Niet tevreden over onze beheerder.
- Dit onderwerp bevat 52 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op januari 7, 20172:38 pm door .
-
AuteurBerichten
-
4 januari 2017 om 22:28 #4339
Misschien wordt het eens tijd om de volledige administratie door te spitten. Naar alle waarschijnlijkheid wordt er achter de schermen aardig wat geld verdiend aan de VVE. Als u wil, kan ik u daarbij helpen.
5 januari 2017 om 13:24 #4345“… Naar alle waarschijnlijkheid wordt er achter de schermen aardig wat geld verdiend aan de VVE.”
Beste Hispy, ik ben erg nieuwsgierig waar deze opmerking op is gebaseerd !
Wanneer ik in diverse topics lees dat iemand zijn of haar persoonlijke hulp wil aanbieden gaan mijn voelsprieten als snel omhoog en wordt ik extra geprikkeld op zoek te gaan naar extra informatie en achtergronden.
Daarnaast lijkt het me ook handig als mensen weten met wie ze van doen hebben, alvorens in te gaan op dergelijke mogelijkheden.
Als ik goed gegoogled heb is Hispy een jong beheerkantoor uit zuid-holland.
Corrigeer me a.u.b. als ik er naast zit !
Uiteraard mag iedereen hier zijn persoonlijke opvattingen weergeven over de vragen in forums als deze, graag zelfs !
Maar is het vreemd als opmerkingen van een beheerder extra kritisch bekeken worden?
In diverse topics zie ik namelijk reacties verschijnen die mijn ogen in ieder geval even deden fronsen.
Met vriendelijke groet,
Rob
5 januari 2017 om 15:47 #4346Ik heb ook even gegoogled en kom ook uit op een jong beheer kantoor uit Zuid-Holland.
Maar als ik dan op hun website lees:
Het volledige beheer gebeurt digitaal, zodat elk lid van een VVE op ieder gewenst ogenblik inzage kan krijgen in de gegevens van de VVE. Welke gegevens zichtbaar zijn, kan in samenspraak met het bestuur worden geregeld.
dan zou ik als VvE lid toch mijn bedenkingen hebben.
Het is de VvE die een contract aangaat met de beheerder en niet het bestuur. Het bestuur bepaalt niet wat wel en niet mag worden ingezien. Als VvE lid wil ik graag zien wat er achter de schermen gebeurt.
5 januari 2017 om 23:21 #4347Hoi Helene,
Die passage was mij inderdaad ook al opgevallen 😉
Ik ben het persoonlijk ook geheel eens met jouw mening hierover.7 januari 2017 om 08:50 #4353Dus als ik het goed begrijp, bepaalt de VVE de invulling van de contracten? Dus als er een reparatie dient plaats te vinden, gaan we eerst met z’n allen rond de tafel zitten? En dat zo’n 30 keer per jaar? Hoeveel personen kijken er op de website? Je kan niet per gebruiker gaan bepalen wat je wel en niet mag zien. En waar gaat het uiteindelijk om? Om goed beheer toch? Het is absurd dat sommige beheerders een winstmarge hebben van 100%. Ik ben zelf ook eigenaar van een appartement in een appartementencomplex. Vorig jaar werd er besloten op een vergadering dat ik geen contact meer mocht hebben met de beheerder en met het bestuur, en ik werd me ook de toegang tot toekomstige vergaderingen ontzegd. Waarom? Omdat ik van alle mistoestanden op de hoogte ben. Ik heb hiervoor een rechtzaak aangespannen en werd op alle punten in het gelijk gesteld. Gevolg was dat het bestuur opstapte en de beheerder. En om deze reden ben ik in staat om een vve door te lichten.
7 januari 2017 om 10:20 #4354Goedemorgen Hispy,
Ik ben toch wel benieuwd welke informatie dan niet zichtbaar mag/kan zijn voor leden van een VvE? En ja, de VvE (of beter de vergadering) bepaalt de inhoud van de contracten, wellicht sluit het bestuur (of een beheerder) namens de vereniging de contracten af.
