Regels/afspraken gemaakt in het verleden
- Dit onderwerp bevat 23 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op september 20, 20189:57 pm door .
-
AuteurBerichten
-
9 september 2018 om 16:51 #8033
Wij hadden een vraag over regels/afspraken die in het verleden zijn gemaakt.
In verleden zijn er afspraken gemaakt over schoonmaak, schilderwerk en dingen die zelf door de flat worden gedaan zoals onderhoud.
Sommige dingen staan op papier en sommige niet, maar zijn altijd gedaan omdat de oudste bewoners het zeiden, maar nu er veel weg zijn heb ik me vragen bij sommige dingen.
Gelden de afspraken als ze niet op papier staan?
Zoja, kan er opnieuw over gestemd worden?
Alvast bedankt
10 september 2018 om 08:06 #8042Ik zou niet weten waarom niet.
10 september 2018 om 12:52 #8043>een mondelinge overeenkomst / afspraak is even sterk en geldig als een schriftelijke. bij de laatste is de bewijsvoering ‘wat’ eenvoudiger.
>zolang het afspraken zijn die niet strijdig zijn met splitsingsakte etc. kunnen die steeds in de ALV opnieuw worden gemaakt.
10 september 2018 om 19:54 #8054WAAROM staan die afspraken niet op papier?
Ik mag er vanuit gaan dat dergelijke kwesties op een ALV besproken en besloten worden.
En van die besluiten worden notulen gemaakt.
Afspraken buiten de ALV om hebben naar mijn idee niet zoveel waarde.
11 september 2018 om 07:51 #8055
Geacht Forum
En de notulen wanneer die zijn gemaakt en zijn goedgekeurd wat is de waarde daarvan.
Gr Jan Berents11 september 2018 om 10:38 #8056Geacht Forum En de notulen wanneer die zijn gemaakt en zijn goedgekeurd wat is de waarde daarvan. Gr Jan Berents
Aangezien in de notulen alle afspraken en besluiten worden opgenonen zijn de notulen dus van veel waarde !
12 september 2018 om 10:33 #34992in beginsel hebben de goedgekeurde notulen rechtskracht.
18 september 2018 om 11:21 #8091Dit roept bij mij de vraag op hoe lang notulen bewaard moeten worden. Archief moet bewaard over 7 jaar. Is het dan van belang dat de notulen met belangrijke besluiten eventueel langer bewaard worden? Of op een andere wijze vastgelegd?
18 september 2018 om 11:36 #8092als de afspraak verplichtingen oplegt aan medebewoners of anderszins gevolgen heeft dan moeten de notulen waarin die afspraak is goedgekeurd worden bewaard als bewijsstuk zolang de afspraak loopt.
het is handig om een afsprakenregister bij te houden waarin dergelijke (langlopende) afspraken worden opgenomen.
ook een contracten- en relatieregister is erg handig. vooral bij overname van archief18 september 2018 om 18:24 #8093Gerard schrijft “moet” en “7 jaar” .
Welke wet zegt dat?
Is het minimaal 7 jaar of maximaal 7 jaar?
En gaat die 7 jaar in nadat de notulen gemaakt zijn of na het opheffen van de VvE?
Gaat het dan alleen over persoonsgegevens of ook over info over genomen besluiten?19 september 2018 om 08:01 #8096… Welke wet zegt dat?
BW 2:10
19 september 2018 om 22:13 #8098Precies, bw 2:10. Maar dat artikel zegt alleen maar dat er een minimum bewaartermijn is van 7 kalenderjaren van de administratie. Dat artikel zegt niet dat je de gegevens moet vernietigen daarna. En dat is maar goed ook. Want notulen en besluitenlijsten kunnen maar beter heel lang bewaard blijven. De geldigheid van besluiten is namelijk niet beperkt tot die 7 jaar. Er is sinds enige tijd andere wetten, betreffende persoonsgegevens, die een maximale bewaartermijn aangeven. Soms is er een termijn genoemd, soms is de termijn door de organisatie zelf te bepalen en te verantwoorden. Er ontstaat zo een spanningsveld tussen het lang willen (moeten) bewaren van besluitenlijsten, maar het moeten wissen van persoonsgegevens. Daar is op zich niks mis mee, maar in de praktijk best lastig. Het is dus van belang de notulen in de toekomst persoons-wis-bestendig te maken. Als een eigenaar het appartementsrecht heeft vervreemd, komt er onherroepelijk een moment dat zijn gegevens gewist moeten worden. Besluiten waar deze eigenaar aan meegewerkt heeft (gestemd heeft) blijven ook daarna rechtsgeldig.
20 september 2018 om 08:44 #8099Goedemorgen Ronald,
ik ben heel erg benieuwd waar je de maximale bewaartermijn op baseert. Ik zie ook niet in waarom je notulen bijvoorbeeld na 7 jaar zou moeten vernietigen, of waarom deze niet meer bewaard zouden kunnen worden. Van het door jou genoemde spanningsveld is mijns inziens absoluut geen sprake.20 september 2018 om 09:48 #8100de bewaartermijn(en) geven een minimumverplichting; als in enig verslag de naam van een lid wordt genoemd zal dat toch geen aanleiding kunnen zijn omdat verslag te vernietigen? zo ook de presentielijst die een essentieel onderdeel van de notulen is; de naam verwijderen kan immers ook niet omdat het verslag is vastgesteld; wijzigingen achteraf van een verslag hebben karakter van fraude;
notulen waarin verplichtende beslissingen/besluiten zijn opgenomen moeten bewaard blijven zolang deze aan de orde kunnen komen.20 september 2018 om 11:40 #8101Goedemorgen Ronald, ik ben heel erg benieuwd waar je de maximale bewaartermijn op baseert. Ik zie ook niet in waarom je notulen bijvoorbeeld na 7 jaar zou moeten vernietigen, of waarom deze niet meer bewaard zouden kunnen worden. Van het door jou genoemde spanningsveld is mijns inziens absoluut geen sprake.
Ik ben het geheel met William eens.
Ook het recht op vergetelheid kent beperkingen ! -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.