VvE-ledenbijdrage niet betaald

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Berichten
  • #46601
    Richard2016
    Deelnemer

      Wij zijn leden van een VvE met 16 appartementen en ook 16 eignaren. Nu is er een wisseling van penningmeester geweest en de nieuwe penningmeester heeft ontdekt dat 2 eigenaren die hun appartement in 2023 hebben verkocht, 7 jaar!! lang geen jaarlijkse VvE-ledenbijdrage hebben betaald.
      Wat kunnen we nu doen?

      #46603
      monaster
      Deelnemer

        Weinig. De jaarrekeningen zijn ieder jaar goedgekeurd door de ALV neem ik aan. Als sprake is van opzet zou de oude penningmeester wellicht aansprakelijk gesteld kunnen worden.

        #46607
        RonaldL
        Deelnemer

          Wat is een jaarlijkse VvE-ledenbijdrage?

          #46609
          monaster
          Deelnemer

            @RonaldL inderdaad een goede vraag. Ik ben in mijn onschuld er van uitgegaan dat het hier de servicekosten werden bedoeld.

            #46615
            Rutger
            Deelnemer

              Kan mij bijna niet voorstellen dat hier niks aan te doen is. Ik denk dat hier de verjaringstermijn 5 jaar is. En dan is de oude eigenaar dus gewoon nog verplicht te betalen. Ook goed om even het reglement erbij te pakken. Bij ons is het zo opgenomen dat de nieuwe eigenaar aansprakelijk kan worden gesteld voor niet voldane betalingen in het lopen en het voorgaande jaar, ook al was deze toen geen eigenaar.

              #46616
              Richard2016
              Deelnemer

                Dankjewel. sorry – de jaarlijkse bijdrage van onze vve is een bijdrage bovenop de maandelijkse servicekosten. dit wordt 1 keer per jaar betaald voor bijvoorbeeld aansprakelijkheidsverzekeringen en de administratieve kosten van onze VvE

                #46620
                monaster
                Deelnemer

                  Dat zijn dus onderdelen van de servicekosten.

                  #46621
                  Rob
                  Deelnemer

                    Het komt een beetje vaag op mij over, deze constructie.
                    Waarom worden die kosten niet ondergebracht bij de jaarlijkse begroting?

                    Daarnaast roept het heel veel vragen bij mij op.
                    Wat is de reactie van het bestuur op de bevindingen van de nieuwe penningmeester?
                    Waar was de kascommissie al die jaren?
                    Waar was de oplettendheid van de leden al die jaren?
                    Is de jaarrekening ieder jaar dan zo onduidelijk dat men dit niet had kunnen opmerken?
                    Hoe kan het dat de notaris bij de verkoop niet op de hoogte was van deze betalingsachterstanden?

                    Hier nog een artikel van AVC advocaten over de incasso van achterstallige VvE-bijdrage van een oud-bewoner.
                    Hoewel dit mij persoonlijk wel een lastige en kostbare zaak lijkt.

                    #46623
                    RonaldL
                    Deelnemer

                      Volgens welk artikel uit de splitsingsakte volgt die ledenbijdrage? Hoe luidt die dan?
                      En hoe is dan de vaststelling van de hoogte van die bijdrage? Staat dat in de splitsingsakte? Hoe dan?

                      #46634
                      Richard2016
                      Deelnemer

                        bedankt voor de antwoorden, nu ben ik een beetje overweldigd. Ik heb ook het artikel van de AVC advocaten gelezen, dat was interessant. Maar ik weet niet of ik het allemaal begrepen heb. De ‘akte van splitsing’ is al 36 jaar oud, misschien komt het daardoor. De oude eigenaren zijn niet aangemaand, het is pas nu opgevallen. De kasscommissie heeft niets gemerkt en wij leden ook niet, omdat we de jaarrekening niet in detail zien. Er wordt in de ledenvergadering alleen gezegd dat de kascommissie heeft gecontroleerd en alles is in orde.

                        #46637
                        Rob
                        Deelnemer

                          De kasscommissie heeft niets gemerkt en wij leden ook niet, omdat we de jaarrekening niet in detail zien. Er wordt in de ledenvergadering alleen gezegd dat de kascommissie heeft gecontroleerd en alles is in orde.

                          Ik mag het misschien niet hardop zeggen hier ;), maar ik heb het persoonlijk nooit zo heel erg hoog op met kascommissies.
                          Uiteraard zullen er best veel kascommissieleden zijn die hun werk serieus nemen, maar in heel veel VvE’s gaat het helaas ook op de wijze zoals jij nu weergeeft, en worden er belangrijke zaken over het hoofd gezien.
                          Wat mij betreft zou ieder lid de jaarrekening goed moeten bekijken en zonodig vragen stellen.
                          Het is niet het geld van het bestuur, niet van de kascommissie, maar dat van jou en je mede-eigenaren waar het om gaat.
                          Het is misschien overdreven, maar ik reken bijna alle berekeningen zelf ook nog eens na in mijn VvE.

                          Maar ook de rol van het bestuur is dubieus.
                          Waren zij ook niet op de hoogte van de achterstanden?
                          Hebben zij de notaris niet goed geïnformeerd bij de verkoop van de appartementen?

                          Hebben jullie eigenlijk een professionele beheerder, of doen jullie alles zelf?

                          #46644
                          Richard2016
                          Deelnemer

                            Ik denk dat veel dingen nu duidelijker voor me worden. de leden van onze vve hebben tot nu toe geen individuele rekeningen gezien (alleen de jaarrekeningen zonder details). of de kascommissie individuele bonnen of rekeningen heeft gezien, weet ik niet. We moeten vertrouwen op de verstrekte informatie van de kascommisie en onze bestuur. ik denk nu zij waren niet op de hoogte van de achterstanden!
                            we hebben geen professionele beheerder – dat doet ook het bestuur.

                            #46645
                            monaster
                            Deelnemer

                              De penningmeester (lid van het bestuur) moet natuurlijk wel van fe achterstand op de hoogte zijn geweest.

                              #46646
                              Richard2016
                              Deelnemer

                                We (de leden) hebben echter geen informatie over achterstallige betalingen ontvangen – noch in een vergadering, noch in de notulen van een vergadering.

                                #46647
                                monaster
                                Deelnemer

                                  Tsja, zo alle draadjes gelezen hebbend is het m.i. afhankelijk van de grootte van het bedrag wat niet is geïncasseerd. Als het een paar honderd euro gaat adviseer ik om dat maar snel te vergeten en te zorgen dat dit niet meer voor kan komen.

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.