VvE-ledenbijdrage niet betaald
- Dit onderwerp bevat 23 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op januari 8, 20248:50 pm door .
-
AuteurBerichten
-
6 januari 2024 om 12:56 #46601
Wij zijn leden van een VvE met 16 appartementen en ook 16 eignaren. Nu is er een wisseling van penningmeester geweest en de nieuwe penningmeester heeft ontdekt dat 2 eigenaren die hun appartement in 2023 hebben verkocht, 7 jaar!! lang geen jaarlijkse VvE-ledenbijdrage hebben betaald.
Wat kunnen we nu doen?6 januari 2024 om 15:08 #46603Weinig. De jaarrekeningen zijn ieder jaar goedgekeurd door de ALV neem ik aan. Als sprake is van opzet zou de oude penningmeester wellicht aansprakelijk gesteld kunnen worden.
6 januari 2024 om 15:48 #46607Wat is een jaarlijkse VvE-ledenbijdrage?
6 januari 2024 om 16:05 #46609@RonaldL inderdaad een goede vraag. Ik ben in mijn onschuld er van uitgegaan dat het hier de servicekosten werden bedoeld.
6 januari 2024 om 17:57 #46615Kan mij bijna niet voorstellen dat hier niks aan te doen is. Ik denk dat hier de verjaringstermijn 5 jaar is. En dan is de oude eigenaar dus gewoon nog verplicht te betalen. Ook goed om even het reglement erbij te pakken. Bij ons is het zo opgenomen dat de nieuwe eigenaar aansprakelijk kan worden gesteld voor niet voldane betalingen in het lopen en het voorgaande jaar, ook al was deze toen geen eigenaar.
6 januari 2024 om 18:37 #46616Dankjewel. sorry – de jaarlijkse bijdrage van onze vve is een bijdrage bovenop de maandelijkse servicekosten. dit wordt 1 keer per jaar betaald voor bijvoorbeeld aansprakelijkheidsverzekeringen en de administratieve kosten van onze VvE
6 januari 2024 om 19:23 #46620Dat zijn dus onderdelen van de servicekosten.
6 januari 2024 om 19:24 #46621Het komt een beetje vaag op mij over, deze constructie.
Waarom worden die kosten niet ondergebracht bij de jaarlijkse begroting?Daarnaast roept het heel veel vragen bij mij op.
Wat is de reactie van het bestuur op de bevindingen van de nieuwe penningmeester?
Waar was de kascommissie al die jaren?
Waar was de oplettendheid van de leden al die jaren?
Is de jaarrekening ieder jaar dan zo onduidelijk dat men dit niet had kunnen opmerken?
Hoe kan het dat de notaris bij de verkoop niet op de hoogte was van deze betalingsachterstanden?Hier nog een artikel van AVC advocaten over de incasso van achterstallige VvE-bijdrage van een oud-bewoner.
Hoewel dit mij persoonlijk wel een lastige en kostbare zaak lijkt.6 januari 2024 om 19:51 #46623Volgens welk artikel uit de splitsingsakte volgt die ledenbijdrage? Hoe luidt die dan?
En hoe is dan de vaststelling van de hoogte van die bijdrage? Staat dat in de splitsingsakte? Hoe dan?7 januari 2024 om 09:36 #46634bedankt voor de antwoorden, nu ben ik een beetje overweldigd. Ik heb ook het artikel van de AVC advocaten gelezen, dat was interessant. Maar ik weet niet of ik het allemaal begrepen heb. De ‘akte van splitsing’ is al 36 jaar oud, misschien komt het daardoor. De oude eigenaren zijn niet aangemaand, het is pas nu opgevallen. De kasscommissie heeft niets gemerkt en wij leden ook niet, omdat we de jaarrekening niet in detail zien. Er wordt in de ledenvergadering alleen gezegd dat de kascommissie heeft gecontroleerd en alles is in orde.
7 januari 2024 om 15:39 #46637De kasscommissie heeft niets gemerkt en wij leden ook niet, omdat we de jaarrekening niet in detail zien. Er wordt in de ledenvergadering alleen gezegd dat de kascommissie heeft gecontroleerd en alles is in orde.
Ik mag het misschien niet hardop zeggen hier ;), maar ik heb het persoonlijk nooit zo heel erg hoog op met kascommissies.
Uiteraard zullen er best veel kascommissieleden zijn die hun werk serieus nemen, maar in heel veel VvE’s gaat het helaas ook op de wijze zoals jij nu weergeeft, en worden er belangrijke zaken over het hoofd gezien.
Wat mij betreft zou ieder lid de jaarrekening goed moeten bekijken en zonodig vragen stellen.
Het is niet het geld van het bestuur, niet van de kascommissie, maar dat van jou en je mede-eigenaren waar het om gaat.
Het is misschien overdreven, maar ik reken bijna alle berekeningen zelf ook nog eens na in mijn VvE.Maar ook de rol van het bestuur is dubieus.
Waren zij ook niet op de hoogte van de achterstanden?
Hebben zij de notaris niet goed geïnformeerd bij de verkoop van de appartementen?Hebben jullie eigenlijk een professionele beheerder, of doen jullie alles zelf?
7 januari 2024 om 18:11 #46644Ik denk dat veel dingen nu duidelijker voor me worden. de leden van onze vve hebben tot nu toe geen individuele rekeningen gezien (alleen de jaarrekeningen zonder details). of de kascommissie individuele bonnen of rekeningen heeft gezien, weet ik niet. We moeten vertrouwen op de verstrekte informatie van de kascommisie en onze bestuur. ik denk nu zij waren niet op de hoogte van de achterstanden!
we hebben geen professionele beheerder – dat doet ook het bestuur.7 januari 2024 om 18:33 #46645De penningmeester (lid van het bestuur) moet natuurlijk wel van fe achterstand op de hoogte zijn geweest.
7 januari 2024 om 18:41 #46646We (de leden) hebben echter geen informatie over achterstallige betalingen ontvangen – noch in een vergadering, noch in de notulen van een vergadering.
7 januari 2024 om 18:46 #46647Tsja, zo alle draadjes gelezen hebbend is het m.i. afhankelijk van de grootte van het bedrag wat niet is geïncasseerd. Als het een paar honderd euro gaat adviseer ik om dat maar snel te vergeten en te zorgen dat dit niet meer voor kan komen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.