WhatsApp binnen de VvE
Tags: communicatie, whatsapp
- Dit onderwerp bevat 3 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op april 2, 20236:51 pm door .
-
AuteurBerichten
-
31 maart 2023 om 15:12 #40110
Goedendag,
Binnen onze VvE willen wij de onderlinge communicatie verbeteren tussen eigenaren en bewoners.
Niet alle appartementen worden bewoond door de eigenaar – deze is dan bijvoorbeeld verhuurd.Het inzetten van WhatsApp zonder duidelijke afspraken of huisregels kan chaos veroorzaken.
Welke VvE heeft ervaring met een dergelijke applicatie en heeft hiervoor afspraken opgesteld?
Laten wij het wiel niet opnieuw uitvinden – maar gebruik maken van de opgedane ervaringen.
M.a.w. wat zijn de DO’s en wat zijn de DON’TS.Alvast bedankt voor uw medewerking, Lucas Schansman
VvE Loek Lansdorpstraat te Tilburg31 maart 2023 om 19:20 #40114De VvE gaat niet over de communicatie “tussen” eigenaars en bewoners.
AVG technisch lijkt me Whatsapp niet een logische keuze.Ga je dan ook jaarverslagen via Whatsapp communiceren? Maar dat is tussen VvE en eigenaars.
Hoe weet je dat iedereen Whatsapp heeft of wil?
Formeel moet de communicatie tussen VvE en eigenaars per postadres, soms kan ook emailadres.
2 april 2023 om 14:12 #40148Onze leden hadden ook grote behoefte aan onderlinge communicatie. Ook handig voor bestuursmededelingen, bestuursnotulen, jaarverslagen etc. Wij hebben niet gekozen voor WhatsApp, maar voor VVE-site.nl dat veel meer op VVE leden is gericht. Het heeft een prikbord voor onderlinge berichtenuitwisseling, opslag van documenten in mappen, signalering op telefoon of PC als er berichten of documenten zijn. Heel sterk zijn de rollen die personen moeten hebben zoals bestuurder, huurder, gewoon lid, beheerder (vgl. WhatSApp groepen). Je richt je communicatie aan een rol (groep). Je beschermt je documenten meestal ook op basis van rollen.
Geen do’s en don’ts, dat werkt volgens mij niet bij sociale media, gedragsregels ontwikkelen zichzelf wel.
Wij hebben een aantal pakketten vergeleken zo’n 4 jaar geleden.
Aandachtspunten die mij herinner van WhatsApp: Iedereen moet het hebben/installeren, werkt slecht op een PC, het kost geen geld maar je betaalt wel met alle gegevens uit jouw telefoonboek, beveiliging (encryptie) is uitstekend zolang het bericht onderweg is.VVE-site lijkt iets op Whatsapp, vergelijking met die aandachtspunten:
iedereen moet een website kunnen openen, werkt goed op pc en telefoon, het kost geld, is besloten, gestructureerde opslag van documenten op server (cloud), communicatiebeveiliging HTTPS, wel minder dan bij whatsapp, on- en offsite centrale backups met encryptie.Onze beheerder doet de fin. administratie, offertes, opdrachten etc. Die heeft ook een web-portal voor ons. Daar was geen onderlinge communicatie mogelijk, zelf mappen maken kon niet etc etc. Kortom niet voor de leden geschikt maar goed voor taken van de beheerder.
Enige bemerking: er zit tegenwoordig weinig ontwikkeling in VVE-site. Verder het werkt goed en betrouwbaar.
2 april 2023 om 18:51 #40152Er zijn in ons complex 3 whatapp groepen en dit werkt op zicht prima
1 voor eenzijdige communicatie vanuit bestuur naar alle eigenaren. Voor bv reminder ALV, acute storingen met grote impact bv storingen van lift en hek van parkeergarage. Je kan ook denken aan stroom storingen over water overlast. In deze appgroep kan alleen bestuur berichten plaatsen en reactie zijn uitgeschakeld
Er is een whatsapp groep voor buurtnieuws en buurtberichten. Deze groep is gemaakt omdat dit buurtpreventie appgroep regelmatig voor verkeerde doeleinden werd gebruikt. Tot nu toe werkt dit prima.
Buurtpreventie appgroep, deze groep bestaat uit ca 75 mensen en dus zijn regels noodzakelijk. Iedereen die toegang krijgt tot de groep krijgt de spelregels. Daarnaast is het belangrijk om streng maar rechtvaardig te handhaven op deze regels. Deze groep is vooral handig als er bv verdachten personen in het pand zijn of er direct dreigend gevaar is.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.