Rol Alv bij overstap naar een externe beheerder

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #36292
    Forma
    Deelnemer

      Tot op heden hebben wij als VvE alles in eigen beheer. Nu geeft de voorzitter aan dat we over een maand overstappen naar een door het bestuur uitgekozen externe beheerder. Moet dit niet eerst worden voorgelegd aan de ALV? Of mag het bestuur zelf deze beslissing nemen?

      #36299
      DikOz
      Deelnemer

        In MR 1992 is uitbesteding van administratief beheer expliciet genoemd. I art 41.3 staat:
        De vergadering kan besluiten de administratie – [….] – op te dragen aan een door haar aan te wijzen administratief beheerder en onder de voorwaarden als door haar met die beheerder zullen worden overeengekomen.
        Dus alleen de Vergadering (ALV) kan over de uitbesteding beslissen en zelfs over de voorwaarden beslissen. Technisch beheer lijkt hier vergeten.

        Een snelle blik op MR2017: hier worden wel beide vormen van werkzaamheden (administratief en technisch) genoemd, ook daar staat dat de Vergadering (ALV) beslist.

        Los van het bovenstaande gaat het om hoge bedragen waarover alleen de Vergadering (ALV) kan beslissen.

        #36301
        Forma
        Deelnemer

          Dank voor de heldere en snelle reactie. Maar, hoe moet ik art.39, lid 2 van het MR1992 dan lezen?

          #36302
          DikOz
          Deelnemer

            Inderdaad 39.2 lijkt niet in overeenstemming, maar er staat wel iets achter: “, voor zover de mogelijkheid hiertoe uit het reglement blijkt.” Er moet dus iets zijn in het (splisings!)reglement waaruit die mogelijkheid blijkt. En als dat alleen art 41 is, dan zou ik zeggen dat 41 bepalend is.
            Volgens de transponeringstabel van Rijssenbeek komt 39.2 niet meer voor in 2006 en 2017. Nog een reden om 39.2 te vergeten.
            Misschien dat een jurist of iemand die beschikking heeft over een toelichting op de MR’n, meer weet.

            Ik houd het erop dat vanwege de hoogte van het bedrag en het hiervoor staande, de vergadering beslist, niet het bestuur. De bevoegdheid komt ook niet voor in de opsomming van zaken die het bestuur zelfstandig kan afhandelen/ondernemen bij Rijssenbeek.
            Als iemand zich op 39.2 beroept kan een soortgelijke vraag geteld worden over 41.

            #36303
            Rob
            Deelnemer

              … Maar, hoe moet ik art.39, lid 2 van het MR1992 dan lezen?

              In art. 39 lid 1 is bepaald dat de VERGADERING uitsluitend meerjarige overeenkomsten aan mag gaan wanneer die mogelijkheid in de splitsingsakte wordt geboden.
              In lid 2 is bepaald dat “het in lid 1 bepaalde” niet van toepassing is op overeenkomsten die betrekking hebben op het administratief beheer of op het technisch beheer en onderhoud.

              De VERGADERING mag dus wél meerjarige overeenkomsten aangaan m.b.t. administratief beheer of op het technisch beheer en onderhoud.

              #36306
              DikOz
              Deelnemer

                @Forma Art 39 stelt beperkingen aan “[…]overeenkomsten waaruit regelmatig terugkerende verplichtingen die zich over een langere periode dan een jaar uitstrekken”. Dat is bij een beheerovereenkomst toch niet aan de orde? Die zijn per jaar of per kwartaal opzegbaar, dus geen verplichting langer dan 1 jaar.
                Als dat bij jullie ook zo is, betekent dat in jullie geval alleen art 41 van belang is, maar wel met de redelijke en billijke interpretatie dat het artikel ook op overeenkomsten voor ‘technisch beheer’ slaat. En dan staat er echt dat de Vergadering (ALV) de benodigde bevoegdheid tot afsluiten heeft, niet het bestuur.

                #36307
                Bob
                Deelnemer
                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.