Verhuizing bewoner
- Dit onderwerp bevat 2 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 dagen, 5 uren geleden door .
-
AuteurBerichten
-
9 november 2025 om 15:59 #147545
Wij hebben een Vve voor de gezamenlijke parkeerplaatsen, achter onze huizen.
Hiervoor wordt maandelijks middels een machtiging de bijdrage voor geïncasseerd.
Nu heeft onlangs een bewoner zijn huis verkocht. Als bestuur van de VvE hebben wij formeel geen bericht van hem gehad dat hij zijn huis verkocht heeft. We hebben wel van de notaris een bericht gehad met de vraag of er nog openstaande schulden zijn en wat wij als reservefonds hebben en de gegevens van de nieuwe bewoner, zodat we deze kunnen benaderen voor de maandelijkse betaling.
Mijn vraag:
1) Dient de verkopende partij de VvE hiervan in kennis te stellen, dit ivm het stopzetten met incasseren van de maandelijkse bijdrage voor zijn parkeerplaats? De penningmeester heeft nu op eigen initiatief besloten om de machtiging te stoppen.Is dit de juiste weg?
2) Wij hebben de gegevens van de kopende partij via de notaris gekregen, zodat wij deze als bestuur hebben benaderd met een welkomstbrief en voor het regelen van de maandelijkse afdracht. Mag dit zo?
Ik heb al e.e.a. proberen uit te zoeken, maar niets hierover kunne vinden.
Wie kan mij hierbij aan een antwoord helpen ?
Alvast dank.9 november 2025 om 20:17 #147546Jullie hebben het keurig gedaan!
Er is geen verplichting van de verkopende partij om de VvE vooraf in kennis te stellen.
De notaris is wél verplicht om bij de overdracht informatie op te vragen bij de VvE, zoals openstaande schulden, de hoogte van het reservefonds.
De gegevens die jullie van de notaris ontvangen hebben met betrekking tot de koper mochten jullie inderdaad gebruiken voor de welkomstbrief en voor het regelen van de maandelijkse afdracht.Overigens is de koper op grond van BW5:122 ook wettelijk verplicht onverwijld schriftelijk aan de vereniging van eigenaars mededeling te doen van zijn verkrijging.
10 november 2025 om 18:53 #147558Huiseigenaren sturen volgens mij bijna nooit een bericht naar de VvE wanneer de woning is verkocht. Dat is de taak van de notaris, al zou het netter zijn als huiseigenaren dit ook zouden doen.
Notariskantoren stellen altijd vragen over de openstaande schulden en reservefonds.Ik kan alleen geen antwoord geven op je vraag want je hebt het niet over de woning maar over een parkeerplaats.
Als de parkeerplaats in de splitsingakte staat vermeld en bij de woning hoort en dus automatisch ook door de nieuwe eigenaar is gekocht dan stopt de automatische incasso op de dag die door de notaris wordt doorgegeven.
Als de parkeerplaats in eigendom is van de VvE en aan eigenaren of bewoners wordt verhuurd, dan heb je een geheel andere situatie.Het is gebruikelijk dat je enkele gegevens van de nieuwe eigenaar via de notaris krijgt, waarmee je als bestuur vervolgens de nieuwe eigenaar kan benaderen voor een welkomstbrief en voor het regelen van de maandelijkse servicekosten. De VvE mag dit doen zolang dit enkel gegevens zijn die nodig zijn voor de VvE. Sommige notariskantoren doen wel eens moeilijk en willen soms bijna niks doorgeven, maar dat kan de VvE negeren. Een notaris moet namelijk een antwoord van de VvE hebben over de schulden en reservefonds, dus een VvE kan aangeven dat het antwoord daarop wordt gegeven nadat de juiste gegevens van de nieuwe koper zijn ontvangen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.