verslag uitbrengen door kascommissie

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #85769
    Manuel
    Deelnemer

      Dit jaar zit ik in de kascommissie van onze VvE. Onze administrateur vraagt ons om – na controle van de stukken – onze bevindingen + advies aan de ALV online in te vullen in Twinq, een x aantal dagen voor de ALV. Tijdens de ALV krijgen we de gelegenheid om deze verklaring voor te lezen/een toelichting hierop te geven.

      Echter, wij willen liever ALLEEN rechtstreeks aan de vergadering verslag uitbrengen, omdat we een aantal onvolkomenheden zijn tegengekomen en niet voorafgaand aan de ALV in een discussie hierover terecht willen komen met de administrateur. Dit is nl. in het verleden gebeurd. Na het lezen van de online verklaring nam hij contact op met de kascie om dingen weg te wimpelen.
      Voor de volledigheid: de onvolkomenheden betreffen slordigheden/onjuistheden en uitgaves door het bestuur waar geen mandaat van de ALV voor is gegeven. Het bestuur is onlangs afgetreden (wegens ander gedoe) en verwijst bewoners voor alle communicatie naar de administrateur.

      Vraag: Zijn we verplicht om de online verklaring in te vullen of hebben we het recht om alleen rechtstreeks aan de ALV te rapporteren?

      #85808
      RonaldL
      Deelnemer

        Zie ook

        VvE kascommissie

        De kascommissie wordt door de vergadering aangesteld en rapporteert aan de vergadering.

        De administrateur staat hier buiten. Zelfs het bestuur staat er buiten.

        #86141
        DikOz
        Deelnemer

          Eens met RonaldL, met de aantekening uit de referentie:
          De VvE kascommissie controleert de jaarstukken die door het bestuur zijn opgemaakt.
          Dus eerst naar het bestuur en daarna gaan de stukken incl. de jaarrekening naar de commissie.

          #86288
          Manuel
          Deelnemer

            Dankjewel Ronald. Dit vermoedde ik al. Fijn om het bevestigd te zien.

            #86289
            Manuel
            Deelnemer

              De VvE kascommissie controleert de jaarstukken die door het bestuur zijn opgemaakt. Dus eerst naar het bestuur

              Wat bedoel je met ‘dus eerst naar het bestuur’?

              #86316
              DikOz
              Deelnemer

                Sorry, de stukken incl. jaarrekening eerst naar het bestuur, dan naar de commissie.

                #86317
                DikOz
                Deelnemer

                  In het geval de stukken door een beheerder worden gemaakt.

                  #86321
                  RonaldL
                  Deelnemer

                    Geen zaken cq problemen mixen:
                    Kascommissie rapporteert aan de vergadering.
                    Klaar.
                    Jaarrekening wordt opgesteld door het bestuur.
                    Klaar.
                    Een VvE dient een bestuur te hebben.
                    Uiteraard kan een bestuurslid te allen tijde opstappen of weggestuurd worden. Maar dat is niet helemaal vrijblijvend. Je mag niet de VvE ontredderd achterlaten, en je moet dan meewerken aan benoemen nieuw bestuur.

                    #86388
                    Rutger
                    Deelnemer

                      Geen verplichting om administrateur of bestuur te informeren, verslag uitbrengen aan de vergadering. Aan de andere kant lijkt het mij ook niet bezwaarlijk om ze wel te informeren, dat helpt waarschijnlijk ook qua efficiëntie omdat zij zich kunnen voorbereiden. Je zou ook de leden voor de alv al schriftelijk kunnen informeren over de bevindingen. Dan kan iedereen zich voorbereiden

                      #86426
                      Manuel
                      Deelnemer

                        Sorry, de stukken incl. jaarrekening eerst naar het bestuur, dan naar de commissie.

                        Dank voor je uitleg. duidelijk.

                        #86427
                        Manuel
                        Deelnemer

                          Uiteraard kan een bestuurslid te allen tijde opstappen of weggestuurd worden. Maar dat is niet helemaal vrijblijvend. Je mag niet de VvE ontredderd achterlaten, en je moet dan meewerken aan benoemen nieuw bestuur.

