MJOP is geen mandaat voor onderhoud
Iedere Vereniging van Eigenaars (VvE) moet verplicht een reservefonds in stand houden en jaarlijks geld daarop storten voor toekomstig onderhoud. De beste manier om vast te stellen hoeveel geld er in dat fonds moet zitten, is door een Meerjaren Onderhoudsplan (MJOP) op te laten stellen. Onder modelreglement 2006 is dat zelfs verplicht. Het is echter niet zo dat als er een MJOP is, de VvE-beheerder of het VvE-bestuur daarmee mandaat heeft opdracht te geven voor onderhoud. De vergadering moet meestal namelijk eerst akkoord geven. Hieronder leest u hoe dat zit.
Het Meerjaren Onderhoudsplan (MJOP)
In het MJOP staat welk onderhoud aan welke bouwdelen nodig is en wanneer dat onderhoud uitgevoerd zou moeten worden. Daarnaast staat in het MJOP hoeveel dat onderhoud ongeveer kost. Daarom wordt een MJOP ook wel Meerjaren Onderhoudsbegroting genoemd (MJOB). In ieder geval wordt het MJOP door de vergadering vastgesteld. Op basis van het MJOP wordt vervolgens de jaarlijkse reservering bepaald of worden de kosten voor onderhoud voor de komende jaren (of het komende jaar) op de financiële begroting van de VvE opgenomen.
Wie geeft opdracht voor onderhoud?
Als het te verrichten onderhoud op de financiële begroting van de VvE is opgenomen en als die begroting door de vergadering is goedgekeurd, dan mag het bestuur voor de betreffende werkzaamheden – en binnen het begrootte bedrag – opdracht geven voor dat onderhoud. Als de kosten hoger zijn dan het begrootte bedrag of als het onderhoud alleen in het MJOP staat en niet op de financiële begroting, dan bepaalt de vergadering of het onderhoud verricht zal worden. De vergadering kan wel vooraf mandaat geven voor niet in de begroting opgenomen onderhoud, maar het MJOP is op zichzelf geen voldoende mandaat. Ook als het onderhoud niet uit de lopende middelen (dus vanuit de begroting) wordt gefinancierd, maar uit het reservefonds, moet de vergadering daartoe besluiten, en dan moet in elk geval ook de voorzitter van de vergadering akkoord geven op de uitgave vanuit het reservefonds (twee handtekeningensysteem).
Samengevat
Het MJOP is – kortom – een hulpmiddel om de jaarlijkse reservering en de hoogte van het reservefonds te bepalen, en om te bepalen welk onderhoud op de financiële begroting terecht komt. Als het onderhoud vervolgens op die begroting staat, mag het bestuur opdracht daarvoor geven. Staat het niet op de begroting, dan bepaalt de vergadering, waarbij bovendien het twee handtekeningensysteem geldt voor uitgaven uit het reservefonds.
Als nieuw secretaris krijg ik regelmatig de vraag van een makelaar om het MJOP naar hen op te sturen. Ben ik dat verplicht.
Neen allen aspirant koper mag hier om vragen