Rommeltje in de VvE

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 33)
  • Auteur
    Berichten
  • #7082
    Rob
    Deelnemer

      Nee, dat is niet correct.
      Je hebt ook gewoon recht op inzage in de administratie van voorgaande jaren.

      #7099
      dickko
      Deelnemer

        nog even een ander vraagje betreffende het bestuur van onze VvE .   op de jaarrekening staat ook een post : vergoeding bestuur.  kennelijk is er een soort van onkostenvergoeding voor bestuursleden .  Is dit gebruikelijk en hoeveel zou die vergoeding ong. moeten zijn ?
        en is dit normaal gesproken een  belastingvrije vergoeding ?
        alvast dank,
         

        #7102
        monaster
        Deelnemer

          Iedere vergoeding waarmee de ALV akkoord gaat is juist.
          Voor vrijwilligerswerk gelden aparte belastingregels met een max. bedrag.

          #7107
          Roel
          Sleutelbeheerder

            Beste Dickko,
            Naar aanleiding van je opmerking betreffende de jaarrekening, post: vergoeding bestuur, zou je even na kunnen vragen waaruit die kosten bestaan. Het kunnen zomaar declaraties van gemaakte kosten zijn.
            Wellicht heb je ook iets aan deze informatie:

            Onkostenvergoeding voor bestuur en commissies


            Met vriendelijke groet,
            Carla.
             
             

            Ik weet niet alles, maar daar weet ik dan wel alles van...

            #7799
            dickko
            Deelnemer

              tot nu toe heb ik in de zaken die ik in dit forum naar voren gebracht dat het bij ons parkom een VvE gaat.  omdat dit ook intern zo af en toe gebruikt wordt, het blijkt echter om een zgn ‘Belangenvereniging van eigenaren ‘ te gaan  . weet iemand wat (juridisch )  het verschil iis
              tussen een VvE  en een Belangenvereniging ??
              bedankt, dickko

              #7801
              Bob
              Deelnemer

                Hi Dickko,
                Voor een VvE geldt BW5, en een specifiek deel van BW2.
                Voor een belangenvereniging geldt alleen BW2.
                Met vriendelijke groet, Bob

                #7805
                dickko
                Deelnemer

                  bedankt Bob,
                  heb helaas geen idee wat BW5  en BW2  is / zijn .    Kan je me daar wat meer over zeggen ?
                  gr. Dickko

                  #7808
                  Bob
                  Deelnemer

                    Hi Dickko,
                    BW staat voor Burgerlijk Wetboek.
                    Deel 2 titels 1 & 2 gelden voor verenigingen.
                    Deel 5 titel 9 geldt voor VvE’s. In artikel 124 vind je welke delen/artikels uit BW2 voor een VvE gelden.
                    Google op BW5 titel 9,  en op BW2 titel 1 & 2.
                    Met vriendelijke groet , Bob

                    #8124
                    dickko
                    Deelnemer

                      heb duidelijke  aanwijzingen dat het financieele beleid van het bestuur  niet deugt :
                      contracten met b.v  hoveniersbedrijf en huisvuilbedrijf zijn niet correct , daardoor worden wij op extra kosten getrakteerd .   verder  te kort kennis van de ned. wet en regelgeving bij het vnl duitse bestuur.     ook dit maakt, dat er onnodige kosten gemaakt worden en mogelijkheden voor teruggave van gemaakte uitgaven niet benut worden. heb dit aangekaart , maar krijg al maanden geen reactie .  Kan ik met dit als gegeven , mijn jaarbijdrage  opschorten of maar deels betalen ?

                      #8846
                      dickko
                      Deelnemer

                        nog even n.a.v. mijn laatste bericht :  als ik geen inzage krijg in de administratie en de indruk heb dat er niet goed met het Verenigingsgeld omgegaan wordt (zie mijn vorige
                        bericht hierover)  kan ik dan de betaling van mijn jaarbijdrage  opschorten   , zolang aan mijn verzoek niet is voldaan ?
                         

                        #8847
                        Roel
                        Sleutelbeheerder

                          Beste Dickko,
                          Ik begrijp je frustratie maar het opschorten van je maandelijkse/jaarlijkse bijdrage is niet toegestaan.
                          Lees: https://www.nederlandvve.nl/vve-nieuws/vve-bijdrage-opschorten-mag-dat/   en: https://www.rijssenbeek.nl/opschorten-voorschotbijdragen-is-zomaar-toegestaan/
                          Met vriendelijke groet,
                          Carla

                          Ik weet niet alles, maar daar weet ik dan wel alles van...

                          #8860
                          dickko
                          Deelnemer

                            beste Carla,
                            maar er staat toch ook als het bestuur in gebreke blijft door b.v. weigeren om inzage administratie en zaken zoals , traag met verhelpen lekkages e.d,   dan zou opschorten van betalen wel toegestaan zijn.
                            gr. Dickko

                            #8861
                            Roel
                            Sleutelbeheerder

                              Beste Dickko,
                              Uit de geboden links, neem ik waar dat het opschorten van je maandelijkse/jaarlijkse bijdrage niet is toegestaan voor het door jou genoemde feit….het weigeren van inzage en de indruk dat er onjuist wordt omgegaan met het verenigingsgeld.
                              De enige uitzondering, zo blijkt uit de gegeven links is wanneer er sprake is van een vordering van de VvE ( b.v. op jou omdat je je bijdrage niet meer betaald ) én een tegenvordering van de betreffende eigenaar. ( b.v. omdat je als eigenaar meent geld te vorderen hebt van de VvE ) Dit lees ik niet in je vraag.
                              Om te bereiken wat jij wenst staan andere wegen je ten dienste. Zoals ook te lezen is in de geboden info.
                              Met vriendelijke groet,
                              Carla.
                               

                              Ik weet niet alles, maar daar weet ik dan wel alles van...

                              #9519
                              JW.Dormans
                              Deelnemer

                                l.s., dank voor de reaktie, w.s hebben wij hier geen splitsingsakte , vlgs mij is dat bij appartementencomplexen. hier betreft het een vakantiepark met vrijstaande woningen. groet

                                #9545
                                Roel
                                Sleutelbeheerder

                                  Over wanbeheer gesproken
                                  Ik ben recent eigenaar geworden van een grote garage in een flatgebouw. Deze garage is ontstaan uit een ondersplitsing van een grote bedrijfsruimte. Gesplitst in 2008.
                                  Er is een splitsingsakte van deze ondersplitsing gemaakt, met vijf leden, en daarin wordt een VVE gemeld. Deze VVE is nooit ingeschreven. De “beheerder” van deze sub-VVE heeft nooit vergaderingen belegd, financiële verantwoording afgelegd en vrolijk verwarmingskosten in rekening gebracht, € 95, per maand per box. Er bevinden zich geen verwarmingen in deze boxen. ISTA roept dat wel maar wil geen nadere informatie geven.
                                  Ik heb de Sub-VVE beheerder 2 x aangeschreven, de hoofdbeheerder idem. Geen enkele reactie. Kan ik nu als VVE-lid van deze sub-VVE een vergadering uitschrijven met een oproep aan deze vier overige eigenaren, en de (niet bestaande?) bestuurder afzetten, als agendapunt, en deze VVE fatsoenlijk inrichten? Uiteraard met de nodige termijnen.
                                   
                                  Jan vd L

                                  Ik weet niet alles, maar daar weet ik dan wel alles van...

                                15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 33)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.