Wat betreft onvoorziene reparatieverzoeken, daar kan men per jaar een post onvoorzien voor begroten, of een post klein bouwkundig onderhoud. Men kan ook het bestuur/de beheerder mandaat geven om per melding, een noodzakelijke reparatie tot een bepaald bedrag uit te laten voeren.7 januari 2017 om 11:46 #4356Hoi Hispy,
“… Dus als ik het goed begrijp, bepaalt de VVE de invulling van de contracten?”
Ja, dat zou naar mijn mening in ieder geval zeer zekers het streven moeten zijn.
Het is immers de ALV die besluit om bepaalde taken op te dragen aan een beheerder.
Is dat ook niet de essentie van de slotzin in de bepaling in het MR ?
“De vergadering kan besluiten de administratie waaronder dient te worden verstaan het incasseren van alle ontvangsten en het doen van alle uitgaven, het voeren van de boekhouding in de meest uitgebreide zin en het verstrekken van de nodige specificaties en opgaven aan de eigenaars en het bestuur, zoals een en ander nader zal worden geregeld in de desbetreffende overeenkomst op te dragen aan een door haar aan te wijzen administratief beheerder en onder de voorwaarden als door haar met die beheerder zullen worden overeengekomen.”
“… Dus als er een reparatie dient plaats te vinden, gaan we eerst met z’n allen rond de tafel zitten? En dat zo’n 30 keer per jaar?”
Nee, in het geheel niet nodig, zie ook de reactie van William hierboven.
“… Hoeveel personen kijken er op de website? Je kan niet per gebruiker gaan bepalen wat je wel en niet mag zien.”
Hoeveel personen er op de website kijken vind ik in zijn geheel niet van belang.
Of het nu één of alle eigenaren zijn, dat doet er niet toe.
Waarom zou je onderscheid moeten maken in hetgeen gebruikers wel of niet mogen zien?
Iedere eigenaar heeft net zoveel recht als ieder bestuurslid, kascommissielid of wie dan ook binnen de VvE om inzage te verlangen in de administratie met betrekking tot die VvE.
Het blijft me iedere keer weer enorm verbazen waarom beheerders en/of bestuurders vaak zo krampachtig doen over inzage in de (digitale) administratie en ben ik net als William erg nieuwsgierig naar het antwoord op de vraag welke informatie dan niet zichtbaar mag/kan zijn voor leden van een VvE?
Dat jij in je eigen VvE de toegang is ontzegd tot de vergadering is natuurlijk van de zotte en kan ook helemaal niet.
Dat je misstanden aan de kaak stelt is uiteraard zeer bewonderenswaardig en het is natuurlijk uitermate betreurenswaardig dat eigenaren daarvoor hun heil moeten zoeken via rechtszaken.
“… En waar gaat het uiteindelijk om? Om goed beheer toch?”
Inderdaad, het draait allemaal om goed beheer.
Goed beheer is ook het voldoen aan alle regelgeving binnen de VvE.
Wanneer beheerders, bestuurders en eigenaren hun verplichtingen naar behoren uitvoeren zullen er naar mijn idee ook weinig klachten naar boven komen en zal er ook binnen de eigenaren weinig behoefte zijn om bijvoorbeeld extra inzage in stukken te verlangen, maar ik vind er niets mis mee als alle partijen kritisch naar elkaar blijven kijken.7 januari 2017 om 14:38 #4359Wat ik enkel tracht te zeggen, is dat er te weinig controle is op een vve beheerder. Hoeveel personen binnen een vve hebben er echt kennis van zaken?
Binnen de VVE waar ik deel van uitmaak, heeft het bestuur de afgelopen 5 jaren 30.000 euro uitgegeven aan helemaal niets. Er is een dubbele rechtsbijstandsverzekering, er wordt gedurende 4 jaar betaald ( 224 euro maal 6 maal 4) voor 2 telefoonlijnen die niet meer worden gebruikt, MJOP zit er enkele 100.000-en naast, en ga zo maar door. En toch zijn er heel wat mensen heel erg tevreden. Blijkbaar maakt het niet uit waar er geld wordt aan verspild. Inmiddels is de beheerder opgestapt sinds eind 2016. Hij wilde echter op de laatste vergadering een akkoord van de ALV dat er hem in de toekomst niets te verwijten valt, zodat hij niet voor de rechter kan worden gedaagd. Dit hebben we uiteraard niet gedaan. Het betref ook een SKW-gecertificeerde zakkenvuller. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.