loop je tegen het capaciteitsprobleem aan van de meter wat @mak724 al zegt. Verzwaren als dat al kan is DUUR.
En wat willen de eigenaren? Hun eigen stroomtarief en dus via hun eigen meter/aansluiting ofvast zitten aanmee liften op de collectieve contracten?12 juni 2024 om 17:00 #116003Wat rene zegt is zeker ook nog een goed punt. Het aanleggen van een gemeenschappelijk infrastructuur voor laadpalen kan gezien worden als aanleg van nieuwe installatie wat nog lastiger is om goed gekeurd te krijgen.
Waar ik woon is het verzwaren van de hoofdaansluiting ook een moeilijk verhaal
https://capaciteitskaart.netbeheernederland.nl/?_gl=1*1pxp8dp*_up*MQ..*_ga*MTU1MjA3MzgxMC4xNzE4MjA0Mzkx*_ga_C4KC7RL1SC*MTcxODIwNDM5MC4xLjAuMTcxODIwNDM5MC4wLjAuMA..
12 juni 2024 om 22:14 #116044Hartelijke dank voor jullie reacties. Het mag duidelijk zijn dat er genoeg redenen zijn om het niet te doen. Het is en blijft complexe materie, zeker voor een VvE. De uitdaging zit juist in hoe we tot een oplossing komen waarbij het wel kan.
Het idee van de laadinfrastructuur is dat alle eigenaren een laadpaal erop kunnen aansluiten, voor in het geval dat ze dat willen. Misschien willen sommige eigenaren dit nu niet maar over een jaar wel. In die zin is de nieuwe installatie wel degelijk gemeenschappelijk te noemen.
In onze situatie is het niet mogelijk dat een laadpaal aan een privé-meterkast worden aangesloten en daardoor kan het niet anders dan via de hoofdaansluiting met een collectief contract.
Verzwaring van de hoofdaansluiting heeft inderdaad een lange doorlooptijd. Of het duur is? De netwerkbeheerder heeft een offerte geleverd van ongeveer 10.000 EUR excl. BTW. Deze kosten zijn te overzien als deze verdeeld worden over het grote aantal leden van de VvE.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.