                          Aan het benoemen van een nieuw bestuur zullen ze wel meewerken, maar verder trekken ze overal hun handen vanaf.Ik heb het bestuur bijv. gevraagd om inzage in de notulen vd bestuursvergaderingen. Reden: het bestuur heeft uitgaven gedaan waar ze geen mandaat voor hebben. Als kascie-lid wil ik weten of er aanwijzingen zijn voor meer van dergelijke uitgaven. Het bestuur weigert echter om inzage te geven. Hun reactie per mail:
                          “Een kascommissie heeft als taak om de controle uit te voeren over de financiële administratie van de VVE. De financiële administratie van onze VVE is volledig uitbesteed aan [de beheerder].
                          Een bestuur van de VVE kan zelfstandig geen financiële handelingen verrichten. In de notulen van bestuursvergaderingen staat geen financiële informatie. Wij zien daarom geen enkele reden om de notulen van bestuursvergaderingen beschikbaar te stellen voor de kascommissie.
                          Een kascommissie moet zich voor haar taak alleen beperken tot alle financiële stukken die beschikbaar gesteld worden door [de beheerder]. Voor overige financiële vragen m.b.t. 2023 kun je bij [de beheerder] terecht.”

                          Ik heb ze laten weten dat het er niet toe doet hoe zij over eea denken en dat ze gewoon de wet moeten naleven. Die zegt dat het bestuur verplicht is alle door de kascommissie opgevraagde stukken te verstrekken. Maar dat blijven ze vertikken. Op mails wordt niet meer gereageerd. De laatste keer kreeg ik een auto-reply: “Het bestuur is afgetreden. Voor vragen kunt u terecht bij de beheerder.”
                          Die beheerder zegt: “Ik heb de betreffende notulen niet en ga er ook niet achteraan. En ik zie sowieso niet waarom de kascommissie ze wil hebben.” Een 1-2’tje tussen afgetreden bestuur en beheerder dus.

                          #86428
                          Manuel
                          Deelnemer

                            Geen verplichting om administrateur of bestuur te informeren, verslag uitbrengen aan de vergadering. Aan de andere kant lijkt het mij ook niet bezwaarlijk om ze wel te informeren, dat helpt waarschijnlijk ook qua efficiëntie omdat zij zich kunnen voorbereiden. Je zou ook de leden voor de alv al schriftelijk kunnen informeren over de bevindingen. Dan kan iedereen zich voorbereiden

                            In principe ben ik een groot voorstander van vooraf info ter beschikking stellen aan de leden zodat ze zich kunnen voorbereiden, maar…
                            Gezien de huidige situatie (zie bovenstaande reactie aan RonaldL) wil ik het bestuur en de administrateur liever niet van tevoren informeren. Ze krijgen dan alleen maar ruimte om vooraf zaken met elkaar af te stemmen en hun positie tov de ALV + de kascie. te versterken / de gelederen te sluiten.
                            En als ik de leden van de VvE wel wil informeren, loop ik tegen een paar dingen aan:
                            * Vergaderstukken worden altijd rondgestuurd door de beheerder. Dan is hij dus op de hoogte en het bestuur ook, terwijl ik dat niet wil.
                            * Als ik ze zelf rondmail aan de leden, kan ik de beheerder overslaan, maar ik kan het niet maken om de bestuursleden over te slaan. Zij zijn immers ook VvE-lid.

                            Dus… ik ga mijn bevindingen tijdens de ALV puntsgewijs presenteren op een scherm, zodat het voor de leden superduidelijk is (als ik het alleen maar mondeling opsom, zijn mensen in no-time de draad kwijt). En daarna overhandig ik het schriftelijke verslag aan de notulist, zodat het 1 op 1 aan de notulen toegevoegd kan worden.

                            Andere ideeën zijn welkom!

                            #127611
                            VvE-stem
                            Deelnemer

                              Geen zaken cq problemen mixen:
                              Kascommissie rapporteert aan de vergadering.
                              Klaar.
                              Jaarrekening wordt opgesteld door het bestuur.
                              Klaar.

