onderhoud aan trappenhuis

  • Dit onderwerp bevat 2 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op april 4, 20161:38 pm door .
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #2601
    Anoniem
    Deelnemer

      Hallo,

      Onze vve denk er over om de vloer in het trappenhuis te gaan vervangen. Dat brengt met zich mee dat de bewoners een dag of 4 geen gebruik kunnen maken van het trappenhuis en hun woning dus niet in of uit kunnen. Je bent dan dus verplicht zijn om jezelf 4 dagen op te sluiten, vrij te nemen van werk, te spijbelen van school of elders te verblijven. Kan een vve dat verplichten en zo ja zijn de kosten voor bijvoorbeeld en hotel dan te verhalen op de vve. Ook wordt er een behoorlijk hoog bedrag gevraagd wat eenmalig is en niet verrekend wordt in de maandelijkse bijdrage. Stel dat in de vergadering de meerderheid beslist om dat te doen maar er een aantal bewoners zijn die die kosten niet kunnen opbrengen, wat dan?

      #2603
      William
      Deelnemer

        Hoi Susan,
        ‘De VvE’ verplicht je in die zin niks, de ALV (waaronder jij!) bepaalt wat er wel en niet gebeurt. Dat het trappenhuis een aantal dagen niet gebruikt kan worden, lijkt me een logisch gevolg van de uit te voeren werkzaamheden. Wellicht heeft de aannemer (of aannemers als het een offerteronde betreft) een tijdelijk oplossing voor handen, zij zullen dit vaker gedaan hebben.
        De kosten van een hotel of dergelijk zijn na een dergelijk, door de ALV (waaronder jij!!) genomen besluit, volgens mij niet te verhalen op de VvE.
        Als er in de ALV, met de benodigde meerderheid, wordt besloten tot het doen van een eenmalige extra bijdrage, zullen álle eigenaars zich daar aan moeten houden. Een dergelijk besluit kun je binnen 30 dagen na kennisneming van het besluit aanvechten bij de kantonrechter. Bij dit soort besluiten wordt er geen rekening gehouden met persoonlijke omstandigheden helaas.
        Ik begrijp uit je post dat de besluiten nog niet genomen zijn? Bereid je dan goed voor op de vergadering en draag op de ALV bezwaren aan 🙂 .

        #2605
        Rob
        Deelnemer

          Naar mijn idee vallen de kosten die eventueel gemaakt moeten worden voor een tijdelijk verblijf in deze situatie onder de gemeenschappelijke kosten van de VvE en wel op grond van bijvoorbeeld MR1992 artikel 3a of gelijkende artikelen.

          “die welke gemaakt zijn in verband met het onderhoud of het gebruik van de gemeenschappelijke gedeelten of van de gemeenschappelijke zaken of tot het behoud daarvan.”
          Het lijkt mij zeer verstandig om daar voorafgaand aan de werkzaamheden goede afspraken over te maken.
        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.