VVE bestuurder dwingt tot schade vergoeding

  • Dit onderwerp bevat 11 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op mei 11, 20209:08 pm door .
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #11840
    Anoniem
    Deelnemer

      Beste forum, ik zoek hulp bij het volgende voorval.
      Tijdens het naar boven brengen (3de verdieping) v.e. nieuw bed door een bezorgbedrijf is er op een lagere verdieping een apartement voordeur beschadigd waarbij alleen wat verf is afgestoten.

      De eigenaren v.d. deur hebben de bezorgers aangesproken maar die beweren dat de schade er al zat. Ik zelf heb het voorval niet zien gebeuren en kwam er iets later bij kijken. Vervolgens hebben de mensen van de schade niets meer gezegd en is de bezorging afgerond.

      Er is toen verder niets ondernomen door de eigenaren van de beschadigde deur. Nu ineens een maand verder hoor ik van de VVE bestuurder dat ik de schade aan de deur moet betalen omdat het bed bij mij geleverd werd en dat ik de schade aan de VVE had moeten melden.

      Ik heb hierop geantwoord dat ik niet in zie waarom ik nu voor de schade moet opdraaien omdat:

      a) de eigenaren met de schade geen actie (durfden te) nemen.

      b) Er ruim een maand later pas gereageerd wordt en niemand kan aantonen of de schade er al zat.

      c) De leverancier de schade heeft gemaakt aan die deur in het trappenhuis en niet ik.

      d) Volgens mij de VVE bestuurder me niet kan dwingen om de rekening te betalen voor het overschilderen van de hele deur terwijl bijwerken voldoende is tot de eerst volgende schilderwerkzaamheden aan alle deuren.

      e) Ik denk dat dit een zaak is tussen de eigenaar met de schade en het bezorgbedrijf.

      Volgens mij zou de bestuurder kunnen proberen de schade te verhalen op het bedrijf maar aangezien ze zo lang hebben gewacht schat ik die kans klein in en lijkt me het bijwerken de beste optie.

      Bij wie ligt nu de verantwoording en wie moet betalen en wat moet je herstellen, de hele deur verven of alleen bijwerken.

      Ik hoop dat jullie hier antwoord op kunnen geven want het wordt nu een welles/ nietus situatie die de onderlinge verstandhouding niet beter maakt.

      Alvast bedankt.

      Andreas

      #11841
      Anoniem
      Deelnemer

        Over en weer zullen leveranciers, bezorgdiensten en VvE’s aansprakelijkheidsverzekeringen hebben afgesloten. In theorie moet dit probleem gemakkelijk op te lossen. De bezorgdienst heeft waarschijnlijk de schade veroorzaakt. De VvE bestuurder of de betrokken eigenaren kunnen contact opnemen met de bezorgdienst en de schade claimen. Toch?

        #11846
        RonaldL
        Deelnemer

          Kijk eerst in de AvS en/of reglement. Dan weet je van wie de buitenkant van die deur is. My guess: van de VvE.
          Dus is de VvE degene die de deur repareert (of laat repareren).
          Vervolgens is de vraag of er aansprakelijkheid is (was de schade voorstelbaar, was de schade te voorkomen, etc). Zo ja, in eerste instantie is slechts de eigenaar door de VvE aansprakelijk te stellen, de VvE heeft immers geen contract met de sjouwers afgesloten (als er geen cessie in de AvS of reglementen is opgenomen) . Dan rest de eigenaar niks anders dan de sjouwers vervolgens aanspakelijk te stellen.
          Blijft ook nog de vraag of er wel schade is? Of was die schade er al? Als er geen eerdere rapportage van die schadeplek aanwezig is in de analen van de VvE zal al snel aangenomen worden dat die schade nu nieuw ontstaan is. De sjouwers lijken mij niet de juiste getuigen in deze.
          Pas na aansprakelijkheid komt een verzekeraar in aktie. Ik heb nu al 2 keer een rechtzaak moeten starten om een verzekeraar te dwingen te verklaren dat het voorval uberhaupt een gedekte gebeurtenis was. Met verzekeraars heb ik mijn buik wel vol, maar dat ter zijde.

          #11848
          Anoniem
          Deelnemer

            Bedankt voor de reactie Frans.
            Je zou inderdaad zeggen dat dit zo opgelost is maar de bezorgers ontkennen en het bedrijf zegt niets te willen doen omdat er bijna een maand gewacht is met het melden.
            Het wordt een welles/nietus verhaal. En nu probeert de vve het te verhalen op diegene bij wie het meubel is bezorgd.
            En niet bij de persoon met de beschadigde deur.

            #11849
            Anoniem
            Deelnemer

              Ronald, ook jij bedankt voor de reactie.
              De deur is idd van de vve. Namens de eigenaar met de schade heeft vve contact gehad met het bedrijf maar die accepteren de claim niet want er is 1 maand gewacht met melden. Nu probeert de eigenaar met schade met de vve bestuurder de schade alsnog te verhalen bij de persoon die de bestelling heeft gedaan.
              Ik denk dat het makkelijkste is het schade plekje bij te werken en te verven. Kleine moeite en verder geen escalaties meer.?

