Maatregelen bij lift renovatie

  • Dit onderwerp bevat 4 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op mei 9, 20199:34 am door .
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #10057
    gertrees
    Deelnemer

      Goedemorgen,

      ik heb twee vragen.

      in onze gebouwen 2 stuks worden binnenkort de liften gerenoveerd. Dit is door de voormalige bestuurder  ( de zelfde als de beheerder )geregeld in januari 2019. Sinds maart ben ik gekozen tot bestuurder en bewoner van deze vve.

      in onze appartementen zitten ouderen en ook 2 invalide mensen die absoluut niet buiten de lift kunnen.

      heeft iemand ervaring of kennis van de maatregelen die genomen kunnen worden?

      is het gebruikelijk dat dit bij het afsluiten van het renovatiecontract mee genomen wordt in de onderhandelingen?

      Alvast dank voor uw reactie

      Trees Middelkoop

      #10063
      nico
      Deelnemer

        goedemiddag,
        uw verhaal lezende begrijp ik dat het om 2 gebouwen gaat met elk 1 lift. Lange stilstand is zeker voor oudere en minder-valide bewoners/gebruikers dan zeer onwenselijk. Er zijn echter welke enkele mogelijkheden te bedenken om de overlast tot een minimum te beperken. Echter is mij niet bekend wat de renovaties precies inhouden en welke stilstand door de opdrachtnemer is aangegeven.
        Enkele mogelijke (maar niet uitsluitende) opties zijn:
        – tijdelijke noodlift tegen het complex (mits bouwkundig mogelijk), maar dit is een relatief duur alternatief
        – tijdelijke trapliften in het trappenhuis op basis van huren
        – lifthulp op basis van afroepen
        – uit huis plaatsing van de bewoners in bijv. hotel of vakantiepark
        – tijdelijk gebruik van de lift tijdens de renovatie onder begeleiding van een liftmonteur en mits uiteraard dan ook technisch mogelijk
        Concreet: het zal per geval bekeken moeten worden, er is in dit soort situaties geen standaard oplossing.
        Verder zullen er ook ook “harde” afspraken gemaakt moeten worden met de opdrachtnemer dat de planning van oplevering niet uitloopt en hierdoor nog meer frustratie bij de bewoners ontstaat
        m.vr. gr. Nico Barranca

        #10132
        Rob
        Deelnemer

          heeft iemand ervaring of kennis van de maatregelen die genomen kunnen worden?

          Persoonlijk heb ik daar geen ervaringen mee maar uit deze uitspraak blijkt m.i. wel dat wanneer een appartement door werkzaamheden onbereikbaar is voor de bewoner de VVE als collectief belanghebbende een redelijk voorstel dient te doen.
          Zie ook dit artikel op NederlandVVE
          Ik denk zeker dat de middelen die Nico hierboven heeft beschreven daar wellicht bij kunnen helpen.
           

          #10134
          W.H.Bles
          Deelnemer

            Klopt maar de trap is toch een redelijk alternatief? En voor slecht ter been zijnde mensen zijn er hulpmiddelen via de trap. Google eens?!?

            #10135
            nico
            Deelnemer

              Klopt maar de trap is toch een redelijk alternatief? En voor slecht ter been zijnde mensen zijn er hulpmiddelen via de trap. Google eens?!?

              het zal per geval specifiek bekeken moeten worden, hier zijn geen standaard oplossingen voor. Denk ook bijvoorbeeld aan bewoners (slecht ter been)  met huisdieren. Hier zullen enkele oplossingen niet mogelijk zijn

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.