VvE-ledenbijdrage niet betaald
- Dit onderwerp bevat 23 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op januari 8, 20248:50 pm door .
-
AuteurBerichten
-
7 januari 2024 om 19:29 #46648
Jammer, dan is het waarschijnlijk beter zo. Het gaat om ongeveer 2000 euro. Ik heb dan nog één vraag over de verjaring van deze VvE-bijdragen – een eigenaar zegt 2 jaar, mijn buurman zegt 5 jaar?
7 januari 2024 om 19:39 #46649De verjaringstermijn voor een vordering van een Vereniging van Eigenaars (VvE) hangt af van de aard van de vordering. In de wet zijn verschillende verjaringstermijnen te vinden, meestal 5 of 20 jaar1. Voor achterstallige servicekosten van VvE-leden geldt bijvoorbeeld een verjaringstermijn van 5 jaar, die begint te lopen op de dag nadat de VvE-bijdrage opeisbaar is geworden1.
8 januari 2024 om 07:04 #46663hartelijk dank aan iedereen voor de hulp
Richard8 januari 2024 om 12:05 #46671Ik denk dat veel dingen nu duidelijker voor me worden. de leden van onze vve hebben tot nu toe geen individuele rekeningen gezien (alleen de jaarrekeningen zonder details). of de kascommissie individuele bonnen of rekeningen heeft gezien, weet ik niet. We moeten vertrouwen op de verstrekte informatie van de kascommisie en onze bestuur. ik denk nu zij waren niet op de hoogte van de achterstanden!
we hebben geen professionele beheerder – dat doet ook het bestuur.Ik denk wel dat het verstandig is om hier flink werk van te gaan maken.
Dan bedoel ik het hervormen van het bestuur en de gehele (financiële) gang van zaken binnen jullie VvE.
Ondanks dat een kascommissie alles goed moet controleren moet het ook voor alle eigenaren volstrekt duidelijk zijn waaraan zij uiteindelijk hun goedkeuring gaan geven.
Er moet dus sowieso veel meer transparantie komen.Misschien is het toch eens de overweging waard om een professioneel beheerder in de hand te gaan nemen.
Ja, dat kost inderdaad geld, maar dat lijkt me beter dan dit soort aangename verrassingen.Ik vraag me overigens nog wel af in hoeverre de bestuursleden óók nog eens hoofdelijk aansprakelijk kunnen zijn voor deze toestand.
In mijn ogen is het niet incasseren van vorderingen ook een vorm van wanbeheer.
Blijkbaar wordt er wel iedere keer decharge verleent, maar als zaken niet goed op de jaarrekening zouden staan is dat naar mijn idee een gebrek.8 januari 2024 om 12:37 #46676Wellicht dat de aansprakelijkheidsverzekering hier nog een rol in kan spelen?
8 januari 2024 om 13:22 #46678Citaat uit een artikel van Yspeert advocaten.
“… Een VvE-bestuurder kan aansprakelijk zijn als de VvE-bestuurder de financiële administratie niet op orde heeft en bijvoorbeeld bedragen onterecht heeft betaald of niet tijdig heeft verhaald op de debiteuren en de VvE daardoor wordt benadeeld. Ook kan het VvE-bestuur aansprakelijk zijn als het verzuimt om, ondanks de verplichting van art. 5:126 lid 2 BW, bedragen te reserveren voor het onderhoudsfonds.[3] Doorgaans heeft het VvE-bestuur een bestuurdersaansprakelijkheids-verzekering afgesloten, hetgeen vanzelfsprekend niet onverstandig is.”
Maar heel eerlijk, in deze kwestie ben ik nog steeds van mening dat vrijwel de hele VvE hier gaten heeft laten vallen en neig ik toch ook wel naar hetgeen @Monaster eerder schreef in onderstaande quote.
Tsja, zo alle draadjes gelezen hebbend is het m.i. afhankelijk van de grootte van het bedrag wat niet is geïncasseerd. Als het een paar honderd euro gaat adviseer ik om dat maar snel te vergeten en te zorgen dat dit niet meer voor kan komen.
Een procedure om het achterstallige geld binnen te halen of een procedure om het bestuur aansprakelijk te stellen zullen de sfeer binnen de VvE zeker niet ten goede gaan komen.
Orde op zaken stellen en gaan werken conform de regels, daarmee lijkt mij de VvE het meest gebaat nu.8 januari 2024 om 18:45 #46726nogmaals bedankt voor de hulp. – ik denk ook dat onze hele VvE fouten heeft gemaakt en ook niet kritisch genoeg is geweest. ik zal de andere eigenaren vragen of we niet beter een professionele beheerder zouden moeten inschakelen
8 januari 2024 om 20:46 #46729Geen tijd verdoen om het op internet op een forum te vragen, maar direct naar de rechtsbijstand om advies vragen
Ik zou ongeacht dat advies de servicekosten alsnog in rekening brengen tot minstens 5 jaar vanwege verjaring. Laat het maar voor de rechter komen en de rechter oordelen, ongeacht of de rechtsbijstand je wel of niet steunt. Misschien maak je een kans, misschien niet. Gooi het op de redelijkheid etc, maar laat het zeker niet zitten.8 januari 2024 om 20:50 #467322000 euro… Ok dat is misschien niet echt de moeite om daar veel tijd in te steken.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.