Onvoldoende in kas voor noodzakelijk onderhoud VvE?
Het komt vaak voor dat Verenigingen van Eigenaars (VvE’s) hard wakker geschud worden als ineens blijkt dat onderhoud noodzakelijk is en er geen geld in kas blijkt te zijn. Vaak is er in eerste instantie slechts één eigenaar die de gevolgen van het gebrekkig onderhoud ervaart, bijvoorbeeld de eigenaar die recht onder het lekkende dak woont. Wat nu?
Bouwdelen gemeenschappelijk
Bouwdelen zoals de muren, vloeren, fundering en daken van het gebouw zijn gemeenschappelijk eigendom. Als onderhoud daaraan noodzakelijk is, moeten de andere eigenaren daaraan meebetalen. Of ze nu willen of niet. Als er te weinig geld in kas is om dat onderhoud te kunnen bekostigen, kan de vergadering besluiten dat er extra stortingen gedaan moeten worden. Als dan een of meerdere eigenaren weigeren te betalen, kan de VvE die extra bijdrage incasseren.
Vergadering neemt geen besluit
Als de vergadering geen besluit neemt – of niet wordt georganiseerd – kan elke belanghebbende, zoals de eigenaar die last heeft van het gebrekkig onderhoud, de kantonrechter om vervangende machtiging vragen. De eigenaar mag dan met die machtiging en namens de gemeenschappelijke eigenaren opdracht geven aan een aannemer om het onderhoud te verrichten. De kosten daarvoor kan hij dan bij de VvE in rekening brengen. De VvE is dan weer verplicht om ieders aandeel in dat onderhoud te incasseren bij de verschillende eigenaren.
Reacties
Discussiëren over dit onderwerp? Ga naar het VvE-Forum op VvE-Forum.nl