Goedendag,
Omdat er het nodige te verbeteren valt in onze VvE (mn op het gebied van besluitvorming), is tijdens de ALV 2024 een commissie in het leven geroepen die zich hierop richt. Ik maak deel uit van deze commissie. Onze hoofdtaken:
1. Belangrijkste zaken uit de splitsingsakte in begrijpelijke taal op een rijtje zetten voor de leden (men kan geen touw vastknopen aan de juridische taal)
Deze zaken besproken tijdens de ALV 2025, ter info, geen stemming.
2. Concrete verbetervoorstellen doen.
Hierover wordt gestemd tijdens de ALV 2025.
Beide punten hebben we ingediend als agendapunt bij de administrateur (bestuur is vorig jaar afgetreden; er zijn momentaal kandidaatsbestuursleden die wrs benoemd gaan worden tijdens de komende ALV).
De uitgewerkte verbetervoorstellen hebben we meegestuurd, zodat deze samen met de agenda kunnen worden verspreid onder de bewoners en men zich kan voorbereiden.
Wat betreft de hoofdzaken uit de splitsingsakte: We hebben aangegeven dat we 1½ week voor de ALV een uitgewerkt document kunnen aanleveren ter verspreiding onder de bewoners. De administrateur geeft echter aan dat dit te laat is. De agenda + onderliggende stukken gaan 2½ week voor de ALV de deur uit. Als we het document dan niet hebben aangeleverd, wordt het agendapunt niet opgenomen.
Handelt de administrateur correct? Is het verplicht om volledig uitgewerkte documenten mee te sturen als je een punt op de agenda wilt hebben? En mag daaraan een deadline worden verbonden van 2½ week voor de ALV?
We hebben het de afgelopen 18 jaar vaak meegemaakt dat we vooraf niks op papier kregen en dat alles mondeling ging tijdens de ALV. Dit was zeker in de beginjaren van onze VvE het geval. Niet ideaal, omdat mensen geen voorbereidingstijd hadden. De laatste jaren is dit verbeterd. Soms krijgen we vooraf volledig uitgewerkte stukken, maar vaak beperkt het zich tot een beknopte schriftelijke toelichting op de agendapunten en krijgen we tijdens de ALV het hele verhaal mondeling te horen. Het liefst willen wij het ook op deze manier doen. De korte schriftelijke toelichting kunnen we dan vóór de gestelde deadline opsturen. En na de uitgebreide mondelinge presentatie tijdens de ALV krijgen bewoners het besprokene alsnog op papier, als naslag.
Modelreglement 1992 is van toepassing. Hierin staat niks over agendastukken.
Het huishoudelijk reglement bepaalt alleen dat agendapunten tot 4 weken voor de ALV kunnen worden ingediend.