              #11850
              Carla
              Deelnemer

                Beste Andreas,
                Het is toch te zot voor woorden, in mijn optiek……, nu de claim niet wordt geaccepteerd door de veroorzaker, gaat het bestuur jou maar aansprakelijk stellen. Ik zou, wanneer het mij overkwam, niet gaan betalen voor herstel.
                Stel je voor…..iemand gaat verhuizen maar verblijft zelf, tijdens de verhuizing in het buitenland. Het verhuisbedrijf levert keurig alle spullen af in het appartement. De volgende dag blijkt er een beschadiging in de lift te zijn geconstateerd. Het bestuur stelt het verhuisbedrijf na een maand aansprakelijk. Het verhuisbedrijf zegt…”kan wel zijn bestuur, maar na een maand kan dat ook door iets of iemand anders veroorzaakt zijn.  Wij accepteren uw claim niet.” Vervolgens komt het bestuur bij degene die er inmiddels een maand woont en zegt: ” We stellen u aansprakelijk, want u bent verhuist.” 😉
                Alleen degene die de schade heeft veroorzaakt kan aansprakelijk gesteld worden.
                Maar goed, ik zal te weinig verstand van verzekeringen hebben. 😉
                Met vriendelijke groet, Carla
                p.s. Is er nou niemand van de eigenaars ( technische commissie ) die dat ‘plekje’ even bij kan werken?

                #11851
                Anoniem
                Deelnemer

                  Hallo Carla, ja, ik ben het helemaal met je eens dat het te gek voor woorden is. Maar als de meeste eigenaren blij zijn met de bestuurder kun je in je eentje niet veel meer doen dan de brand maar blussen en zelf even een half uurtje op te offeren van mijn tijd.
                  Aangezien het een erg kleine vve is, is er niet echt een huisbaas/ beheerder die dit soort nietige dingetjes gewoon even oppakt. Het lijkt wel dat ze weinig voor elkaar over hebben.
                  Bedankt voor je reactie. Op z’n minst weet ik nu dat ik er net zo over denk als jullie.
                  Groeten, Andreas

                  #11852
                  Bob
                  Deelnemer

                    De deur en aangebracht verfsysteem zijn eigendom van de VvE.
                    De VvE lijdt schade. De VvE bepaalt of en hoe er wordt hersteld, niet de bewoner achter betreffende voordeur.
                    De door de VvE geleden schade kan de VvE (trachten te) verhalen op de veroorzaker van de schade. De VvE stelt daarvoor de veroorzaker aansprakelijk, en dat is (mogelijk, indien “bewijsbaar”) degene die het bed afleverde.
                    Jou treft geen blaam, je hebt het bed besteld, maar je bent niet de veroorzaker van de schade.
                    Niet betalen, je bent niet aansprakelijk, en de VvE heeft geen zaak en geen kans tegen jou.

                    #11853
                    Anoniem
                    Deelnemer

                      Hallo Bob,
                      Bedankt voor de duidelijke reactie, we zullen dus niet betalen en verder kijken hoe het op een goede manier kan worden opgelost.
                      Groeten,
                      Andreas

                      #11854
                      Bob
                      Deelnemer

                        De eigenaren v.d. deur hebben de bezorgers aangesproken maar die beweren dat de schade er al zat. Ik zelf heb het voorval niet zien gebeuren en kwam er iets later bij kijken.

                        Je bedoelt waarschijnlijk de mensen die achter betreffende voordeur wonen.
                        Bij hen ligt de fout, bij constateren van schade hadden zij onverwijld het bestuur moeten inlichten om claimen/schadeverhaal mogelijk te maken. Door (te) lang te wachten met inlichten van het bestuur hebben zij een succesvolle actie van het bestuur gefrustreerd. Een maand te laat actie richting bezorger, hun reactie begrijp ik wel. 😉

                        #11855
                        Bob
                        Deelnemer

                          Bedankt voor de duidelijke reactie, we zullen dus niet betalen en verder kijken hoe het op een goede manier kan worden opgelost.

                          Geen dank, een goed compromis, waar je ook zelf heel goed mee kunt leven, houdt waarschijnlijk de stemming binnen de kleine VvE in de toekomst beter. Dat ben ik helemaal met je eens, maar een verplichting heb je zeker niet!

                          #11856
                          Anoniem
                          Deelnemer

                            Ja inderdaad Bob, door te wachten hebben ze hun glazen ingegooid om het te verhalen. Ik denk dat ze dachten dat wij er wel in zouden trappen maar helaas we zullen niet betalen.
                            En om de toekomstige relatie niet op de helling te zetten lossen we het gezamelijk hopelijk op en kost het me alleen war vrije tijd om een dotje verf erop te smeren 🙂
                            Groeten,
                            Andreas

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.