                              Helemaal correct.
                              Maar de vraag was of de KC eerst verplicht de online verklaring moet invullen. Antwoord is dus een keiharde nee. 🙂
                              KC heeft het recht om alleen rechtstreeks aan de ALV te rapporteren, maar om een goede samenwerking te hebben is een eerste keer vooroverleg met het bestuur wel handig (maar niet verplicht). Ook is overleg met de beheerder handig, maar ook niet verplicht. Beheer en bestuur moeten wel de gelegenheid geven om iets te doen aan de bevindingen van de KC. Voor of na de ALV, dus beste is voor de ALV wel contact met elkaar te hebben.

                              #127613
                              VvE-stem
                              Deelnemer

                                Uiteraard kan een bestuurslid te allen tijde opstappen of weggestuurd worden. Maar dat is niet helemaal vrijblijvend. Je mag niet de VvE ontredderd achterlaten, en je moet dan meewerken aan benoemen nieuw bestuur.

                                Aan het benoemen van een nieuw bestuur zullen ze wel meewerken, maar verder trekken ze overal hun handen vanaf.Ik heb het bestuur bijv. gevraagd om inzage in de notulen vd bestuursvergaderingen. Reden: het bestuur heeft uitgaven gedaan waar ze geen mandaat voor hebben. Als kascie-lid wil ik weten of er aanwijzingen zijn voor meer van dergelijke uitgaven. Het bestuur weigert echter om inzage te geven. Hun reactie per mail:
                                “Een kascommissie heeft als taak om de controle uit te voeren over de financiële administratie van de VVE. De financiële administratie van onze VVE is volledig uitbesteed aan [de beheerder].
                                Een bestuur van de VVE kan zelfstandig geen financiële handelingen verrichten. In de notulen van bestuursvergaderingen staat geen financiële informatie. Wij zien daarom geen enkele reden om de notulen van bestuursvergaderingen beschikbaar te stellen voor de kascommissie.
                                Een kascommissie moet zich voor haar taak alleen beperken tot alle financiële stukken die beschikbaar gesteld worden door [de beheerder]. Voor overige financiële vragen m.b.t. 2023 kun je bij [de beheerder] terecht.”

                                Ik heb ze laten weten dat het er niet toe doet hoe zij over eea denken en dat ze gewoon de wet moeten naleven. Die zegt dat het bestuur verplicht is alle door de kascommissie opgevraagde stukken te verstrekken. Maar dat blijven ze vertikken. Op mails wordt niet meer gereageerd. De laatste keer kreeg ik een auto-reply: “Het bestuur is afgetreden. Voor vragen kunt u terecht bij de beheerder.”
                                Die beheerder zegt: “Ik heb de betreffende notulen niet en ga er ook niet achteraan. En ik zie sowieso niet waarom de kascommissie ze wil hebben.” Een 1-2’tje tussen afgetreden bestuur en beheerder dus.

                                Dat is duidelijk dat het bestuur of niet weet hoe het werkt, want ze moeten alles aanleveren van wat jij noemt. Of het bestuur weet wel hoe het werkt en hopen dat je geen fouten gaat ontdekken die er dan zeer waarschijnlijk wel zijn.

                                Jij bent voorbij het punt van overleg van te voren, dus zet de hele ALV maar op scherp waar je je bevindingen voor het eerst presenteert. Beste is om het op papier te hebben en draagvlak te creëren.

                                #127616
                                VvE-stem
                                Deelnemer

                                  In jouw geval kan je het wel maken om de bestuursleden over te slaan (tot de laatste dag), want ze geven je overduidelijk niet de informatie die moet hebben en ze snappen niet dat zij uiteindelijk eindverantwoordelijkheid hebben voor de financiën van de VvE en niet de beheerder. Bestuur kan wel aftreden, maar zijn nog wel aansprakelijk voor het boekjaar dat zij bestuurders waren. Jij bent de enige redding nog voor alle VvE-leden, want jij weet duidelijk iets over gemaakte fouten en als de ALV dat weet, dan zal de meerderheid jouw advies volgen om de jaarrekening niet goed te keuren en geen decharge te verlenen aan het bestuur voor het gevoerde financiële beleid. Een ALV kan namelijk geen decharge verlenen aan de beheerder want het financiële beleid is in handen van het bestuur (ook als het bestuur niks doet). Een beheerder kan je bij gemaakte fouten alleen ontslaan en het contract beëindigen (moet je wel op zoek naar een nieuwe beheerder).

                                  Ik wens je veel sterkte.

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.