Kleine klus in VvE pas na half jaar opgelost

Sommige dingen kunnen zo makkelijk lijken, maar in de praktijk blijkt het dan onmogelijk om ze te regelen. Zo beschikte een Vereniging van Eigenaren (VvE) in het Amsterdam Osdorp over een noodluik in het dak. Om die te kunnen bereiken, moet je de ladder die in het trappenhuis hangt, in het luik plaatsen. Maar: die ladder is vastgezet met een hangslot. Niemand weet waarom en niemand waar waar de sleutel is. Eén van de eigenaren is daarom bij de beheerder van de VvE aan de bel gaan trekken. De beheerder heeft toegezegd om het op te laten lossen.

Dat bleek echter makkelijker gezegd dan gedaan.

Half jaar om klusje van 10 minuten te organiseren

De beheerder heeft er eerst namelijk weken over gedaan om te reageren. En toen hij reageerde, wilde hij meer informatie hebben. Bijvoorbeeld over de exacte locatie van de ladder, het merk en type hangslot en hoe de ladder verder bevestigd was. Over die mailwisseling zijn ook meerdere weken heen gegaan. Vervolgens is de beheerder in zijn eigen netwerk op zoek gegaan naar een klusjesman om het slot door te knippen. Echter: de ene klusjesman had geen tijd en de andere vond de klus te klein. Toen er eindelijk een klusjesman gevonden was (afkomstig uit Lelystad, een uur rijden verderop) bleek het lastig om een afspraak in te plannen met het betreffende VvE-lid die de deur voor hem open moest doen. Dat kwam ook omdat de beheerder er ‘tussen’ bleef zitten.

Uiteindelijk is het slot 5 maanden en 21 dagen na de eerste melding doorgeknipt. Het bleek een werkje van tien minuten.

Rompslomp in VvE over onderhoud

In de VvE-vraagbaak van Nederlandvve.nl komen geregeld kwesties als dit binnen. Bijvoorbeeld over een intercom die niet werkt en de bestuurder die er pas na 3 maanden in slaagt iemand te sturen. In de praktijk blijkt vaak dat dit komt omdat de eigenaar die het probleem meldt wel weet wat er aan de hand is en – zonder dat het bestuur er tussen zit – sneller en gerichter een afspraak kan maken met een klusjesman. Maar, een VvE-lid is niet bevoegd om opdrachten te geven namens de VvE, terwijl die er ook niet op zit te wachten om kosten voor te schieten. Nederlandvve.nl heeft voor dit soort problemen nu de oplossing.

Uber-app voor VvE onderhoud

In samenwerking met Nederlandvve.nl gaat Zoofy haar app namelijk ‘VvE-proof’ maken. De app die gebouwd is om klusjesmannen en huiseigenaren bij elkaar te brengen, wordt zo ingericht dat VvE-leden ook onderhoud en reparaties aan gemeenschappelijke zaken uit kunnen besteden. Elke keer als er een opdracht wordt gegeven waarvan de kosten voor de VvE zijn, krijgt het bestuur een pushbericht om die klus goed te keuren. De rekening gaat vervolgens naar de VvE en de kosten worden automatisch geïncasseerd. Wil je meer weten over hoe de Zoofy app werkt en hoe die conform de VvE reglementen is ingericht? Klik dan hier, of ga direct naar de website van Zoofy.

Dit bericht is geplaatst op  dinsdag 12 mei 2020.

Reacties


Discussiëren over dit onderwerp? Ga naar het VvE-Forum op VvE-Forum.nl

1 reacties over “Kleine klus in VvE pas na half jaar opgelost

  1. Jan schreef:

    Dat automatisch incasseren zou er uit gehaald moeten worden want dat is de meest slechte betaalmethode die er is. De klus is bijvoorbeeld niet goed of niet conform opdracht uitgevoerd en incasso al gedaan. Rompslomp met storno en discussie achteraf is gevolg. Gewoon factuur sturen, (digitaal voorkeur met post kan ook) en als werk overeenkomstig de afspraken is uitgevoerd meteen betaling (laten) uitvoeren.
    Zoals op Zoofy website automatische incasso niet is genoemd!

Reageren op dit artikel kan hieronder.
Wilt u discussiëren of heeft u een vraag? Surf dan naar VvE-Forum.nl

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden gemarkeerd met * moeten worden ingevuld.