MJOP Ervaringen

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #137768
    Harry Tresoor
    Deelnemer

      Er is veel discussie over onderhoud en dotaties. Ook veel gedoe over verantwoordelijkheden en bevoegdheden van Bestuur en ALV. Daar zit ik ook nog mee te worstelen. Maar met het MJOP is het redelijk duidelijk. Ik geef hier wat ervaringen van mijn VVE van 3.

      – Een MJOP is verplicht, maar niemand zal je controleren. Het kost je elke 10 jaar `€400,=.
      – Een MJOP-rapport volgt een standaard template. In mijn geval is 60% niet relevant. (liften)
      – Het maakt nogal wat uit of je een VVE hebt van 3-30-300 appartementsrechten.
      – Loop zo-wie-zo het MJOP kritisch door en besluit wat nodig/nuttig is voor het komende jaar.
      – Agendeer dat in de ALV met een voorstel voor een financieel plan. Wij hebben een Penningmeester.
      – Lange termijn klussen (schilderen van de gevels) kun je begroten op 10 á 12 jaar.
      – De dotatie wordt elk jaar vastgesteld in de ALV en daar mowt het bestuur mee werken.
      – 0,5% van de herbouwwaarde is het wettelijk minimum, maar niemand zal je controleren.
      – Wij zitten nu op 0,8% en volgend jaar rekenen we met 3% inflatie. Gezond financieel beleid.
      – Op de ALV van februari-maart 2025 stellen we de dotaties voor 2025 vast. Gaat al 2 jaar goed.
      – Op de ALV worden ook de nodige/nuttige klussen vastgesteld en dan gaat het bestuur aan de slag.

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.