Rommeltje in de VvE
- Dit onderwerp bevat 32 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op februari 23, 20201:14 pm door .
-
AuteurBerichten
-
17 april 2018 om 13:54 #7082
Nee, dat is niet correct.
Je hebt ook gewoon recht op inzage in de administratie van voorgaande jaren.24 april 2018 om 08:21 #7099nog even een ander vraagje betreffende het bestuur van onze VvE . op de jaarrekening staat ook een post : vergoeding bestuur. kennelijk is er een soort van onkostenvergoeding voor bestuursleden . Is dit gebruikelijk en hoeveel zou die vergoeding ong. moeten zijn ?
en is dit normaal gesproken een belastingvrije vergoeding ?
alvast dank,
24 april 2018 om 13:29 #7102Iedere vergoeding waarmee de ALV akkoord gaat is juist.
Voor vrijwilligerswerk gelden aparte belastingregels met een max. bedrag.24 april 2018 om 19:55 #7107Beste Dickko,
Naar aanleiding van je opmerking betreffende de jaarrekening, post: vergoeding bestuur, zou je even na kunnen vragen waaruit die kosten bestaan. Het kunnen zomaar declaraties van gemaakte kosten zijn.
Wellicht heb je ook iets aan deze informatie:
Met vriendelijke groet,
Carla.
Ik weet niet alles, maar daar weet ik dan wel alles van...
29 juli 2018 om 10:12 #7799tot nu toe heb ik in de zaken die ik in dit forum naar voren gebracht dat het bij ons parkom een VvE gaat. omdat dit ook intern zo af en toe gebruikt wordt, het blijkt echter om een zgn ‘Belangenvereniging van eigenaren ‘ te gaan . weet iemand wat (juridisch ) het verschil iis
tussen een VvE en een Belangenvereniging ??
bedankt, dickko29 juli 2018 om 11:56 #7801Hi Dickko,
Voor een VvE geldt BW5, en een specifiek deel van BW2.
Voor een belangenvereniging geldt alleen BW2.
Met vriendelijke groet, Bob29 juli 2018 om 15:42 #7805bedankt Bob,
heb helaas geen idee wat BW5 en BW2 is / zijn . Kan je me daar wat meer over zeggen ?
gr. Dickko29 juli 2018 om 20:06 #7808Hi Dickko,
BW staat voor Burgerlijk Wetboek.
Deel 2 titels 1 & 2 gelden voor verenigingen.
Deel 5 titel 9 geldt voor VvE’s. In artikel 124 vind je welke delen/artikels uit BW2 voor een VvE gelden.
Google op BW5 titel 9, en op BW2 titel 1 & 2.
Met vriendelijke groet , Bob22 september 2018 om 20:56 #8124heb duidelijke aanwijzingen dat het financieele beleid van het bestuur niet deugt :
contracten met b.v hoveniersbedrijf en huisvuilbedrijf zijn niet correct , daardoor worden wij op extra kosten getrakteerd . verder te kort kennis van de ned. wet en regelgeving bij het vnl duitse bestuur. ook dit maakt, dat er onnodige kosten gemaakt worden en mogelijkheden voor teruggave van gemaakte uitgaven niet benut worden. heb dit aangekaart , maar krijg al maanden geen reactie . Kan ik met dit als gegeven , mijn jaarbijdrage opschorten of maar deels betalen ?3 december 2018 om 11:38 #8846nog even n.a.v. mijn laatste bericht : als ik geen inzage krijg in de administratie en de indruk heb dat er niet goed met het Verenigingsgeld omgegaan wordt (zie mijn vorige
bericht hierover) kan ik dan de betaling van mijn jaarbijdrage opschorten , zolang aan mijn verzoek niet is voldaan ?
3 december 2018 om 12:14 #8847Beste Dickko,
Ik begrijp je frustratie maar het opschorten van je maandelijkse/jaarlijkse bijdrage is niet toegestaan.
Lees: https://www.nederlandvve.nl/vve-nieuws/vve-bijdrage-opschorten-mag-dat/ en: https://www.rijssenbeek.nl/opschorten-voorschotbijdragen-is-zomaar-toegestaan/
Met vriendelijke groet,
CarlaIk weet niet alles, maar daar weet ik dan wel alles van...
4 december 2018 om 11:42 #8860beste Carla,
maar er staat toch ook als het bestuur in gebreke blijft door b.v. weigeren om inzage administratie en zaken zoals , traag met verhelpen lekkages e.d, dan zou opschorten van betalen wel toegestaan zijn.
gr. Dickko4 december 2018 om 12:26 #8861Beste Dickko,
Uit de geboden links, neem ik waar dat het opschorten van je maandelijkse/jaarlijkse bijdrage niet is toegestaan voor het door jou genoemde feit….het weigeren van inzage en de indruk dat er onjuist wordt omgegaan met het verenigingsgeld.
De enige uitzondering, zo blijkt uit de gegeven links is wanneer er sprake is van een vordering van de VvE ( b.v. op jou omdat je je bijdrage niet meer betaald ) én een tegenvordering van de betreffende eigenaar. ( b.v. omdat je als eigenaar meent geld te vorderen hebt van de VvE ) Dit lees ik niet in je vraag.
Om te bereiken wat jij wenst staan andere wegen je ten dienste. Zoals ook te lezen is in de geboden info.
Met vriendelijke groet,
Carla.
Ik weet niet alles, maar daar weet ik dan wel alles van...
26 februari 2019 om 14:45 #9519l.s., dank voor de reaktie, w.s hebben wij hier geen splitsingsakte , vlgs mij is dat bij appartementencomplexen. hier betreft het een vakantiepark met vrijstaande woningen. groet
28 februari 2019 om 21:49 #9545Over wanbeheer gesproken
Ik ben recent eigenaar geworden van een grote garage in een flatgebouw. Deze garage is ontstaan uit een ondersplitsing van een grote bedrijfsruimte. Gesplitst in 2008.
Er is een splitsingsakte van deze ondersplitsing gemaakt, met vijf leden, en daarin wordt een VVE gemeld. Deze VVE is nooit ingeschreven. De “beheerder” van deze sub-VVE heeft nooit vergaderingen belegd, financiële verantwoording afgelegd en vrolijk verwarmingskosten in rekening gebracht, € 95, per maand per box. Er bevinden zich geen verwarmingen in deze boxen. ISTA roept dat wel maar wil geen nadere informatie geven.
Ik heb de Sub-VVE beheerder 2 x aangeschreven, de hoofdbeheerder idem. Geen enkele reactie. Kan ik nu als VVE-lid van deze sub-VVE een vergadering uitschrijven met een oproep aan deze vier overige eigenaren, en de (niet bestaande?) bestuurder afzetten, als agendapunt, en deze VVE fatsoenlijk inrichten? Uiteraard met de nodige termijnen.
Jan vd LIk weet niet alles, maar daar weet ik dan wel alles van...
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.