Amsterdamse VvE betaalt niet meer voor water
Ongeveer 100.000 woningen in Amsterdam hebben geen eigen watermeter. Dat is ruim kwart van de Amsterdamse huishoudens. Die huishoudens betaalden van oudsher hun water via de verhuurder of via de Vereniging van Eigenaars (VvE), die daarvoor de rekening kreeg van Waternet. Sinds 1 oktober is dat veranderd en “rekent Amsterdam af bij de bron”. Lees hieronder hoe dat zit.
Watergeld niet meer in servicekosten
Waternet zorgt (onder andere) voor de drinkwaterlevering in Amsterdam. Voor huishoudens zonder watermeter wordt een forfaitair bedrag in rekening gebracht. De hoogte daarvan is gebaseerd op het aantal kamers en de vraag of een woning een tuin of ligbad heeft. Dat waterrekening werd voorheen gestuurd naar de VvE, die het dan via de servicekosten aan haar leden doorbelaste.
Waarom deze wijzigingen?
De wijziging in het beleid heeft te maken met diverse schandalen waarmee woningcorporaties de laatste jaren in het nieuws zijn gekomen. De Woningwet is naar aanleiding daarvan gewijzigd. Woningcorporaties mogen zich nu alleen nog maar bezighouden met hun kerntaak: het bouwen en beheren van betaalbare woningen. Het (door)leveren van water valt daar niet onder, dus dat moest veranderen. Waternet verandert dat echter niet alleen voor woningcorporaties, maar voor alle tussenpersonen: ook voor VvE’s dus.
Huishoudens sinds 1 oktober rechtstreeks belast door Waternet
Het oude systeem is op 1 oktober jl. ten einde gekomen. Sindsdien worden de Amsterdamse huishoudens rechtstreeks belast voor het watergeld. De servicekosten van de VvE kunnen dus omlaag en de administratieve lasten voor de VvE nemen af. Waternet heeft verzekerd dat de kosten in beginsel hetzelfde blijven. De berekening verandert namelijk niet, maar er vindt wel een herziening plaats. Er wordt namelijk geïnventariseerd of de berekening nog klopt. Voor huishoudens die ineens veel meer moeten gaan betalen, geldt een coulanceregeling. VvE-leden die de afgelopen jaren teveel hebben betaald, kunnen daarvan mogelijk een deel terugkrijgen van de VvE. De VvE kan het dan eventueel weer met Waternet regelen.
Bij een VvE met een hoofdkraan wordt er een schatting gemaakt over het watergebruik per appartement. (wel of geen bad enz)
Dit betekent dat ieder appartement zijn waterkraan blijvend kan aanzetten! De waterkosten blijven toch hetzelfde!
Als wij verspilde watergebruik willen voorkomen dan kunnen we bij de hoofdkraan een meter laten plaatsen. De jaarlijkse meterstand wordt dan gebruikt om de kosten hiervan te delen tussen de bewoners bestaande uit gezin of een enkel persoon.
Wat ik echter begrepen heb zijn de kosten in de laatste situatie aanmerkelijk hoger omdat de VvE gelijk gesteld wordt aan een BV/
Wat te doen in deze situatie! Zuinig zijn met water of het niet kunnen schelen!
Ik krijn een sms bericht dat Waternet morgen mijn meterstanden gaat controleren maar ik ben lid van een VVE en geen eigen meter.
Hoe zit dit?
Fakebericht?